motor loopt op 3 cilinders en motorstoringslamp brandt.
Alle bougies vonken, heb tijdens het draaien van de motor de kabels op de bobijnen 1 voor 1 afgetrokken en ze vonken allemaal krachting. De bougiekabels zijn vervangen.
Als ik de stekker van de 3de injector tijdens het draaien van de motor eraf trekt reageert de motor er niet op. Op alle andere 3 injectoren wel.
Komt het wel eens voor dat er een defecte injector is bij deze types? de weerstand van de injector is ok.
Kan het nog ergens anders aan liggen ook?
groeten
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
heeft niet toevallig een steenmarter huisgehouden onder de motorkap ??
Heb nu ook de bobijnen eens gewisseld van een andere (goedwerkende) punto en het probleem blijft. Kun je de computer op het gasklephuis ook zomaar eens verwisselen of geeft dat problemen met de transponder
15 jaar
dat de weerstand van een injector goed is, wil alleen zeggen dat de spoel in orde is.De injector kan mechanisch dan best naar de klote zijn.
Groeten Marcel
Het bleek na uitlezen toch de 3de injector te zijn. Maar de garagist zei wel dat het vaak voorkomt dat de computer op het gasklephuis stukgaat en dat het daar ook aan kan liggen; ik ga beginnen met de injector, blijft het goedkoopste
groeten
15 jaar
Heb de injector niet vervangen maar de 3e gewisseld met de eerste. Het resultaat was dat ondanks de wissel de zelfde cilinder niet meewerkt nl de derde.
na controle of de kleppen wel opengaan van die cilinder en dat is ook zo ligt het dan toch aan de computer.
groeten
15 jaar
computer of bekabeling, meet eens met een scope of er wel signaal uit de computer komt ( pen 37 is van inj 3, massasignaal, injector hangt aan constante plus.)
Groeten Marcel
dus als ik het goed begrijp is pen 37 op de computer het massasignaal dat hij stuurt naar de injector. Maar die constante plus krijgt de injector die ook van de computer? zo ja, dan doe ik er misschien ook goed aan die plus te controleren.
Als ik de wagen op contact zet en op de stekker van de injector meet zijn deze beide pennen massa. klopt dit dan?
grt
15 jaar
Als ik de wagen op contact zet en op de stekker van de injector meet zijn deze beide pennen massa. klopt dit dan?
Kan, ligt totaal aan de schakeling. Maar wat meet je op de andere 3 injectors? Ook beide massa, dan klopt het.
1 pin 12 volt en 1 pin massa? Dan heb je een kabelbreuk in de voeding naar de 3e injector.
Anders motor even laten lopen en dan meten. Moet er op 1 pin van de 3e injector +12V staan. Kun je ook nog vergelijken met een andere injector.
Het probleem bij het meten is, omdat de 3de injector niet werkt/niet wordt aangestuurd, de andere injectoren van de computer verschillend worden aangestuurd om ,hetzij langer, om de motor toch redelijk te kunnen laten lopen. de computer compenseert als het ware de niet werkende injector door de andere meer te laten inspuiten. Daarom kan ik geen objectieve waarden meten bij de andere injectoren en kan ik dus niet vergelijken.
een scoop heb ik niet aangezien ik maar een particulier ben.
grt
15 jaar
Je hoeft ook de signaal lengtes niet te meten. Gaat er alleen om of er 12 volt op staat of niet.
De injectoren worden BUITEN de ecu om gevoed met 12 volt, als er 3 werken, en 1 niet, en je meet GEEN 12 volt op 1 van de pennen van de 3de injector, heb je 100% zeker gegarandeerd een kabelbreuk in de voeding naar de injector.
Groeten Marcel
P.S. De voeding van de injectoren komt rechtstreeks vanaf Zekering 22, hier zitten ook de bobine's en de brandstofpomp op. Indien deze zekering dezect zou zijn, zou de motor dus helemaal niet lopen. De voeding zit op Pen 2 van de injector, een bruin/witte draad.
Ik meet op geen enkele stekker van de injectoren 12V voedingsspanning. Op de eerste 2de en 4de injector meet ik 2V maar op de 3de meet ik 1.3V. Dit is al een afwijkende waarde voor die 3de maar 12V zit er dus op geen 1 van de 4.
groeten
15 jaar
trouwens die zekering 22 heeft weinig te maken met de voedingsspanning van die injectoren want als ik die verwijder blijft die 2V op die pen 2 van die stekkers van de injectoren zitten. Dat de elektrische pomp stopt met draaien, dat klopt. Ik met trouwens ook maar 3V op die zekering in de zekeringkast;
groeten
15 jaar
zou je dan niet eens gaan twijfelen aan je multimeter ??????
De pomp draait, en je meet 3 volt op de zekering. dan klopt OF de meting niet, OF de multimeter zelf niet.
Had je de wagen wel OP het contact staan tijdens het meten.???
Groeten Marcel
oke, het kan ook zijn dat het motormanagement het relais laat afvallen als er brandstofdruk is.
2 methoden
OF je meet met lopende motor
OF, je moet het motorregelingsrelais even doorverbinden voor het meten.
Het relais zit vlak naast zekering 22 ( relais 3). Trek deze er uit, en verbind de pootjes 30 en 87 even door. Als het goed is hoor je de brandstofpomp nu ook lopen. Nu zou je ook 12 volt op de injectoren moeten meten.
Let op, niet te lang doorverbinden. een paar minuten kan wel, maar indien je klaar bent met meten, gelijk weer loskoppelen.
Groeten Marcel
je hebt gelijk. relais even doorverbonden en ja ik mat op alle 4 de injectoren een 12v voedingsspanning.
Dus zou het dan toch de computer zijn die de injector niet aan massa legt. toch raar dat het alleen die 3de betreft. voor de zekerheid nog maar eens de compressie meten.
groeten
15 jaar
neen, het kan nog steeds de bedrading tussen injector 3 en de computer zijn die beschadigd is. nu moet je de massa-aansluiting van injector 3 op de ecu zoeken (pen 37?), en tussen dat punt en de ecu-kant van injector 3 een kabeltje leggen...
Het probleem is ondertussen al opgelost, het bleek dus toch de computer te zijn.
wat een carwash eigenlijk allemaal kan veroorzaken...
groeten
15 jaar
ehhhh,
1- Een schone auto
2- kapotte computer
3- krassen in de lak
4- afgeripte ruitenwissers, met alle gevolgen van dien.
5- dubbelgeklapte spiegels
6- afgeripte antenne's met alle gevolgen van dien
Staat niet voor niets ALTIJD een bordje bij de ingang, "OP EIGEN RISICO", beter is het om hem met de hand te wassen, of in mijn geval, gewoon helemaal niet. Ruiten worden wel schoon met de ruitenwisser, en de zijruiten krab je wel schoon als het weer eens gevroren heeft, de rest zie ik toch niet als ik erin zit.
Groeten Marcel
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar