Fiat Barchetta: Na volledige revisie weer problemen

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8

Na verscheidene problemen met deze auto heb ik zelf de hele motor gereviseerd (nieuwe zuigers, krukas geslepen, alle pakkingen vernieuwd, nieuw druklager, kop gereviseerd) en na deze revisie leek hij het weer perfect te doen. Wel een tikje erin (klepstoters, want nokkenasversteller is ook nieuw) maar goed dat is niet het probleem. Probleemloos ruim 80-100km gereden. Nu wilde ik laatst weer een stukje rijden. Maar na ongeveer 60km begon de temperatuur opeens op te lopen naar 110-120 graden. Direct aan de kant gezet, water spoot eruit bij de koppelingen op de warmtewisselaar/oliekoeler. Hele systeem leeg. Maar even snel drinkwater bijgevuld, maar dat ging er ook direct uit. Nu staat hij dus weer op de parkeerplaats. Dit is nu al het 3e geval (eerste keer op snelweg kapot, toen kop gereviseerd, toen tweede keer langs snelweg kapot, toen hele motor gereviseerd, maar nu weer een probleem)...

Wat zou hier in hemelsnaam aan de hand kunnen zijn? Ik weet het nu ook niet meer...

farris

Geplaatst door farris (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Barchetta? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

ouderdoms slijtage noemen ze dat

farris (0), 15 jaar geleden

dat kan inderdaad, maar deze motor is half nieuw (alleen het blok zelf is dus nog van 1998 )...

Renaultmonteurtje (0) PRO, 15 jaar geleden

heb je de koppelingen op warmtewisselaar/oliekoeler ook vervangen ? daart lekt het zeg je en ik zie er niks over in staan dat je daar het hebt vervangen dus ik sluit me aan bij Jerry

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

bij een revisie? vervang je alles wat aan door roesten slijtage en breuk bloot staat
wat ik zie na reviesi van bijv een automaat bak bij een gerenomeerd bedrijf
oude slangklemmen weer ge monteerd
en dat zie ik ook met (dure) kop revisie
oude gescheurde slangen weer erop
koel water omloop pijpen die dun zijn
waterpomp en ga maar door
en ik weet
t kost allemaal geld
maar je reviseerd en denkt
ik heb voorlopig geen sores meer
en dan kom je dit tegen

farris (0), 15 jaar geleden

ik heb de oliekoeler vervangen door een andere uit een andere barchetta. Inderdaad zelfde, oude slang en klemmen gebruikt. Is het verstandig om een andere tweedehandse/nieuwe koeler te halen?

Renaultmonteurtje (0) PRO, 15 jaar geleden

[u][b]nieuwe koeler slangen en klemmen[/b][/u]

farris (0), 15 jaar geleden

ik heb een prijsaanvraag de deur uit gedaan. Dan maar een nieuwe ipv tweedehands. Dat ga ik even proberen, als het dan nog niet klaar is weet ik het ook niet meer :)

Bedankt voor de hulp!

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

dat bedoel ik
we hebben alles gereviseerd
dan doen wij vol verwachting de kap open
en zien
oude troep
en dat doet gelijk afbruek
heb je de motor ruimte ook gelijk goed gereinigd en waar nodig even bijgewerkt

farris (0), 15 jaar geleden

ja heb vanalles opgeruimd, aangetaste leidingen met roestomvormer behandeld, alle andere metaaldelen kaalgeschuurd en hammerite erop gespoten. Alles ziet er nu strak uit!
Nu dus maar even een nieuwe koeler en slangen. En even een mooi kleurtje op de afdekkap van het blok, maar dat doe ik pas als alles goed werkt (hopen we dan maar)

farris (0), 15 jaar geleden

heb hem nu hier staan, en volgens mij zit er een scheurtje in de oliekoeler. Maar goed, dat repareren heeft niet zoveel zin want het blok draait niet meer rond.... Misschien toch maar op zoek naar een ruilblok :(

farris (0), 14 jaar geleden

Het is weer feest, nog geen meter gereden en dat gaat de komende tijd vast niet gebeuren. Heb hem toch maar gerepareerd (nieuwe koppakking) en weer in elkaar gezet. Niet in de gaten dat er heel weinig olie in zat, dus hij heeft ongeveer 5-10 minuten gelopen meet een klein beetje olie. Hij ratelt dus lekker (of hij staat niet helemaal goed op tijd, heb alles zelf gedaan deze keer).

Compressie heb ik gisteren gemeten:
16-14,5-14-14 (zo ongeveer uit mijn hoofd).

Dus, hij kan weer uit elkaar! Zal ik nog een poging wagen (de rest lijkt me nog in orde, afpersen om te kijken of het nog helemaal goed is en op tijd LATEN zetten) of is het misschien toch beter om een ander blokje te zoeken? Die zal misschien ook wel weer problemen hebben. Er komt geen eind aan zo!

Ik had het gewoon direct goed moeten doen, maar goed het is nu niet anders ;)

farris (0), 14 jaar geleden

Oliedruk heb ik gemeten, is 0 bar. Als je flink gas geeft haalt hij net de 2 bar, maar zakt heel snel weer terug. Morgen maar eens het carter eraf halen en de lagers inspecteren + het overdrukventiel. Kan je bij die laatste een beetje makkelijk bij, of zit het weer precies ergens achter een poelie ofzo?

farris (0), 13 jaar geleden

aanzuigzeef was verstopt met vloeibare pakking e.d., alles weer schoongemaakt en gemonteerd.

Resultaat? Olielampje blijft nu permanent aan (ging eerst uit boven de 3000 toeren) en ik hoor een extra tik... Het is toch wat

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

Pomp zal wel kapot zijn gedraait. Als je nu meet, hoeveel bar meet je dan?

CARS&MOTORS (0) PRO, 13 jaar geleden

haal alles maar wer uit elkaar en goed schoon
vooral de olie kanalen nar de lagers en de kop
en ook de kop zelf de kanalen naar de nokkenas
anders blijf je aan de gang
en gebruik geen vloeibare pakking en zeker niet te veel
meer opsmeren is vaak minder dicht als en dun laagje

farris (0), 13 jaar geleden

kan ik niet wat sjoemelen met olieflushes e.d. ? Heb niet veel zin om de boel wéér uit elkaar te halen, dat heb ik nu wel gezien.
Als het moet, dan moet het natuurlijk, maar wil niet te veel tijd erin stoppen...

CARS&MOTORS (0) PRO, 13 jaar geleden

vloeibare pakking lost niet meer op

farris (0), 13 jaar geleden

daar zit wat in.... in de verloren uurtjes maar weer ermee bezig dus.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Barchetta of stel zelf een nieuwe vraag.