close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Seicento 1999: Lekstroom

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 176B2.000, Motorinhoud (cc): 1200, Vermogen (kw): 40

Sinds een aantal weken is de accu met ongeveer 7 dagen leeg.
Heb al 1 voor 1 de zekeringen er uit gehad en over de min van de accu gemeten maar welke zekering er ook uitgehaald word het lampje van de spanningszoeker blijft branden (dus lekspanning.

Heb inmiddels ook een nieuwe accu aangeschaft en de dynamo gecontroleerd op aangesloten accu (zowel de oude accu als de nieuwe geven de zelfde waardes.

Accu geeft met stilstaande motor nu 12,48 volt en stationair draaiend 13,02 volt gemeten met de oude accu die ik nog had.
Met de nieuwe accu geeft hij dezelfde waardes.
Met verhoogd toerental (2500 toeren) loopt het voltage wel iets op tot 13,14 volt.

Iemand een idee waar ik moet zoeken om niet elke 7 dagen de accu op de lader te hoeven zetten.

Geplaatst door

E34 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Om te beginnen kun je met een proeflampje slecht lekstroom meten , zou beginnen om een multimeter te gebruiken.
Laadspanning van 13.1 volt is te laag, controleer je massa en plus aansluitingen eens op overgangsweerstand , wat meet je achterop de dynamo B+ als je 2500 toeren maakt ?
Wat is de hoeveelheid lekstroom die je meet ?

Aangezien ik geen meter heb waar ik ampere kan meten word het een en ander lastig.
Ook het meten op de B+ deze zit zo dicht op de motor dat je er alleen bij kan als je en brug ter beschikking hebt.

Waar zou de overgangsweerstand moeten zitten?

E34 0

4 jaar

Kilometertje bij gamma halfords enz. voor een paar euro , zul je toch moeten hebben wil wat kunnen meten , de weerstanden meten over de kabels tussen de 2 punten , waar het zit is een kwestie van meten.

Beste E34, zonder meter kun je nog wel wat testen. Je hebt de zekeringen er 1 voor 1 uit gehaald, maar...soms duurt het lang voor de verbruiker helemaal stroomloos wordt. In de praktijk kan het dus voorkomen dat je proeflampje blijft branden nadat je de zekering eruit hebt gehaald.
Het is tijdroend, maar je kan de test nog eens over doen maar dan pas na 10 minuten kijken of de spanning er nog is of is weggevallen. Als bij alle zekeringen de spanning niet wegvalt meet je iets niet goed.

Zou beginnen met de verdachte verbruikers zoals de radio en bv dashboardkastje. Desnoods koppel je de radio een tijdje los, want mijn praktijkervaring is dat een radio heel vaak de boosdoener is...

memos 255
badge

4 jaar

@memos Ik had alle zekeringen er uit en de volgende dag gemeten.
De radio heb ik er inmiddels al 2 weken uit en een dashbordkastje, kofferbakverlichting e.d. heb ik niet alleen een binnenverlichtingslampje maar daar heb ik de stekker ook al 2 weken los van liggen.

Wanneer ik het omleinde kabeltje van de plus loshaal dan is er geen lekspanning maar waar dat kabeltje heen loopt is onbekend (gaat door het schutbord naar binnen en is daar door de krappe ruimte niet te zien.
De enige manier om die kabel te volgen is het dashboard er uit te halen.

In de kofferbak of waar dan ook liggen geen losse draden (van subwoofer oid) dus dit is ook uitgesloten.
Door dat nadat alle zekeringen er uit zijn en er toch lekspanning is doet vermoeden dat iemand ergens een draad rechtstreeks van de pluskabel heeft afgetapt en buiten alle zekeringen heeft gewerkt.

E34 0

4 jaar

Omlijnde kabel is de hoofdvoeding van je zekeringkast binnen in de auto , kilometertje moet natuurlijk multimeter zijn , foutje telf.

@kaleido: had hem al losgehaald en kwam er inderdaad achter dat ik dan geen spanning heb binnen.
Deze kabel gaat eerst nog naar een zekeringenkast achter de accu (zie foto)
Hierin zitten zwaardere zekeringen 20, 30 en 40 Amp. van daaruit gaat het naar binnen.
Denk toch dat er ergens "illegaal" binnen een draad is afgetapt die problemen geeft (tussen de zekeringkastje achter de accu en de zekeringkast binnen.

Ik begreep hem wat betreft multimeter :-)

E34 0

4 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Seicento of stel zelf een nieuwe vraag.