close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Punto 2005: Motor slaat af tijdens rijden

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 188a4000

Ik heb deze auto bijna een jaar. Geen reparaties gehad wel een x per week rond de 20 seconden.motormanagement lampje op dashbord.. Bij het knipperen deed de auto niets vreemd.. Reed gewoon zoals normaal... Gisteren... stond de auto ver in reserve zonder brandstof.. Gevolg Auto sloeg af... Met benzine van de anwb reed de auto weer vervolgens de tank volgegooid..Ik dacht nu de ANWB er toch is vraag ik om een uitlezen ivm knipperende motormanagement lampje .. De volgende foutcodes werden uitgelezen.. po 300 po 351 en po352..

Vervolgend 20 km gereden slaat weer af .slotlampje (startblokering) op dashbord ging branden en was zo dood als een pier. Na tien minuten start weer. Geen slotlampje en reed als tevoren.

Vandaag op weg naar werk.na 15 minuten . Weer motor afslaan..slotlampje(startblokering) lampje gaat branden als hij afslaat en daarna het lampje van motormanagement. Niet knipperend maar constant.. Na tien minuten herhalend starten pakt deze weer.Geen melding op dashboard behalve dan motormanagement lampje. Met ANWB naar Fiat garage...

Dit hebben ze gedaan..

Zie bestand hieronder


Kosten 80€

Gekeken naar massa aansluiting van accu... Niet veel schoon aan de buitenkant aan gezien... Net zo vuil als voordien.. maar goed .ik heb deze niet los gehad dus zullen we maar het voordeel van de twijvel geven dat de binnen kant is schoongemaakt. Dat kunstje had ik zelf ook kunnen bedenken en voor gratis kunnen doen. De bobine waren in orde en verder waren de foutcodes niet relevant. Codes waren gereset.

Na verlaten van Fiat garage... 40 minuten kunnen rijden..Bij volgende rit weer slotlampje(startblokering) aan .. Dood als een pier... ANWB erbij

Via de ecu was niet in te lezen

In hun verslag staat het volgende

Auto stil gevallen op snelweg.. Bij aankomst blijft het imobiliger lampje branden . Na meting geen brandstofpomp injectoren en geen onsteking . Na demontage van ECU stekker loop de motor weer.

Na 15 minuten wel veilig thuisgekomen... Na meting van ecu.... Werden de wildste storingen gegevens... Een lijst van tig storingen..



Ik heb zelf een vermoeden van een diefstal / start onderbreking...

In het fiat boekje word hierover geschreven.... Morgen ga ik met reserve sleutel rijden... Als dat positief resultaat geeft dan word mijn orginele sleutel niet ingelezen... (denk ik )

Anders toch maar naar de dealer..

Even voor de duidelijkheid dit bedoel ik met het motormanagement lampje


Dit bedoel ik met de slotlampje (startblokering) lampje.... voor de goede orde bij het stil vallen .. knippert deze niet maar blijft constant branden. Ook bij het willen starten binnen tien minuten ... Daarna is de situatie zoals gewoonlijk geen enkele indicatie lampje brand behalve motormanagement. En start dan weer.

Geplaatst door

jadolino (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat mij duidelijk is dat je te maken hebt met een tijdelijke onderbreking in een voeding of massa van het motor managment systeem. De Fiat garage heeft {achteraf) ten onrechte geconstateerd dat de akku klem de oorzaak was. Niet wetende dat het euvel zich al bijna een jaar voordoet, daarna uit zich zelf herstelt en steeds weer terug keert. Net als de wegenwacht zijn ze op het verkeerde been gezet. Ook ik weet nu niet wat de oorzaak is. Maar actieve diagnose zal dat uit kunnen wijzen.. (Testrit met aangesloten diagnoseapparaat)
Ik noem wat voorbeelden. Een relais, waarvan de spoel aan 1 kant niet echt goed vast zit. door temperatuur verandering lost het contact, na afkoeling herstelt het. Dit kan ook gebeuren in een kabelboom. ook elke stekkerverbinding kan dit gedrag vertonen. In de sensoren zitten ook spoelen........

Hallo cor bedankt voor je antwoord.Inderdaad Cor de garage dacht in jip en jannekke gedachte.. Auto slaat af. Ja elke auto als er een pool bij accu slecht contakt maakt. Maar ik had duidelijk het probleem ook gesteld met ANWB document over de foutcodes.

. Vandaag is de rit naar me werk geslaagd.( ongeveer 20 km afstand).. Reed wel weg met een continu brandende MMS lampje op mijn dashbord maar viel niet stil.Naar huis rijden idem... Deze keer was het lampje uit... Uit jouw reactie begrijp ik dat je denk aan een - of + onderbreking.aan het Motor managment systeem.. Bedoel je daarmee de ECU? Deze onderbreking zijn de laatste twee dagen zorgwekkend.. want de motor valt al rijdend stil...Daarvoor nooit deze klacht gehad behalve het eens per week de knipperende motor managment lampje op dashboard. Ik ben elektronica monteur en het diagnose zoeken is me niet vreemd... Helaas heb ik geen diagnose apparaat.. .

Kabelbomen , en verbindingen aan het systeem zijn natuurlijk te controleren, maar lijk me het beste te werken als de motor draaid... Zit je op het slecht contakt punt dan zal dat door de werking van de motor te horen zijn..

Je noemt al wat voorbeelden... Maar het zou toch een onderbreking moeten zijn waarbij de motor afslaat.. Mijn vraag is waar moet de spanning of massa punt wegvallen waarbij het gevolg is dat de motor afslaat.?. Op die manier heb ik wat richtlijnen waar ik kan zoeken...

Ik zit ook te denken aan de benzine pomp.. Want na het leegrijden van de tank is deze storing begonnen.. De pomp werkt wel want start en rijd...

jadolino 0

11 jaar

sluit een controle lampje aan direct op de + en - van de benzinepomp, En 1 op de bobine en op de injecteurs. beiden worden 0p het juiste moment door de ecu van massa voorzien. Na een proefrit is nu duidelijk welk circuit het euvel veroorzaakt. Alle spanning valt gelijk weg??? voeding probleem. allee de pomp. bedrading/relais ervan.

alleen injectie?? waarschijnlijk massa ecu. of een secundaire voeding, (schema nodig)

Alle in en uitgangen van de ecu worden voor zover mogelijk bewaakt.

Bedankt voor de reacties..Vandaag viel de auto weer stil. De startmotor kreeg de rest niet aan de praat.. Snel tijdens wildkamperen op de autoweg de minpool van de accu los.. vijf minuten gewacht minpool verbonden en de auto starten weer als voorheen.

Geweldige tips Cor ga daar zo snel mogelijk mee aan de slag.Je heb het over de proefrit.. Bedoel je tot dat hij weer stil val? Zal mijn bevindingen met jouw methoden in de loop van de dagen vermelden...

Wat ik me wel kan herinneren tijdens de zoektocht van de monteur van de ANWB toen de auto was afgeslagen en de ecu zo dood als een pier leek. en niet startte . Dat hij bij open contakt geen enkele spanning meette bij de benzine pomp .en injectoren . Morgen laat ik de ecu uitlezen naar foutcodes.... Kom daar later op terug...

jadolino 0

11 jaar

Ik loop wat vooruit, maar een spoel van bv een relais kan de oorzaak zijn. door uitzetting verbreekt het contact en door afkoeling werkt hij weer.

Ja Cor , ik kan jouw gedachte delen.. Een goedwerkende relais heeft als taak als de spanning van de specificatie is gehaald dan zet het een schakelaar om.. D.M.V elektromagnetische krachten. Alles wat daarvoor zit (condensator, weerstanden) kunnen de tijd bepalen wanneer de schakelaar omgezet word.

Bij mijn auto is er sprake van een resolute actie. Direct ja of nee.. Of te wel aan of uit.. De motor val gewoon af, geen gesputter of wel niet wel ja..

Een spoel die in dat relais zit verwerkt met geïsoleerde koperdraden moeten ervoor zorgen dat het goed blijft werken..Wanneer de windingen aangetast worden en zijn isolatie of verbinding verliezen kan het zijn dat het door warmte (uitzetting) de verbinding verliest en de spanning niet meer vasthoud.. En zet het de schakelaar om.

Dit lijkt in de richting wat er gebeurt met mijn motor.. Het zet gelijk een schakelaar om.. Terwijl het niet moet.

Dit zijn de foutcodes die vandaag zijn gevonden.




De afspraak met de monteur is dat dit de foutcodes zijn die kunnen zijn beinvloed omdat de ANWB allerlei stekkers heb losgemaakt om het probleem op te lossen waaronder de ECU .


Nu zijn ze gewist... Bij de volgende afslag van motor ( wat al is gebeurt) word deze weer ingelezen.. Dit laat ik a.s maandag doen..

Verslag volgt later

jadolino 0

11 jaar

ga maar met de lampjes bezig.

Ben gisteren begonnen met de lampjes .. Verslag is jouw bekend.

Heb een start met de relais nummer 9 . zorgt voor de injectie, benzine pomp en bobine.. Elke storing daar en het zou het gedrag van mijn soort van storing vertonen..

Heb inmiddels de relais verwisseld.Van fan naar relais 9 . Hoop dat het een treffer is .. Maar heb mijn tweivel.

Viel me wel op toen ik dit relais wisselde dat de auto gelijk starten na uitval.. Normaal duurde dat rond de tien minuten tot langer tot de startmotor de rest aan de gang kreeg. De verdachte relais werkt wel gewoon bij de fan.. Als dit het niet is zou ik weer verder zoeken..

jadolino 0

11 jaar

Heb de controle lampjes op de benzine pomp en bobine gezet.. Bij stationair draaien viel de motor na 20 minuten af.. Beide lampjes gingen uit.... Duurde rond de 20 minuten voor de auto weer aan de praat te krijgen was.. Weet iemand waar ik steker voor de injecteurs kan vinden in de auto .. Dan kan ik die ook nog eens testen met een lamp..

jadolino 0

11 jaar

Eerst dit, gingen de lampjes echt gelijktijdig uit? Ja, probleem met de voeding. Nu zoeken we uit of de voeding vanaf het contactslot naar de ecu het probleem is of de voeding vanaf de ecu naar het relais dat de injecteurs, de bobines en de relais van de benzinepomp bedient. het betreft hoogstwaarschijnlijk voeding en geen massa, of het moet de massa van de centrale relais zijn. komen we wel achter.

dus 1 op de relais (vanaf ECU)en de ander (lastiger) op de ecu.(vanaf contactslot).. en rijden maar weer.

[quote=cor van jaarsveld]Eerst dit, gingen de lampjes echt gelijktijdig uit? Ja, probleem met de voeding. Nu zoeken we uit of de voeding vanaf het contactslot naar de ecu het probleem is of de voeding vanaf de ecu naar het relais dat de injecteurs, de bobines en de relais van de benzinepomp bedient. het betreft hoogstwaarschijnlijk voeding en geen massa, of het moet de massa van de centrale relais zijn. komen we wel achter.

dus 1 op de relais (vanaf ECU)en de ander (lastiger) op de ecu.(vanaf contactslot).. en rijden maar weer.[/quote]
Opdracht gedaan.. Het lampje naar de relais blijft branden .Bij goed werken en niet willen starten.. Alleen is het signaal zwak... En pulserend rond de 120 per minuut.. als deze eenmaal heeft gepakt..

Het lampje naar de ecu constant 12v blijft ook bij niet willen aanslaan van motor...en in goed bedrijf..

Alhoewel dit is niet de situatie bij uitval tijdens rijden... Auto bleef meer dan een uur in bedrijf.en is niet uitgevallen tijdens rijden . Na uitzetten van auto en gelijk willen starten wilde het voor 5 minuten niet pakken... Op dashboard brand het motormanagement lampje voortdurend.. . Naast de lampjes die ook branden in gezonde toestand.

jadolino 0

11 jaar

De ecu kan stuk zijn, maar zover zijn we nog niet. eerst maar kijken of de voeding naar de ecu wegvalt of dat het euvel zich voorbij de ecu manifesteerd,

Ik ga steeds meer het codesleutel circuit verdenken.

De ecu wordt meerdere keren van voeding en van massa voorzien. De massa kun je voor zover je zeker bent dat deze altijd ergens aan de massa liggen. nogmaals aansluiten bv rechtstreek op de bodemplaat of chassisbalk. Met de plussen moet je ook uitkijken, Daarbij komt het voor dat de ecu een circuit activeert, wat op zijn beurt weer spanning aan een bepaald deel van de ecu geeft.

De voeding naar de ecu (aansluiting signaal start/contaktslot+15/54)) blijft ten alle tijden aan.. Tijdens rijden , afvallen en niet willen aanslaan tijdens starten via startmotor. Echter de aansturing van relais 9 die de benzine pomp, bobine en inspuitventielen bedient is geen 12v maar een paar volt en pulserend ( ik heb met het 12volt lampje amper lichtopbreng. ) . Kortom dat relais lijkt me hierdoor op een kiertje te staan om open te gaan . Iemand een idee waarom... Ja ecu kan stuk zijn. Maar laten we dan maar eerst nog andere mogelijkheden uitsluiten.. Welke mogelijkheden ?

jadolino 0

11 jaar

Welke ecu is het?? Rochester??? (Delco of iets anders Amerikaans) of IAW (Weber-Magneti Marrelie of iets anders Italiaans?) Waarschijnlijk gen Motronic van Bosch. Kijk eens op de ecu, bij Rochester moet de sturing van de relais zoals jij meldt massa zijn. Dus kan het toch een massa van de ecu zijn. er zitten er meerderen (veel) op en deze lopen meestal naar diverse punten. ivm radiostoringen denk ik. Maar bij verbindingsproblemen maakten wij een nieuwe aansluiting voor alle massa,s op de vloer of het chassis. 6 mm 2 of nog dikker en aan elkaar gesoldeerd.

Hallo Cor het is de Weber Marelli IAW 59F. Massa probleem.. Als dat het probleem is dan lijkt het nog te doen. In de manuel hebben ze het over drie massa punten in auto . Ga gelijk eens kijken...

jadolino 0

11 jaar

Bingo, jammer genoeg heb ik niet de beschikking over een schema van een iaw met meerdere stekkers. Is van na mijn tijd. Er zijn nogal wat massa's te vinden op de schema's welke ik heb. Wij lieten de bedrading voor wat hij was en maakten een extra massa parallel aan ale andere. Dus de originele lieten we intact. Dezelfde massa draden werden vaak ook gebruikt voor ecu gerelateerde componenten welke een massa moesten hebben. Zonder de breuk of slechte verbinding te lokaliseren loste we het probleem wel afdoende op.

Massa zou het kunnen zijn .Vanmiddag viel ook zomaar spontaan mijn stuurbekrachtiging uit. De massa punt van de relais lijk het niet te zijn.. De massa waar die naar toeloop met hoeveelheid o.a zekering massa's was vuil.Deze net gereinigd en bevestigingen schoongemaakt.

Auto val weer stil.. morgen maar naar de andere massa punten kijken...

jadolino 0

11 jaar

Beste Heren,
Die Punto die rijdt al een paar dagen met de reserve sleutel.
Ik houd het even zo aan .
Mocht er enige verandering in komen laat ik het gauw ook weten.
Mvg. Martin

marsancb 0
badge

11 jaar

Wat is dit? per ongelijk dit bericht hier geplaatst?? Anders?? leg eens uit?


[quote=marsancb]Beste Heren,
Die Punto die rijdt al een paar dagen met de reserve sleutel.
Ik houd het even zo aan .
Mocht er enige verandering in komen laat ik het gauw ook weten.
Mvg. Martin[/quote]

zijn inmiddels drie weken verder na de storing... Twee storingen :

R9 uitval die de bobines, benzinepomp en ventielen van spanning voorziet...

en lopen op twee poten... heb inmiddels de scoop aan bobine A en B gehangen.. Bobine A meet juiste accu spanning met goede stuurpuls als in bedrijf.... Bobine B meet ook juiste accu spanning maar geen stuurpuls... De ECU hoort deze puls te geven...

Naast dat deze ook Relais 9 aan massa hoort te leggen bij goede werking.. Daar gaat het ook mis...

ECU is nu wel erg in de schijnwerper wbt de storingsfactor... Of heb ik nog iets over het hoofd gezien.

Iemand een idee waar je een analyse kan laten doen wbt werking ECU met eventuele reparatie ?

jadolino 0

11 jaar

Die storing aan de bobine???? is die er later bijgekomen??? Juist dan zou ik de bedrading nog meer verdenken..Ik begrijp wel dat als er een nieuwe ecu geplaatst is ??je deze als oorzaak kan uitsluiten. zijn alle pennen in de stekkers nog ok???

ECU nieuw ingeplaatst...Loop nog niet zoals het ooit liep...

Bedrading gecontroleerd..

Stuurpuls bobine A en B

Van stekker ecu naar stekker bobine meten ohm door net zoals de aarde aan beide bobine..


Vernieuwd
Orginele FIAT bougies, bobines en ECU. Het stilvallen kan ik niet controleren omdat het lijkt alsof het op twee poten loopt... Volgens Schepers waarvan de nieuwe ecu komt een probleem die meer voorkomt bij dit type FIAT.

Nou met die dure ECU is het probleem nog niet opgelost.

Krijg motormanagement melding..

jadolino 0

11 jaar

Hallo Cor, ik rij nu al meer dan twee weken storingsvrij rond met de auto... De ecu is het enige probleem geweest.. Het feit dat het na het verwisselen van de nieuwe Ecu nog niet deed, was inderdaad een storing in de steker naar een van de bobine... Bij het meten vanaf de ECU kreeg ik wel zijn pulsen en zijn spanning ... Maar er was een onderbreking in de stekker... Dan blijft het natuurlijk op twee cilinders lopen... Met hulp van Johan Scheepers te Maarn die de ECU levert voor mijn type auto heeft hij dit probleem opgelost... Type ECU http://www.schepers-autotechniek.com/nl_... IAW 5AF .P3/HW303. Zat in mijn auto...

Is een type die niet te repareren is en beter er nieuw in kan zetten..

Ecu zorgt ervoor dat allerlei componenten aan aarde word gelegd en niet ....

Relais 9 werd spontaan van aarde af gelegd die zorgt dat de benzine pomp de bobines en injectie van spanning word voorzien...

Later kwam er nog bij dat de ECU geen puls meer gaf aan een van de bobines... die alleen de ECU moet verzorgen. Met deze kennis was het niet meer uit te sluiten dat de ECU het probleem was..

Na het vervangen en het oplossen van de bobine aansluiting.. is het probleem opgelost..

Ik dank hierbij ook de goede hulp, kennis en vakkennis van Johan Scheepers die deze ECU levert. En Cor jij ook bedankt voor het meedenken en de nuttige tips die hebben meegeholpen om de oorzaak te vinden..

jadolino 0

11 jaar

Mooi zo...bedankt voor de feedback.

Hans4040 1205
badge vip badge

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.