close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Punto: Lekke koppakking

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1

Vanmorgen reed ik naar mijn werk. Ineens begon het lampje van mijn koelvloeistof te branden. Vervolgens kreeg ik een tik in de motor. Een paar honderd meter verder stond ik bij het stoplicht en toen begon het lampje van mijn olie en accu te branden en toen was het over…. Deed helemaal niks meer. Ik heb mijn auto aan de kant geduwd en de wegenwacht gebeld. Deze heeft de motor “geblust” (er kwam overigens geen rook onder de motorkap vandaan), de olie bijgevuld (zat bijna niks meer in) en mij aangeraden om naar de garage te rijden. Nou had ik het geluk dat de garage waar ik de auto vandaan heb in de buurt was, dus ik ben daarheen gereden.

Vanmiddag belde ik om te vragen of ik de auto alweer op kon halen vanmiddag. Maar het zag er niet goed uit. Hij vertelde me dat ik waarschijnlijk een lekke koppakking heb.

Ik moet trouwens eerlijk toegeven dat een paar weken geleden dat lampje ook al heel even brandde maar na een paar tellen weer uitging.

Mijn vragen zijn:

Heb ik nog garantie op de kosten? Ik heb de auto nog geen 3 maanden (gekocht op 8 april). Ik rij niet idioot en laat de auto altijd even opwarmen.

Hoort het zo te zijn, dat de olie van een auto die nog geen 3 maanden geleden door de apk is gekomen nu al op is?

Mocht ik geen garantie hebben wat gaat het me dan kosten?

Dank.

Geplaatst door

PuntoDriver (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zeker bij een auto die je nog niet goed kent dien je regelmatig de olie (en andere vloeistoffen) te peilen om zo het eventuele olieverbruik (of koelwaterverlies) te kunnen inschatten. Ik denk niet dat de verkoper garantie geeft voor nalatigheden van de chauffeur.

Hendrik4290 0
badge

18 jaar

Heb je de auto gekocht met bovag garantie?
Dan zou je in principe garantie moeten hebben op deze reparatie. Alleen is het niet erg slim om met te weinig olie te rijden. Nu kan de garage misschien onder de garantie uitkomen.
Deze reparatie kost +/- 500,-- incl. kop vlakken, distributieset, thermostaat, montage en BTW.

joep5513 0
badge

18 jaar

Als er te weinig olie in was, en hij is stil gevallen tijdens het rijden, dan zou ik er maar op rekenen dat de motor zelf ook kapot is!

[quote=joep5513]Heb je de auto gekocht met bovag garantie?
Dan zou je in principe garantie moeten hebben op deze reparatie. Alleen is het niet erg slim om met te weinig olie te rijden. Nu kan de garage misschien onder de garantie uitkomen.
Deze reparatie kost +/- 500,-- incl. kop vlakken, distributieset, thermostaat, montage en BTW.[/quote]
Ik weet dat dat niet slim is, maar ik vind het niet normaal dat een auto die amper 3 maanden geleden door de apk is gekomen, nu alweer zonder olie zit.

PuntoDriver 0

18 jaar

APK en olie heeft helemaal niets met elkaar te maken. Oliepeilen is 100% eigen verantwoordelijkheid en loopt de boel stuk is dan is het eigen schuld.

paulmichiel 0
badge

18 jaar

inderdaad, APK is een minimale veiligheidskeuring (moment opname) en is niet in het leven geroepen in de vorm van een aankoopkeuring.. ook is men zelf verantwoordelijk voor het bijhouden/onderhouden van de vloeistoffen.

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Sterker nog, bij de apk hoef je niet eens het oliepeil te controleren.

joep5513 0
badge

18 jaar

Tuurlijk niet! Snapt niemand dan dat een apk niets meer is dan een veiligheids keuring. Het heeft dus totaal niets met olie te maken. Moet dat trouwens ook nog regelmatig uitleggen.

Jammer, maar helaas.

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

Wat ik persoonlijk als normaal vindt.
Eenmaal per week motorkap open, visuele inspectie vsnaren, oliepeilen, checken andere vloeistoffen op peil, rubber slangen koelsysteem op scheurtjes of zwakke plekken, olie lekkage op blok, of ander vloeistof lekkage, kabels in goede staat, electrische verbindingen en stekkers goed vast/staat.

Dan rondom de auto, banden inclusief bandenspanning, visueel op beschadigingen/vreemde objecten die er niet in/op horen, verlichting check, en algemene staat van de auto.

Zal ook in het bij de auto horende boekje staan voor jouw merk/type auto wat de eigenaar van de auto hoort te doen.

Een APK is een momentopname, geen garantiebewijs voor het volgende jaar op geen storingen, dan waren de garages al failliet...

Met het gaan branden van het lampje een paar weken daarvoor had je al een extra controle moeten laten doen omdat die lampjes meestal niet vanzelf gaan branden.... en meestal al eigenlijk te laat.

Geld besparen begint met een zelf goed bijgehouden auto, en controles.
Ik begrijp dan soms ook niet hoe sommigen zich de meest dure accessoires laten inbouwen, maar nooit onder de motorkap kijken voor een checkup, welke veel geld kan besparen...

Groeten,
Cor

Cor1822 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.