close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat PUNTO: Koude start probleem / Sludge in gasklephuis

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 350A1000, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 57

Bdp sensor, is dat de krukas sensor?

Geplaatst door

GP1992006 (0)

al 7 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo iedereen !

ik heb een vraagje waar ik niet uitkom, wellicht vind ik hier hogerbegaafde autokenners ;)

Auto : Fiat Grande Punto 2006 (199) Benzine, 57 kW

nu de temperatuur een paar keer onder nul is gezakt, wil de auto 's morgens niet direkt starten. De eerste keer draait ie wel rond maar slaat niet aan. kan het tot een paar keer proberen zonder succes. ik wacht even een minuutje of 2-3 probeer het opnieuw en motor start alsof er nooit iets aan de hand is geweest.
Inmiddels had ik hiervoor vanwege lopen op 3 poten de bougiekabels vervangen, en vandaag na de tweede keer weigeren vanochtend, ook het luchtfilter en de bougies vervangen.
Motor lijkt een stuk rustiger te lopen nu.
Wat me wel opviel en toen ik vorige week de kabelset verving, was sludge in het gasklephuis. Met een bus reiniginsmiddel voor juist dit doel (inlaatreiniger) de boel schoon gespoten , verder niets verzet of aangeraakt, want ik weet inmiddels dat je dan de gasklep moet resetten of hele rare toestanden kan verwachten.


Vandaag dus bougies en filter vervangen en opnieuw zie ik een beetje sludge (foto) in het klephuis zitten. De sludge komt vanuit de carterventilatieslang in het achterste gedeelte van het filterhuis binnen (restantje sludge van dezelfde kleur op het uiteinde in het huis zichtbaar)
Aan de oude bougies , nl de bougie uit cilinder 4 viel me ook wat op, De schroefdraad is pikzwart en de elektrode lijkt ook verbrand. (foto, bougie uit cilinder 4 uiterst rechts) de bougie is droog en niet vet(tig) (te rijk mengsel? maar alleen in 1 van de 4 cilinders? Ontstekingsmoment niet goed? of simpelweg 1 gare bougie?)


Afgezien van een blijkbaar terugkerend residu in het klephuis en nu met de kou enigszins ongewone startproblemen, draait de motor als een naaimachientje en heb ik geen meters die raar verspringen of andere dingen in het motorgedrag die me opvallen.
Misschien dat de beide zaken met elkaar verband houden. Graag hoor ik jullie ideeën en mogelijk oplossingen . Allen alvast vriendelijk dank!

GP1992006 0

7 jaar

Caterventilatie goed reinigen om mee te beginnen , deze gaat , als het echt gaat vriezen , dicht zitten met alle problemen van dien.
Je kunt zeggen 3 arm en 1 rijk , verstuiver probleem ?
Ontstekingstijdstip wordt electronisch geregeld , kun je niets mee.
Bdp sensor is een verdachte in het moeilijk starten of een koelwatertemperatuursensor bv.
Laat hem eerst eens uitlezen

BovensteDodePunt of krukas sensor is hetzelfde.
De auto is 10 jaar oud en welk km stand?

voyager 0

7 jaar

218.000

GP1992006 0

7 jaar

@ Kaleido 1: Als ik er nou eens zo'n bus injectiereiniger bij de benzine mik? doet dat spul nog wat of zinloos geld weggooien?

GP1992006 0

7 jaar

Dat werkt wel , maar verricht bij echte defecten geen wonderen.
Kost niet de wereld , proberen kun je het altijd , een busje op een halve tank.

Motor uitgelezen:
P0101 + P0115

MAP sensor defect? Koelvloeistof temp was bij -2 buiten 33 celcius volgens de diagnose.

Of zou de gasklep niet meer goed werken? zou natuurlijk ook gevolg kunnen zijn van de Oil exhaust die terug naar de gasklep wordt geleid en daardoor de sludge vormt en zo een P0101 in het geheugen bijschrijft.

GP1992006 0

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.