Hallo allemal,
dit is de 2e stilo die ik heb omdat ik mijn vorige door een andere onoplettende bestuurder in de puin is gereden. Met de auto die ik toen had had ik af en toe wel is last van krakende ophanging maar was snel verholpen met wat teflon spree hier en daar.
nu zit ik mijn de stilo die ik nu heb met een probleem. Ik heb een maand of 2 geleden mijn beide draagarmen voor vervangen omdat de auto tijdens het remmen en op hobbelige wegen noogal een bonkend geluid maakten vanuit de ophanging. 3 maanden voordat ik de draagarmen had vervangen heb ik ook de kleine stabilisators aan beiden kanten vervangen. Het bonken was weg en de auto reed weer lekker soepel zoals het hoort.
Nu moesten de remblokken en schijven rondom vervangen worden omdat alles versleten was. dus ik via www.autopartsonline.nl nieuwe schijven en blokken besteld, alles netje gemonteerd zoals het hoort. Stukje weeste rijden en alles piepte en kraakte aan alle kanten. opnieuw gedemonteerd en alles ingesmeerd met kopvet en het gekraak tijdens het rijden was weg maar als ik naar links stuurde piepte en schraapte ze nog steeds. Dit probleem bij autopartsonline voorgelegd nieuw blokken thuis gestuurd gekregen, alles netje gemonteerd opnieuw. het gekraak en gepiep was bijna weg. De boel een weekje ingereden en alles was goed alleen ze peipte af en toe nog als ik naar links stuurde.
Het zit er nu ongeveer een maand onder een alles piept en kraakt als de t*ring. Als ik op een rotonde naar links stuur lijkt het net of ze een schroevendraaien op de schijf zetten en als ik over klinkers rijd hoor ik iets piepen en kreunen (rubber kraak geluid)
Heb alle bewegende rubber delen vandaag ingesmeerd met vet en teflon spray maar dat mocht niet baten. Ik ben echt ten einde raad, alles ziet er op het zicht pikobello uit maar er zit gewoon iets gruwelijk fout. Help !!!!
Mvg Bob Mulder
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zit de remklauw wel goed vast, alles goed aangedraait?
Ja zo ver ik kon nagaan zit alles goed vast. heb alles al nagelopen. nou moet ik wel zeggen dat de bouten van de remklauw stroef gingen toen ik ze teurg draaide maar ze zitten zeker goed vast. maar de remklauw is een vast deel dus dat moet toch niet kunnen kraken en kreunen? het is zelfs als ik stilsta en ik draai het stuur naar links en recht en als ik me portier opdoe en de auto op en neer spring :p kraakt het ook.
heb gisteren met mijn broertje even gekeken, hie draaide aan het stuur en ik luisterde en voelde waar het vandaan kwam. het kwam in de buurt van de remklauw en schokbreker vandaan dus niet van de draagarm.
zou mijn schokbreker stuk zijn? want als ik de kant opkrik waar hij kraakt en ik draai dan aan me stuur hoor je helemaal niks? :s
13 jaar
er is toch geen spiraalveer gebroken vooraan
afgebroken stuk kan op de weg liggen
13 jaar
denk eens aan de veerpootlagers...
mijn veer is niet gebroken had ik ook al naar gekeken. En die veerpoot lagers waar zitten die? of hoe kan ik controleren of die nog goed zijn?
13 jaar
Als je iemand in de auto het stuur laat verdraaien terwijl jij naar de veer kijkt en je ziet de veer schoksgewijs verdraaien, dan ga er maar vanuit dat de veerpootlagers defect zijn. Deze zitten bovenop de veerpoot en je zal de veerpoot moeten demonteren wil dat kunnen repareren.
heb al gevonden dat mijn draag armen versleten waren. Heb nu ondertussen de draag armen stab.stangen en stuurstang kogels vervangen. maar nik s helpt.
Nu ben ik er gisteren achter gekomen dat er een flinke speling zit tussen mijn remklauw delen. dit maakt ook een tikkend geluid. Hoort dit?
13 jaar
Nee, tikkende geluiden horen we liever niet.
Heb je de ashoezen bekeken, zit er wel vet in. Als die niet gesmeerd zijn dan gaat alles kraken tijdens het sturen en met optrekken.
Marco
13 jaar
Het geluid is niet echt krakend en met optrekken hoor je niks. het is echt met langzaam rijden.
Nu heb ik nog iets gevonden. ik had de bout van de veerpoot lost gedraaid en de ring die daaronderzat verwijdert zodat ik de veerpoot lager/rubber kon bekijken. nu kwam ik erachter dat de moer waar het verpootlager mee vast zit gedraait op de schokbreker boven het plaatwerk van de schotel uitkomt. Als je dus het schijfje en de moer terug draait zit er ongeveer 1.5mm ruimte tussen de schotel en het schijfje. Dit betekend dus dat de hele schokbreker 1.5 mm vrije speling heeft. als je de auto flink laat stuiteren is deze speling ook duidelijk voelbaar.
ik weet het beetje onduidelijk verhaal maar kan geen fotos posten.
dit hoort toch niet die speling???
13 jaar
Nu heb ik vanavond even van 3mm rubber 2schijven gemaakt en deze er tussen gestopt. het dreunende gevoel is weg maar het tikkende geluid blijft. Het lijkt wel of mijn fisee kogels weer versleten zijn. Is er slechte kwaliteit in deze onderdelen? Heb ze voordelig via internet gekocht (zal geen namen noenmen) maar dit is het 2e set al en het eerste set was na 6 maanden echt versleten. Op de fisee kogels waren zo versleten dat je hem al rammelaar kon gebruiken!!
woont er toevallig niet iemand in de buurt van Terheijden (breda) die meer verstand van dit heeft en mij kan helpen met dit probleem want ik betaal me blauw aan garages niet het niet oplossen en onderdelen die het probleem niet verhelpen.
alvast bedankt voor reacties
13 jaar
overgens is het probleem van de remmen opgelost. er zat een hard stukje in de blokken waardoor ze aanliepen. stukje eruit gebikt en het was opgelost.
13 jaar
update 22-7-2011:
Heb aan beide kanten van de auto de schokbreker er onder uit gehad. Veerpootschotels gecontrolleerd en deze waren nog perfect intact. De letters bovenop waren nog niet eens weggesleten. Hiernaar heb ik ook aan beide kanten de fiseekogels, stuurstangkogels en satbilisator stangen gecontrolleerd en alles was nog in orde (kan ook niet kapot zijn na een maand). Dus het probleem ligt niet in de kogels of stabies. Ik heb de motor hard heen en weer proberen te schudden maar daar kwamen ook geen rare geluiden vanaf. Ik ga me nu echt afvragen of het niet de schokbrekers zelf kunnen zijn. Al lijk dit me sterkt omdat het getik en gebonk sneller voorkomt op een hobbelige weg (slechte klinkers of gras of zandpad) dan als ik over drempels rijd. Nu heb ik alleen ook gezien dat het rondom mijn korte aandrijf as nat van de olie is. Al zou deze stuk af versleten zijn kan hier dan een bonkend en tokkend geluid vanaf komen? En ik hoor het zowel links al rechts.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Stilo of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar