close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Punto 1.2s: Lekke koppakking?

Bouwjaar: 2000

Wij krijgen binnen een Punto 1.2 s van 2000 met slechts 43000 km die heel veel koelwater verliest.Lijkt nooit iets onder te liggen en vermoeden een lekke koppakking.Vreemde is dat er geen drukopbouw is en ook de koude start prima.Voor we volgende week de kop eraf gaan halen wil ik graag weten of dit een bekend verschijnsel is.

Geplaatst door

Siem Bijman (680)
badge vip badge

al 23 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

JE KUNT OOK EERST JE SLANG VAN JE VIERGASMETER IN HET KOELSYSTEEM DOEN OM TE ZIEN OF ER OOK UITLAATGASSEN IN ZITTEN IK HEB OOK EEN TESTER VAN MIDLOCK CO-151 KOST 79 EUTJES
DAN WEET JE OF IE LEK IS (IS EEN SNUFFELAAR OOK VOOR DIESELS)

SUCCES AK

arnold685 0
badge

20 jaar

We hebben ook een snuffel-apparaatje waarvan de vloeistof vab blauw naar geel kleurt als de kop lek is.Dit hebben we er 2 maal op gezet zonder verkleuring en de 3e keer vandaag na lang testen leek er iets van een gele kleur te komen.Dit sterkt ons vermoeden van de lekke kop(pakking).Het idee van de 4-gastest is nieuw voor mij, maar wellicht het proberen waard.

Thanks !

Siem Bijman 680
badge vip badge

20 jaar

Door de schone verbranding van de huidige motoren werkt die methode wel eens niet, die van dat snuffelapparaat bedoel ik.Met de co meter had ik nog nooit van gehoord, leer je nog weer eens wat als Oldtimer.Wat je ook kunt proberen is de pot geheel afvullen en dan met draaiende motor kijken of er luchtbellen blijven komen, dat kun je goed aan de klant laten zien en dan mag je altijd de kop eraf halen.

oldtimer 0
badge

20 jaar

Goeiedag mijn mening is als de koppakking juist tssn olie en waterkanaal lekt kun je geen uitlaatgassen ruiken en toch gaat er water wegvloeien weliswaar komt die dan met de olie terecht en als je hem vervangt zet je de waterpomp ook maar nieuw deze lekken ook regelmatig(ook oude punto 8v) groetjes fiat mekanieker.

johan5616 0

20 jaar

Met de 4-gastester meten in het expansievat en kijken als er een verhoging is van HC, is die er niet kan je er bijna zeker van zijn dat de koppaking en cilinderkop in orde zijn.Werkt zowel voor benzine als diesel

geert3496 0
badge

20 jaar

Auto heeft hele weekend op druk gestaan.Is heel ietsje teruggelopen, maar dat is de moeite niet waard.Auto startte vanmorgen gelijk mooi op 4 cilinders en met de viergas-tester geen HC gemeten.Konklusie zou zijn dat er niets aan de hand is, maar de klant is al 4 weken lang teruggekomen en elke keer moest er weer water bijgevuld worden.Dit werd vernomen doordat je het hoorde rommelen in de kachelradiateur.Ook daar hebben we naar gekeken, maar op eerste gezicht ook daar geen lekkage.En zou je normaal gesproken ook moeten ruiken denk ik.Maar B de Wijs ga morgen toch nog even naar kijken.Waren anders van plan om in eerste instantie de waterpomp maar te vervangen alvorens de kop te demonteren.Vreemd verschijnsel, maar zal vast wel opgelost worden.Alleen zonde als je een kop demonteerd zonder resultaat.

Siem Bijman 680
badge vip badge

20 jaar

Heb je al naar de kachelradiateur gekeken,
Die willen bij een punto ook nog weleens lek gaan.

bewise 0
badge

20 jaar

Hoi Siem, Ik heb nu al 2 keer een Punto 1.2 gehad die op het eerste gezicht geen verschijnselen van een defecte koppakking vertoonden, wel bij lang stationair draaien een temperatuur verhoging zichtbaar waarbij de koelvin dan domweg door draaide, en ook verlies van vloeistof zonder uitwendige lekkage, volgens de dealer komt een defecte pakking toch wel eens voor.
de auto draait dan stationair niet lekker.
Ook aan de pakking is er dan niet veel te zien.

Ik had bij de eerste auto eerts alles gecontroleerd, zelfs de waterpomp gedemonteerd, maar allemaal verspilde tijd.

jos joersen 0
badge

20 jaar

Jos, ik heb eerst de kachelradiateur nog eens heel goed bekeken, maar geen enkele lekkage te zien.Auto loopt gewoon perfect, ook stationair, dus totaal geen aanwijzing op de koppakking.We zijn nu toch eerst begonnen met de waterpomp en laten dan de auto weer ophalen en kijken of er weer water kwijt wordt geraakt. Zoja, dan gaat de kop er alsnog af.

Siem Bijman 680
badge vip badge

20 jaar

En we hebben ook de radiateurdop vervangen.

Siem Bijman 680
badge vip badge

20 jaar

zelfde aan de hand gehad met zo,n punto en het was wel degelijk de koppakking,het stromende geluid uit de kachelradiateur duid hier ook op.
als de waterpomp niet lekt zal dit de oorzaak van het waterverlies niet kunnen zijn dus inderdaad vergeefse moeite en de kop demonteren van deze auto is niet veel werk dus sneller dan al dat getest(wat natuurlijk wel noodzakelijk is)
bij diverse merken (mercedes/citroen/fiat)betekende stromend water na starten in de kachelradiateur een licht lekkende koppaking.

hofman 0
badge

20 jaar

nu ik alles zo lees, kun je geen fluor voor airco's in het koelsysteem gooien, en dan naar sporen zoeken? ik heb het zelf nog nooit geprobeerd, misschien iemand hier ervaring mee. succes

arne650 0
badge

20 jaar

hoi,
die gedachte kwam ook bij mij op, dat van die fluor. Wij hebben dat wel gedaan bij olie lekkages, maar hoe het spul zich houdt in koelvloeistof weet ik niet. Het kan dus wel over hitte, gezien het feit dat het in olie ook werkt. Mischien moet je eens proberen in een bakje koelvloeistof, fluor erbij en de koelvloeistof verwarmen.
Overigens heb ik ooit zelf een golf type 2 gehad, waarbij er wel koelwater verdween maar geen druk opbouw en verdere lekkages. Ook liep alles perfect. Bij uiteindelijke demontage van de kop bleek die toch de oorzaak te zijn, er waren diverse ingekankerde plekken op de kop.
groeten michiel

oh ja, dat met die viergastester doen wij ook wel, even het mondje boven het expansievat houden en kijken of de meter sterk stijgt. Maar pas wel op als het koelwater plotseling stijgt, je hebt zo je viergastester vol koelvloeistof zitten!!

Michielrc7825 0
badge

20 jaar

er is fluor beschikbaar voor olie water en brandstof merk
robinair.

desire 0
badge

20 jaar

Ik ben benieuwd of je de oorzaak reeds gevonden hebt siem ??

jos joersen 0
badge

20 jaar

Klant heeft de auto weer meegenomen en we kijken nu of er straks weer water bijgevuld moet gaan worden.Nog even afwachte dus.

Siem Bijman 680
badge vip badge

20 jaar

Probleem lijkt nu na 2 weken niet meer terug te komen.We zijn nog wat argwanend, maar onze klant heeft nu al 2 weken geen koelwater meer hoeven bij te vullen.Oorzaak zoek ik zelf in de radiateurdop, maar ook de waterpomp zou de boosdoener kunnen zijn geweest.Maar zoals eerder gemeld, was daar helemaal niets aan te zien wat op lekkage duidde.

Siem Bijman 680
badge vip badge

20 jaar

Punto's met een 8 kleppertje zouden vaker last hebben van defecte koppakkingen bij 40 a 50 duizend km.
16V motoren bij mijn weten nooit.

groeten,

Henk

Henk4400 0

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.