close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Punto: lpg3 voor fiat punto 1,4 16v vanaf 2004?

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1,4 16v

Weet iemand of de fiat punto 1,4 16v vanaf bouwjaar 2004 geschikt is voor lpg3? Heeft deze fiat punto hydraulische klepstoters?
Alvast bedankt voorjullie info.
vriendelijke groet.

Geplaatst door

S. (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wij hebben er eentje lopen. Met LPI van vialle. Deze motor heeft hydraulische klepstoters. In het begin hebben we wat problemen gehad met de hydraulische klepstoters. Eens het oliepeil halfweg tussen maximum en minimum kwam begon de motor iets minder mooi te draaien. Half litertje bijvullen en 't was weer ok... volgens mij moet er ergens iets mis zijn geweest met de olietoevoer van die klepstoters. De wagen moet ondertussen iets meer dan 20000km hebben. En behalve dat vreemde probleem alles ok.

Hallo S.

Ik heb een Doblo 1.4 16V die met een Vialle gasinstallatie is uitgerust, inmiddels 30.000km mee gereden. Het probleem wat zich nu voordoet is dat de motor afslaat als je terugschakeld. Hij lijkt stationair dan vaak niet opgepakt te worden. Normaal zie je bij het terugvallen van het toerental dat bij ongeveer 1000 toeren de motor opgevangen wordt en dan het toerental langzaam terug laten zakken naar ongever 800 toeren. Dat gebeurt nu niet met als gevolg afslaan. (dealer heeft lambdasonde vervangen, instellingen nagelopen/gereset)
Voor de rest heb ik geen problemen al is het brandstofverbruik aan de hoge kant (ongeveer 1:8,5), dit is toe te schrijven aan het model van de auto.

ALs suggestie geef ik je mee te overwegen om de klepzittingen meteen aan te laten passen. De cilinderkop moet er toch af voor het plaatsen van de injectoren, dan is die ingreep verhoudingsgewijs goedkoper dan dat je het na ???.. km een keer moet laten doen en dus de cilinderkop weer moeten laten demonteren.

Harry01 0

17 jaar

Harry 01, bedankt voor je info; echter ik begrijp niet dat je de klepzittingen aan moet passen. 1,4 16v heeft toch hydraulische klepstoters of staat dat hier los van?

S. 0

17 jaar

Hallo Sjoerd,

De klepzittingen hebben door het gebruik van LPG wat meer hitte te verdragen, de cilinderkop wordt daardoor ook wat heter. Als gevolg hiervan zakken de klepzittingen wel eens wat weg met als gevolg dat de kleppen niet meer gesteld kunnen worden en daardoor vervolgens verbranden.
Door de hydraulische klepstoters worden de kleppen, zolang dit systeem dat mogelijk maakt, automatisch gesteld en op de juiste klepspeling gehouden. Als de beschikbare ruimte is verdwenen ( dat kan wel 150.000 tot 200.000 km duren) gaan de kleppen vastzitten met als gevolg verbranden.
De hydraulische klepstoters stellen de klepspeling automatisch op de goede speling af zodat je daar geen omkijken meer naar hebt (minder garagebezoek cq. kosten).
Als je van plan bent jarenlang in de auto te blijven rijden en veel kilometers maakt is het de afweging waard om meteen speciale klepzittingen te laten monteren.
Tot nu toe heb ik zelf geen verbrande kleppen gehad ondanks het aantal km wat ik met een auto aflegde (250.000 310.000km). Inmiddels rijd ik 32 jaar LPG en heb dus wel wat ervaring opgedaan.
De Fiat importeur heeft zelf niet veel vertrouwen heeft in haar product en adviseerd daarom LPG niet in te bouwen. Ik durf dat wel aan met een kwaliteitsproduct van Vialle, je loopt hooguit het risico dat je klepzittingen op den duur extra onderhoud nodig hebben. Vandaar mijn suggestie.

Harry01 0

17 jaar

Het inlaatspruitstuk moet er misschien af om de injectoren te monteren, maar toch niet de cilinderkop??? Ik weet dat het bij deze motor heel veel moeite kost om ze erin te krijgen, maar ik zou niet weten waarom de kop eraf moet. Of kan jij me de reden vertellen harry01?

Dat wil ik idd ook weleens weten.
De injectoren worden in het inlaatspruitstuk gemonteerd.
Daar hoeft de kop er niet voor af.
De fiat importeur heeft wel degelijk vertrouwen in haar produkt maar is vaak door schade en schande wijs geworden door lpg.
In principe is een auto gemaakt voor benzine of diesel.
Met vele automerken kun je goed op lpg rijden, maar zeker niet met alle autos.
Daar zit em een beetje de kneep.
De gasinbouwer zegt al snel, het kan heel goed en de importeur zegt, niet aan beginnen.
garantie vervalt bij inbouw lpg, zeker als er problemen aan de motor ontstaan.
Er komt immers een installatie bij, dus kan er ook meer kapot.
Het wil ook nog weleens voorkomen dat er een probleem ontstaat en dat de dealer naar de gasinbouwer wijst en de gasinbouwer naar de dealer.
En wie is dan uiteindelijk de pineut, de eigenaar.
Als een importeur het sterk afraad, dan moet je er niet aan beginnen.
Ontstaan er dan problemen, dan zegt de gasinbouwer, installatie is goed en de dealer zegt, ik had het u toch gezegd, niet inbouwen.
En de problemen ontstaan vaak niet direkt na inbouw, maar soms na een halve ton of een hele ton.
En dan is de garantie verlopen en kun je de kop laten reviseren of vervangen voor een lieve som geld.

primera p11 0

17 jaar

En is de keuze al gemaakt? ik heb ook een Punto 1.4 16v uit 2004 en overweeg meer dan sterk om hem op LPG te zetten.

maurice1336 0

16 jaar

Hallo Maurice,

De keuze is nog niet gemaakt.
Ik twijfel tussen LPG en de 1,3 JTD (diesel). Zoals je wellicht ook hebt kunnen constateren is de prijs van LPG exorbitant gestegen. Relatief meer dan diesel en benzine. Volgens anwb is de 1,3 JTD behoorlijk zuinig. Dus je zult met de diesel niet veel duurder uit zijn. Of de schonere brandstof (LPG) moet voor jou doorslaggevend zijn. Op zich schandalig dat je met LPG een hogere moterrijtuigenbelasting moet betalen. Hier ligt letterlijk en figuurlijk een 'schone' taak voor de regering.
Ook weet ik niet of de importeur LPG aan- of afraad. (zie bovenstaand verhaal van 'primera').
Benieuwd hoe jou plannen aflopen.

groet Sjoerd.

S. 0

16 jaar

hey Sjoerd, als je in de luxe positie bent om de afweging tussen een nieuwe JTD of de ombouw naar LPG te kunnen maken dan begrijp ik je punt.

Wel leuk is dat wij hier in huize Maurice gisteren een discussie hadden over de hufterigheid van "Den Haag", je betaald iets van 44,- meer houderschapsbelasting, dat is te overzien, maar het is te idioot voor woorden dat je schoner gaat rijden en daar nog eens voor moet boeten ook. Helemaal in de milieu hype van dit moment. Zo zie je maar dat er een enorme boterberg op politiek Den Haag ligt.

Mijn vriendin rijd overigens in een Corsa C CDTI met in het vooronder.....jawel de fiat 1.3JTD. Een prima motor en dankzij zijn hoge koppel laag in de toeren heb je absoluut het idee dat er meer pk's uitkomen dan die 75 op papier.

Hou me op de hoogte!

maurice1336 0

16 jaar

Hallo Maurice,

Ik ben (helaas) niet in de luxe positie om voor een nieuwe JTD te gaan.
Ik ga voor een JTD of een 1,4 16v bouwjaar 2004. 5 deurs. Prijzen van de JTD 8 à 9000 euro en van de 1,4 16v 9 à 10000 euro. Welliswaar hebben de JTD's meer km. gereden. Echter bij de 1,4 16v komt de inbouw van de gastank nog een keer overheen. Je begrijpt het dilemma.

Overigens helemaal eens dat je hier moet boeten voor schoner (LPG) rijden.

Ik wist niet dat ook in de corsa een JTD 1,3 van fiat lag. Bedankt voor je info.

S. 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.