Fiat Tipo 16 ie: Lekkage koelvloeistof

Bouwjaar: 1992

Beste lezers,



Ik heb 1 maand geleden problemen gekregen met de temperatuur van mijn verbrandingsmotor, deze bleef te laag staan.

Na vervanging van de thermostaat was dit probleem verholpen, echter verlies ik nu koelvloeistof.

Ik zie geen lekkage( althans zie geen vloeistof ergens weglopen).

Bij warme motor zie ik wel luchtbellen opkomen in mijn koelvloeistof reservoir.

Nu is mijn vraag: Is het nu toeval dat nu dan ook misschien mijn koppakking lek is, of kan het toch lekken aan de afdichting van de thermostaat.Ik zie er geen druppels aan hangen,maar meen wel dat ik er wat stoom uit zie ontsnappen.

De koelvloeistof moet ik rond de cirka 100 km 1 liter bijvullen. Kan deze hoeveelheid zo snel verdampen zonder dat ik een lekkage zie(vloeistof) en als de pakking van de thermostaat zou lekken, kan dit dan ook de luchtbellen geven in het reservoir?

Tot slot zie ik uit de uitlaat geen blauwe rook komen, en op de oliepeil stok tref ik geen blaasjes aan.



Henk4390

Geplaatst door Henk4390 , lid sinds 17 jaar geleden

9 Reacties

tzeelen, 17 jaar geleden

Heb je al IN de auto gekeken naar lekkage?

Ramen die snel beslaan kunnen ook wijzen op de aanwezigheid van koelvloeistof in de auto.



Arnold689 PRO, 17 jaar geleden

Heb je het koelsysteem goed ontlucht bij de radiateur en bij de kachel slang.

Henk4390, 17 jaar geleden

Ik heb geen lekkage aan de kachel, alles is droog en de ramen beslaan niet. En ik heb alles steeds goed ontlucht,maar der komt steeds opnieuw lucht bij. Na een aantal kilometer hoor ik weer luchtbellen in de kachel als ik optrek

Arnold689 PRO, 17 jaar geleden

Laat de dealer eens een test doen of er co in het koelsysteem -

zit of monteer een exstra verloopstukje met ontluchtingskraan -

van een fiat uno tussen de kachelslang.

Henk4390, 17 jaar geleden

Ik ga dat van de week eens doen bij de dealer ja. Ik wil wel het volgende nog even kwijt, ik heb bij de laatste rit gemerkt dat voordat de thermostaat voor de 1e keer open moet gaan, de druk erg groot wordt. Als ik de dop los draai van het reservoir gooit hij wat koelvloeistof eruit, door die grote druk heb ik het idee dat de thermostaat moeite heeft om zich open te zetten. Ik merk hierbij ook dat de kachel wel warm wordt maar als de thermostaat eenmaal de 1e keer is open gegaan wordt het veel warmer de luchinblaas van de kachel.

Laatst was de druk zo hoog dat op een of andere vreemde manier de kachel koude lucht blies en de themperatuur de neiging had om over de 90 graden te schieten. Nadat ik de dop wat had los gedraaid zodat wat druk weg kon, ging de thermostaat open en werd alles normaal.

Henk4390, 17 jaar geleden

Ik ga dat van de week eens doen bij de dealer ja. Ik wil wel het volgende nog even kwijt, ik heb bij de laatste rit gemerkt dat voordat de thermostaat voor de 1e keer open moet gaan, de druk erg groot wordt. Als ik de dop los draai van het reservoir gooit hij wat koelvloeistof eruit, door die grote druk heb ik het idee dat de thermostaat moeite heeft om zich open te zetten. Ik merk hierbij ook dat de kachel wel warm wordt maar als de thermostaat eenmaal de 1e keer is open gegaan wordt het veel warmer de luchinblaas van de kachel.
Laatst was de druk zo hoog dat op een of andere vreemde manier de kachel koude lucht blies en de themperatuur de neiging had om over de 90 graden te schieten. Nadat ik de dop wat had los gedraaid zodat wat druk weg kon, ging de thermostaat open en werd alles normaal.

sarabande99 PRO, 17 jaar geleden

ik denk dat je een lekke koppakking hebt

Henk4390, 17 jaar geleden

Ik vrees dat dit klopt, alleen twijfel ik nog wat omdat ik aan de uitlaat niets constateer?

maartena, 17 jaar geleden

Ik ben er vrijwel zeker van dat je koppakking lek is, omdat ik zojuist hetzelfde euvel precies zo had. Ontluchten helpt niet meer want iedere keer dat je gas geeft komen er luchtbelletjes bij. Bij mij bleek de koppakking tussen een cylinder en een koelwatergaatje een klein beetje gescheurd, dus er komt alleen onder druk lucht in het koelsysteem. Pas als het lek heel groot is gaat het ook de andere kant om, dus dan pas zie je iets aan de uitlaat.

Trouwens de thermostaat opent naar buiten, gezien vanaf de motor, dus onder druk zal hij juist openen. Succes.



Eventueel kan Bar's Leak toevoegen wel tijdelijk helpen, bij mij werkte het redelijk, totdat ik hard over een klinkerweg reed en er opeens veel lucht in mijn koelwater kwam. Bij een reparatie het koelsysteem schoonspoelen. En het ontluchten is redelijk lastig, ik moest wel 10 keer beurtelings de de motor laten lopen, de radiator en de kachel ontluchten etc..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat ZX of stel zelf een nieuwe vraag.