Hallo, ik heb sinds enige maanden een Punto 75 SX, bouwjaar nov. 1995. In de warme zomer geen problemen, alleen ik vond wel dat de startmotor niet erg enthousiast te werk ging als de auto een paar dagen stil had gestaan. Eerst een halve slag 'langzaam' en daarna pas sneller en aanslaan. Enfin, nu de kou is ingetreden heb ik al 3 keer met een niet startende Punto gestaan. Eerste keer de wegenwacht erbij, die zeiden dat 't de accu was (doorgemeten). Met de startkabels starten en lopen. Naar de dealer, die zei dat de polen vies waren, die zijn gereinigd. Doorgemeten en geen storingen in de (nog vrij nieuwe) accu. Een paar weken later, 's ochtends in een sneeuwbui, hetzelfde verhaal. Niet aanslaan. Een kwartslag langzaam draaien en stoppen. Er is wel stroom, centrale vergrendeling doet 't, binnenverlichting en controlelampjes ook. Blijkbaar niet genoeg, maar met behulp van startkabels en voorbijgangster was 't weer starten en lopen. Weer naar de dealer. Nieuwe accu erin, doorgemeten op lekstromen maar die waren er niet, behalve met radiofrontje erop en radio uit trok hij wat stroom. Maar dat frontje zit er nooit op als de auto stil staat.
Het ging een paar weken goed maar vanochtend weer 't zelfde. Een paar keer langzaam rond en niet aanslaan. Wel stroom voor sloten en lampjes. Kabels erbij, voorbijganger erbij, starten en lopen. Heb nu een afspraak voor volgende week bij de dealer, om een en ander eens goed op te lossen. Toch zou ik hier graag wat tips horen als er mensen zijn die dit herkennen. Dat zou het zoeken vergemakkelijken!
Voor de duidelijkheid: Wij rijden meestal lange stukken en daartussen staat de auto een paar dagen stil. Afgelopen zaterdag 200 km gereden op de snelweg, dan is hij vol zou je zeggen, woensdag 2 keer een ritje van 10 minuten over de ringweg in de stad, en vrijdagochtend dus niet meer starten. Extreem veel stroomverbruikers aan doen wij nooit, zeker niet op korte ritten. Liever 't raampje open dan de blower aan, zeg maar.
Van voorheen mijn Alfa 33 weet ik nog dat er een truuk is met een relais tussen contactslot, accu en startmotor. Een rechtstreekse kabel van accu naar startmotor met een relaistje erin zeg maar, aangestuurd door 't contactslot. "Een ouwe Fiat-truuk" noemde mijn garage het toen, en het leek beter te werken dan een eerdere startmotorrevisie, destijds.
Wie weet raad?
Alvast bedankt, Frank
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als je de auto met startkabels kunt starten is de accu toch echt leeg conclusie dynamo laadt te weinig bij of hij wordt leeggetrokken door een af en toe optredende lekstroom bijv. blijven hangen van relais achteruitverwarming maar meestal is zoiets de dynamo
Hallo Henk, bedankt voor je reactie. Was ik vergeten te melden maar de wegenwacht heeft gemeten hoeveel hij laadt en dat was niet 't probleem zei hij toen.
Kun je ook zien of het relais van de achterruitverwarming blijft hangen? Of kun je dat op een andere manier merken?
Een af en toe optredende lekstroom is wel shit, ik krijg al allerlei visioenen van een perfect functionerende Punto als hij in de werkplaats staat!
Groet, Frank
20 jaar
je kunt er een amp meter in serie tussen zetten en dan controleren of er stroom verlies optreedt
succes jan
Hoi Jan. Dit hebben ze in de garage de laatste keer ook al gedaan, toen waren er geen problemen, alleen vonden ze dat de radio met geplaatst frontje maar uitgeschakeld vrij veel stroom trok voor een apparaat dat uitstond. Maar goed, zoals ik al zei zit het frontje er alleen in als ik rij. Bovendien was dit niet al te erg, zei de monteur.
20 jaar
hoe je het wendt of keert of hij laad as en toe te weinig of de stroom wordt af en toe weggetrokken.dus ampere metewr er tussen en constant in de gaten houden.
Vandaag is de Punto naar de dealer geweest. Helaas geen uitgebreide uitleg, maar ze hebben het relais van de achterruitverwarming vervangen. Verder konden ze niks vinden. Ben benieuwd of het heeft geholpen, ik laat het nog even weten.
Groeten,
Frank
20 jaar
Er zit een dubbel relais onder een zwarte plastic kap onder de mororkap, bij het schutboard, die was bij mij vorig jaar defect.
Exact dezelfde klacht, garage wist geen raad, zelf vervangen, als hij niet wilde starten gaf ik er een klap met een schroevendraaier op, dan startte hij in 1 keer!
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar