Hallo, ik heb een Fiat Punto 1.2 uit 2008 op LPG, met het volgende probleem. Op de snelweg heeft hij nauwelijks vermogen. : Accelereren van 100 naar 120 bijvoorbeeld, gaat tergend langzaam. Lijkt wel of hij niet harder kan. Als ik dan, terwijl ik op de snelweg boven de 100 wil accelereren, via de boordcomputer het momentane benzine/gasverbruik zie, dan is dan nauwelijks hoger dan bij constante snelheid. Zowel op benzine als op LPG. Mag ik daaruit concluderen dat hij dan te weinig benzine/gas krijgt? En waar zou dat aan kunnen liggen?
Groeten, Frank
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dst kan , maar een verstopte uitlaat , katalisstor enz.
Uit laten lezen om te achterhalen of er storing is opgeslagen .
Okay, dank je. Ik merk sowieso dat er volgens mij maar weinig gas uit de uitlaat komt, dat zou daar eveneens op kunnen duiden...
1 jaar
Als je stil staat en vol gas geeft gaat hij dan ook smoren qua toeren.
Dat heb ik nog niet geprobeerd, zal ik doen, en laat het weten...
1 jaar
Trouwens, omdat ik eerst dacht dat het misschien met een vervuilde gasklep te maken had en die heb schoon gemaakt (maakt geen verschil), heb ik ook de carterventilatieslang bij het kleppendeksel losgemaakt. En dat maakt wel verschil, hij trekt nu duidelijk beter. Maar op de snelweg heb ik dat nog niet kunnen uitproberen, gaat straks gebeuren. Wat zegt het trouwens dat door het losmaken van die slang de acceleratie beter is?
1 jaar
Komt er veel druk uit de aansluiting van de klepdeksel ?
Is je luchtfilter wel schoon ?
Is de aansluiting op je luchtslang en het slangetje van de carterventilatie wel open ?
Luchtfilter is schoon, en carterventilatie open. Druk heb ik nog niet gecontroleerd. Gisteravond ritje snelweg, en weer geconstateerd dat bij gaspedaal vol ingedrukt de boardcomputer een verbruik van maximaal 9 l/100 km aangeeft. Spuit dus veel te weinig brandstof in? Wat ik wel raar vind is dat er op Punto's een ander luchtfilterhuis zit, namelijk met een ronde luchtfilter. Op mijne zit hetzelfde luchtfilterhuis als op de Panda. Zou dat correct zijn?
1 jaar
Zou bijvoorbeeld MAP sensor, of gaskleppositiesensor hier ook iets mee te maken kunnen hebben?
1 jaar
Alles kan, maar waarom maak je de uitlaat nou niet eerst eens een (stuk) los direct na het spruitstuk en kijk dan eens wat ie doet. Verstopte uitlaat zoals reeds geopperd kan heel goed. Als dat niet helpt zou ik em eerst toch eens goed uitlezen, liefst met fiat tester.
Okay. Katalysator is volgens mij een geheel met spruitstuk, dus dan moet ik dat losmaken? Of is bovenste lambda ook een idee? Om de rest van uitlaat te testen dan inderdaad direct na katalysator. Ga daar binnenkort mee aan de slag, laat het je weten...
1 jaar
Bovenste lambda kun je proberen idd
Heb vanmorgen de bovenste lambda eruit gedraaid, naar snelweg heuvel op, en inderdaad, waar hij voorheen terug viel tot 80/85 kmh hield hij nu 100 kmh vast.! Lijkt dus inderdaad uitlaat verstopt. Morgen draai ik de onderste eruit, zelfde truc en dan weet ik of het de katalysator of demper is ...
1 jaar
Precies
Heb weer dezelfde truc uitgehaald, maar nu met de onderste Lambda eruit. En warempel, ook nu hield hij de 100 vast en was geringe acceleratie mogelijk. Dus zit het hem in de uitlaatdemper?! Dat zou mooi zijn, immers goedkoper dan een kat. Overigens, de bovenste lambda was wit uitgeslagen, en de onderste zwart. zal daar wel mee te maken hebben? Ik ga een demper bestellen...
1 jaar
Om het af te ronden: het was inderdaad een dichte demper. probleem opgelost! bedankt voor de tip !
1 jaar
Mooi bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
1 jaar