Fiat Panda 2014: Motor hapert

Bouwjaar: 2014, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 312A5000, Motorinhoud (cc): 900, Vermogen (kw): 59

De panda van mijn moeder hapert.
Als ze rijdt kan het poosje goed gaan. Maar soms ook zo ineens vaak achter elkaar dat het motor management lampje gaat branden en hapert en verliest vermogen. Doen we onder rijden contact er een keer af en weer aan doet hij het weer.
Garage weet niet meer waar ze moeten zoeken.
Uitlezen levert helaas niks op.

Iemand hier ervaring mee of zou weten wat het zou kunnen wezen.

henri_k_88

Geplaatst door henri_k_88 (0) , lid sinds 2 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Panda? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Brandt het motormangement lampje of knippert het?
Al eens door de dealer uitgelezen?
Heb je al gevraagd of er een software update is, die de foutcodes NIET vergeet zoals dat wettelijk verplicht is? Heeft de dealer deze fout in de software al gemeld bij de importeur?

henri_k_88 (0), 2 jaar geleden

Knippert.

Zoals ik begrepen heb is hij wel uitgelezen bij de dealer. En ook die wisten niet wat dit kon zijn.

henri_k_88 (0), 2 jaar geleden

Sorry had het te vluchtig gelezen. Ik ga dit even meenemen naar de garage van mijn ouders. Bedankt voor de tip.

oldford (0) PRO, 2 jaar geleden

Oh, wat het is weet ik wel. Dat is algemeen bekend.
Een knipperend lampje geeft aan dat er misfires zijn die de dure katalysator kunnen beschadigen.
Een misfire is het ontbreken van een verbranding in een cylinder.

De oorzaak daarvoor kan een hele boel dingen zijn, helaas.
Van een defecte sensor, defecte bobine, defecte injector. een verkeerd brandstofmengsel tot aan mechanische problemen. Ook de bedrading van de diverse onderdelen kan dat veroorzaken.
Het is helaas zoekwerk.

    Bedankt voor de reactie. Dus eigenlijk moeten ze alle onderdelen stuk voor stuk vervangen tot het over is?😅. - henri_k_88 (0), 2 jaar geleden
    Nee, hoor. Alles vervangen wordt een dure hobby. Serieus gaan meten en zoeken is mijns inziens de manier om verder te gaan. Doorrijden zal leiden tot dure gevolgschades zoals een defecte katalysator en/of verbrande kleppen. - oldford (0) PRO, 2 jaar geleden
    Bedankt voor de reactie. Ik ga dit noteren en zodra de garagehouder van m’n ouders er weer is van vakantie bij hem neerleggen. - henri_k_88 (0), 2 jaar geleden

Cweber (0), 1 jaar geleden

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn fiat.
De bougies zijn vervangen en de 2 bobines. De 2 sensors zijn nagekeken en hij is al wel 4x doorgemeten.
Telkens lijkt het probleem opgelost en dan na een dag of wat, begint de auto weer even in te houden en gaan de lampjes branden. Als ik dan bij het verkeerslicht m’n auto opnieuw start, gaat eerst het ene lampje (motorstoring) uit en blijft het 3 hoekje nog wel branden. De auto rijd dan wel weer normaal. Als ik de auto dan weer opnieuw start, gaat ook dat 3 hoekje uit.
Heeft iemand nog ideeën wat dit kan zijn, want ik word er moedeloos van en m’n geld is zo ongeveer op🥲
Op internet zag ik ook tegen een opmerking over de “ min draad van de Ecu, zodat de klep niet goed word aangestuurd door de sensor.
Kan iemand mij verder helpen?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Panda of stel zelf een nieuwe vraag.