Na vrij veel problemen de motor voorzien van nieuw zuigers en geslepen krukas. Verder alles grondig schoongemaakt. Eerste ritje bevalt goed, alle tikjes waren weg na 5 minuten rijden. Alles leuk en aardig, maar vandaag begonnen de problemen weer:
Motor starten, ik hoor een tikje erin. Dit moet door motorolie komen want het was goed. Ik check het peil, staat het tot helemaal bovenin het meetbereik en een beetje schuim. Koelvloeistoftankje is ook bijna leeg....
Wat kan het probleem nu weer zijn>???
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Op het eerste vermoeden lijkt het wel de koppakking.....
Soms wordt een ingevreten plek door oxidatie naast een koelkanaal van de kop over het hoofd gezien of niet als ernstig beschouwd met als gevolg dat de nieuwe koppakking weer gaat lekken.
Zelfs als de kop gevlakt is,kan dit soms gebeuren.
16 jaar
De motor is helemaal uitelkaar geweest vanwege eerder problemen (veel rook). Bleek dat een zuiger gescheurd was aan de zijkant en de schraapveren waren kapot. Onderblok is helemaal gaaf gemaakt en gewassen, samen met de kop die gevlakt was. Verder zijn alle pakkingen vernieuwd etc etc. Het enige wat nu nog niet goed is is dat het aftapplugje van het carter niet goed zit zodat hij staat te lekken, maar dit veroorzaakt vast niet deze problemen? Totaal is er nu 13km mee gereden, en het zou dus de (nieuwe) koppakking kunnen zijn? Ik neem aan dat een revisiebedrijf het onderblok wel goed nagekeken heeft, anders dan mogen zij dit maar weer eens nakijken....
16 jaar
is de kop (warm)afgeperst??
en dat t revisie bedrijf dit mag nakijken is terecht
maar denk er aan wat de opdracht was die je gegeven hebt
complete controle en persen op scheuren en lekken of maak t draaiend gedeelte in orde
en hebben hun alles gemonteerd of heb je laten honen / boren en losse zuigers er bij en de krukas geslepen en de lagers erbij en dan zelf gemonteerd???
dat is het verschil in de garantie en eventuele schade verhaal
ja dat is natuurlijk de grap, maak het draainede gedeelte in orde was de opdracht.... maar ik heb ook gezegd dat de kop nagekeken moest worden vanwege deze problemen... Toen hadden ze enkele kleppen dichtgemaakt en gevlakt. Verder heb ik het kapotte onderblok gebracht en gezegd maak het maar helemaal klaar zodat ik het weer in kan bouwen...
16 jaar
Wat verstaat u onder ,,enkele kleppen dichtgemaakt,,?
klepsteelrubbers vervangen.
Ik begin me er nu wel een beetje aan te ergeren, kop is er 2x af geweest en de complete motor nu 1 keer. Straks moet het zeker weer... Maar ja het zal wel moeten anders komt er nooit een eind aan
16 jaar
als je zegt maak t in orde dan is dat honen nieuwe zuigers krukas slijpen en klaar
dito met de kop
kleppen vervangen die nodig zijn en seals vervangen en vlakken
als je verder geen opdracht geeft wordt er ook verder niets gedaan
tja dat klopt. Ik weet niet wat ik nu moet doen. Er is nu al zoveel aan verspijkerd, dan is het zonde om een ander blok te kopen. Maar ja... dilemma
16 jaar
Het verhaal met de oxidatievreters in een kop heb ik bij een Alfa ook al eens meegemaakt. Dat komt met een nieuwe koppakking niet meer goed.
We hebben er toen een andere kop opgelegd, probleem opgelost.
Gezien het feit dat je al zoveel geld uitegegeven hebt kan ik me voorstellen dat je nu twijfelt.....misschien toch een ander blok overwegen?
of enkel de kop vervangen/vernieuwen
moet je wel zeker weten dat t probleem daarin zit
ik denk dat het handigste nu is dat ik de kop laat afpersen.
Ik denk dat ik de oorzaak al weet; er zit ergens een gaatje/scheur in een koelwaterkanaal. Toen ik het blok voor het eerst uitelkaar haalde zag je in elk kaaal ook rode pillenprut zitten. Nu is de motor schoongespeold, dus is die troep weg, dus is het gaatje weer open en vandaar deze lakkage. Denk dat het zo ongeveer wel klopt. Nu moet er dus gekeken worden waar het lekt; onder of in de kop.
Zo'n scheur/gaatje is zeker niet repareerbaar? Andere kop dus?
16 jaar
Kijk eerst maar eens wat er te zien is als de kop eraf is.
Misschien is het op te lossen met nogmaals vlakken.
Je kunt echter niet onbeperkt vlakken omdat de kompressie-verhouding verandert.
Lassen is in principe mogelijk ( als er een diepe vreetplek zit ) , maar de lasser moet eigenlijk weten welke legering de fabrikant gebruikt heeft.
Hij kan een proeflasje leggen op een onschadelijk plekje van de kop en als het goed gaat,de definitieve las aanbrengen.
16 jaar
maar het lijkt mij dat zo'n gaatje dieper in de kop toch onrepareerbaar is? Of niet?
16 jaar
Een goede monteur en/of lasser kan dit beoordelen.
Is achter de P.C. niet te zeggen.
16 jaar
ik heb net weer rondgekeken en het zou ook de oliekoeler/warmtewisselaar zijn. Maar ja, er valt niets te concluderen zonder metingen dus dan word het voor de 3e keer olie en koelwater aftappen... pfff.
Of het komt doordat de vuldop niet kan openen, dus teveel druk, dus het gaat ergens langs waar het niet horen moet. Er is gelukkig niet meer gereden nog sinds deze conclusie, alleen 15km na de revisie. Ik ga er vanuit dat de rest dus nog goed is.... Maar ja dit verklaart niet waarom die pil er in is gegooid, dus ik denk dat er dan toch ergens een gaatje moet zitten....
16 jaar
Heb je hem(motor)zelf weer samengesteld?
Heb je materiaal (onderdelen)overgehouden?
door alle problemen met de motor denk je direct aan erge dingen, maar wat bleek nou (tot nu toe dan) het probleem te zijn:
de kachelradiator was nog niet compleet gevuld. 15km gereden waarvan 1x de fan aangeweest en eventjes op de snelweg met kachel vol aan, en het koelvloeistoftankje is zelfs ietsje voller geraakt. Geen probleem dus, het lijkt tot dusver goed! Bedankt in ieder geval voor het meedenken!
Wel wat materiaal overgehouden, maar niet iets noemanswaardig belangrijks. Veelal oude roestige bouten vervangen door nieuwe.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Barchetta of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar