close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Barchetta: motor doet het nog niet perfect

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: A1

Vanwege een probleem na de aankoop van deze auto (begon ineens zwart te roken op de snelweg, vermogen viel weg) heb ik de motor half uit elkaar gehaald (kop eraf). Kop laten vlakken, kleppen laten nakijken, nieuwe waterpomp erin, nieuwe riem, nieuwe spanner, bougies, koppaking, filter (benzine en oliefilter en luchtfilter).

De riem/spanner weer laten monteren door de reviseur, omdat ik dat zelf niet aandurf.

Dus, spannend, de eerste start. Eerst wat geratel en geknars, maar nadat er overal olie is, liep hij best wel mooi en goed.
Enfin, ik de auto buiten gezet, en verhip, hij wil helemaal niet goed starten (slaat steeds af, of na 3 seconden) en als hij het al doet moet ik gas bijgeven anders slaat hij alsnog af. Wat bleek, ik had de gasklepsensor niet aangesloten. Dat dus gedaan, en ja hoor hij blijft mooi lopen. Alleen tikt hij, stationair en bij hoge toeren. Volgens een monteur zouden dit de krukaslagers zijn. Dus gekeken vanaf de carter, en ja hoor, ze waren al eens vervangen en nu weer aan vervanging toe (hoe die motor krukaslagers verslijt mag joost weten).

Dus, eindelijk weer helemaal in elkaar, en weer starten... Ja hoor, helemaal perfect, stationair, flinjk gas geven, alles perfect.

Ik dus een rondje rijden op de snelweg, en wat stribbelt die auto tegen. Als ik wil doortrekken, heeft de motor helemaal geen zin om iets te doen. Alsof hij zegt, na eeen paar seconden, vooruit, laat ik vermogen geven. Ook rookt hij een beetje, en hij spuwt zwarte troep uit de uitlaat. Als ik mijn vinger door de eindpijp haal voel ik allemaal zwarte drab.

Dus nu zit ik met mijn handen in het haar....
Hoe kan hij nog zo raar doen terwijl ik zo;n beetje alles heb vervangen?
Wat kan het zijn? Een sensor die niet goed is, nokkenasversteller? Vacuumslangetjes? Uitlaattraject? Computer die niet goed is (computer hoort niet bij deze auto, de oude heb ik eruit gehaald omdat ik geen sleutels meer had, dus kon ik ook niet starten, er zit nu een computer in van een andere barchetta uit 1997)? Wie helpt mij op weg?

Geplaatst door

farris12 (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik zou toch de computer eerst eens laten uitlezen vooraller je de motor opengooit... Een motor die slecht draait heeft 99 op de 100 keer niets te maken met de motor zelf, maar met wat er rond hangt.
Het kan een kapotte sensor zijn. Maar er zitten wel vele sensoren op de motor, dus uitlezen.

Kan ik de Barchetta uitlezen met de Mobydic interface 2620 en FInAlisT uitleessoftware? Volgends mij kan deze ook DTC verwijderen, is dat hetzelde als resetten? Of kan dat alleen maar bij de dealer?

farris12 0

16 jaar

ik begrijp er echt he-le-maal niks van. Hoe kan hij nou 3,5L olie hebben verbuikt op maar 150KM!!!!!
Dit is toch totaal onmogelijk. Maar waar. Er zit ook olie in het inlaatspruitstuk (ongever 2cm). Dit was ook al vóór het loshalen van de kop en het reviseren zo. Misschien dan toch iets met de zuigerveren/of de kleppen? Ik ga morgen de compressie ven meten denk ik, hopelijk weet ik dan meer, en anders maar een lektest.

farris12 0

16 jaar

3.5L op 150km kan inderdaad niet.

dit moet een lek zijn, maar de motor 'zweet' niet... ook geen vlek op de vloer te zien.... hier klopt echt iets niet :?

farris12 0

16 jaar

"Kan ik de Barchetta uitlezen met de Mobydic interface 2620 "
Nee deze interface is alleen geschikt voor auto's na 2001 (benzine)
Oiram

[quote=jeroenmonteyne]3.5L op 150km kan inderdaad niet.[/quote]
of er ligt een verkeerde koppakking tussen waar door de olie niet (snel)genoeg terug stroomt naar t cartr maar de inlaat in
dan is 3.5 liter niet veel

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Ik heb zonet een lektest gedaan (lucht in de cylinder spuiten en kijken waar het uitkomt). Omdat ik niet precies het BDP kon bepalen ben ik gewoon alle cilynders afgegaan want er is altijd wel eentje met de kleppen dicht ( in dit geval nummer 3). Ik de meter erop gezet, aangesloten en hij stond op 20% (20% van de lucht lekt weg). Ik dus overal voelen; geen lucht bij de uitlaat. geen lucht bij de inlaat. geen lucht rondom het blok (met zeepwater). maar er komt lucht uit het KLEPPENDEKSEL!!!! Ik heb het carterventilatiepijpje eruit gehaald, en mijn handpalm tegen het gat aangedrukt, en ja hoor, na verloop van tijd drukt de luchtdruk mijn handpalm weg (duurt trouwens wel wat lang, misschien lekt hij op meer plaatsen).

Volgens mij heb ik nu een probleem?

De garage waarvan ik de lektestmeter leende vertelde ook nog dat het heel dom was om de krukaslagers te vervangen, en dat ze over +/- paar duizend km weer stuk zijn, omdat de krukas wel eens ovaal zou kunnen zijn door al dat geslijt.... Dus die moet ook rond geslepen worden...

farris12 0

16 jaar

is het nog verstandig dingetjes te vervangen? (zuigerveren, klepseals, in het ergste geval krukas nog laten slijpen?) of kan ik beter opzoek gaan naar een 2ehands blok?


trouwens, de bougies van cilinder 3 en 4 zijn mooi bruin, zuigers zijn ook schoon. Maar de bougies van 1 en 2 zijn vettig (die van 1 is het vetst). Je ziet vanuit het bougiegat ook duidlijk troep op de zuiger zitten, zoals je op dit plaatje kan zien
http://www.mannessen.nl/local/anniecms/1...

farris12 0

16 jaar

2dehans blok moeilijk te vinde beter een gerviceerd blok kopen
wel weet ik dat de oliepomp vaak stuk gaan van dit type vandaar nieuwe lagers hoop gerammel en zuigerveren versleten geratel nokkenasversteller hoop rook

gr gerjan

gerjan1980 0
badge

16 jaar

ik denk dat ik een duitse barchetta ga kopen, en daarvan het blok overzetten. Is toch een stukkie goedkoper (mede omdat ik nog meer onderdelen kan overzetten ipv alleen het blok)... Het is toch mogelijk om in duitsland eentje te kopen en dan hier in nederland gewoon niet in te voeren? Ik ga geen belasting betalen voor een auto zonder motor :)

farris12 0

16 jaar

Dezelfde motor is ook in andere Fiat en Lancia modellen gebruikt.
Je moet dan wel zoeken naar hetzelfde motornummer wat op het typeplaatje staat. Dit is 183.A1,000.
Gebruikt in Fiat Coupe en Punto en in de Lancia Delta en Dedra.
Maakt het zoeken naar deze motor iets gemakkelijker.

oldford 0
badge

16 jaar

heb hem eindelijk uit de auto gehaald, wat blijkt nu:

drijfstanglager zuiger 3 is niet fris meer
en van zuiger 1 is er een stukje afgebroken, het stuk rond de zuigerveren. Gelukkig was het daar, anders was dat stukje in de motor gevallen.

In ieder geval, de zuiger was rond dat gebied zwart dus dat stukje was al veel langer stuk, anders was het lang niet zo zwart geweest (heb er haast niet mee gereden).

Nu wordt hij helemaal gereviseerd dus dat komt vast weer helemaal in orde :)

farris12 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Barchetta of stel zelf een nieuwe vraag.