Vorige week tijdens het rijden in m'n fiat punto 55s verscheen ineens een waarschuwingslampje op het dashboard dat m'n koelvloeistof te heet was geworden. Ben direkt gestopt en het bleek dat ik veel koelvloeistof was verloren. Thuis heb ik koelvloeistof bijgevuld en heb ik de motor gewoon eens stationair laten draaien. Na ongeveer 5 minuten stationair draaien spoot de koelvloeistof onder de dop van het koelstof-reservoir uit.
Ik heb geen flauw idee waar het aan kan liggen. Kan iemand mij helpen of informatie geven?
bij voorbaat dank en groet,
dennis
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het kan zijn dat je ergens een lek hebt in je koelsysteem... dat zou ik ff controleren.
Dat het eruit spoot kan wel komen dat de motor nog erg heet was....
Bedankt voor je snelle reactie.
Ik heb al goed gekeken of er ergens een lek zou kunnen zitten, maar niks gevonden. Voordat ik de motor stationair liet lopen heb ik m'n motor goed laten afkoelen (1/2e dag). Dus de koelvloeistof spoot eruit bij een relatief "koude" motor.....
19 jaar
Het wil ook wellus langs de waterpomp lekken... soms ligt er dan water onder de auto de andere keer weer niks of een heel klein beetje...
Ik denk dat er nog een beetje lucht in zat... en dat het daardoor eruit spoot...
Ik zal'm eens ontluchten en opnieuw bijvullen, en daarna nog eens stationair laten lopen.
Zou het misschien ook aan de thermostaat kunnen liggen? dat 'ie in een gesloten toestand blijft staan?
19 jaar
koppakking is vaak het probleem bij deze fiat motoren
gr gep
Heb inderdaad vaker gelezen dat koppakking een probleem is bij punto's. Ondanks dat het motorblok behoorlijk "zweet" geloof ik niet dat ik ineens zoveel vloeistof kwijt geraakt kan zijn.
Is het misschien mogelijk dat het motorblok langzaam koelvloeistof gelekt heeft waardoor er lucht in het systeem is gekomen wat heeft geleid tot een overdruk in het systeem?
19 jaar
Hallo allemaal!
Is het niet zo dat als de koppakking lekt, dat je dan ook meteen een slecht lopende motor hebt? Tenzij de koelvloeistof in plaats van naar binnen, naar buiten stroomt, maar dan is het weer duidelijk te zien aan je motorblok...
Het uitstromen lijkt te komen door een blokkade in het systeem (en dus een grote overdruk, waardoor er vloeistof via het overloopreservoir uitloopt), in plaats van lekken via een pakking...
Elders bij problemcar las ik dat een Fiat garage een reservoirdop heeft vervangen, en dat de klant daarna niet meer is teruggekomen met het probleem van lekkende koelvloeistof. Kan dat een oplossing zijn? Of is de druk dan elders weer te hoog, zodat er ergens anders iets kapot gaat?
19 jaar
Interessant!
De vraag wordt dus, wat kan de oorzaak zijn van een grote blokkade in het systeem. Zitten er ergens "kleppen" in het systeem die open en dicht moeten gaan?
Wil toch wel graag eerst weten wat het probleem is voordat ik een nieuwe reservoir-dop aanschaf en zo misschien de druk in het systeem vergroot. Weet trouwens iemand of de dop van het koelwater-reservoir inderdaad dient als overdruk ventiel?
19 jaar
Er zitten idd kleppen in je motor die opengaan als het je motor te heet wordt, deze gaan bij een bepaalde temperatuur open en weer dicht.
Sommigen hebben een ventiel in de idd.... je ook ff kijken wattie met draaiend motor doet zonder dop, heeft de andere persoon hier ook op het forum gedaan (als ik het mij goed her) toen gaf het geen probleem!! Daarom een andere dop..
ik ben er inmiddels achter dat de dop bij de fiat wel degelijk een overdruk-ventiel functie heeft (gaat open bij 0,98bar overdruk). Ik heb het vermoeden dat m'n thermostaat niet deugt en ga deze eerst maar eens vervangen
19 jaar
Een blokkade in het koelsysteem kan natuurlijk nooit overdruk veroorzaken, en een defecte thermostaat dus ook niet, het koelwater loopt dan gewoon niet door de radiateur.........
Er lekken gewoon gassen weg uit de cylinder(s)
Lekke koppakking dus...........
Als er een blokkade is in het systeem en het water wordt niet gekoelt... lijkt mij wel dat dit kan gaan koken/borrelen wat toch een hogere druk kan veroorzaken... en laten we de ontwikkeling van waterdamp niet vergeten...
Heren,
Allen bedankt voor de info!!!!
Het was uiteindelijk de THERMOSTAAT !!!!!
Voor 25 Euro nieuwe thermostaat gekocht en ingebouwd. Vanaf dat moment geen problemen meer gehad.
Ondanks dat het al een tijdje opgelost is, wilde ik deze informatie hier toch nog eventjes neerzetten. Wellicht dat andere personen met dezelfde verschijnselen hiermee geholpen kunnen worden
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar