Gisteren voor de 3e keer het volgende probleem. Wil auto starten, startmotor gaat rond, motor slaat niet aan. Ook na enkele pogingen geen enkel geluid dat op verbranding lijkt. Lijkt erop dat de motor geen brandstof krijgt (of vonk) Geen bezine lucht bij de uitlaat. Vervolgens ongeveer een uur wachten of langer, starten en direct aanslaan. Geen enkel probleem, motor loopt als een zonnetje, geen controle lampje op dashboard. In de vorige twee gevallen kon ik vervolgens weer maanden rijden voor het probleem weer optrad. Voor mij onverklaarbaar. De vorige keer heb ik contact gehad met FIAT werkplaats, eerste dat werd verdacht is de BDP sensor. Volgens de dealer wordt bij dit model (januari 1999) waarschijnlijk geen foutcode opgeslagen in het geheugen. Enige manier om fout te vinden is als de fout definitief wordt. Anders wordt storing zoeken erg moeilijk.
Is niet de handigste oplossing en ondertussen wordt de auto "onbetrouwbaar" en ga ik steeds met kromme tenen de auto starten.
Iemand bekend/ervaring met dit probleem?
Weet iemand of dit model motormanagment foutcodes opslaat? (Volgens de vraagbaak wel, tot 127 (?) starts na het voordoen van de storing, daarna wordt de foutcode overschreven)
Andere tips voor storing zoeken.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Toerentalsensor direct vervangen.
Als je zeker weet dat je codelampje uitgaat zou ik net als jeroenmonteyne de BDP (toerental) sensor verv.
Vanmorgen weer raak. Niet starten.
Na de vorige keer was ik bij de FIAT dealer geweest om een eventuele foutcode uit te lezen. Eén code was aanwezig in geheugen: Sleutel fout. Dit heeft dus te maken met het startblokkeringssysteem. De monteur heeft me toen aangeraden om een tweede sleutel (moedersleutel) te proberen in het geval de motor niet wil starten. Ook gaf hij me het advies goed op het sleutel controle lampje te letten bij slecht starten. Als dit gaat branden en na ongeveer een seconde uitgaat met contact aan, dan werkt dit correct. Gaat het lampje niet aan, dan zou het ook in de voeding of de massa van de startblokkering kunnen zitten. Hedenmorgen dus weer niet starten, twee sleutels geprobeerd, functionaliteit van het controle lampje lijkt OK. Gaat aan bij contact aan en na ongeveer 1 seconde weer uit. Tijdens het starten blijft het lampje dan uit.
Opvallend was wel dat als het contact aan werd gezet, zonder te starten, of het contact aan bleef na het starten er één of meerdere relais achter het dashboard (voor mijn gevoel hoog achter de klok, niet op knie hoogte) stonden aan en uit te klikken met een vrij onregelmatige frequentie. Dit bleef doorgaan zolang het contact aan bleef. Ik moet vandaag helaas werken dus heb geen mogelijkheid om verder te zoeken waar dit geluid vandaan komt. Heeft iemand een idee, suggestie waar en wat ik zoeken moet. (Ik moet nog melden dat ik niet zeker weet of de vorige keren deze geluiden achter dashboard ook aanwezig waren, kan wel het kan ook niet) Als het gaat zoals de voorgaande keren, is het vanavond gewoon weer starten en draaien. Storings zoeken is dramatisch op deze manier.
Graag reacties
18 jaar
benzinepomprelais?
18 jaar
Als je de auto op contact zet moet je +/- 2 sec een zoemend geluid horen, dit is de benz. pomp. Die zit in de tank onder de achterbank. Als je dat geluid niet hoort de voeding van de pomp contr. er zitten 4 kabels aan. 2 zijn van de vlotter. de andere moet + hebben de laatste 2 sec aan massa gelegd worden door de inj. computer.
Het trillend relais kan ind. het benz pomp of inj. relais zijn. Volgens mij zitten er 2 tegen het schutbord beetje aan de boven zijde.
veel suc6
Beetje late reactie, probleem is eindelijk, in april opgelost. Na weer 2 x stilstaan, laatste keer direct nadat de motor weer aansloeg , eerst een nacht stil gestaan, naar de dealer gereden. Storing uitlezen: toerental sensor. Volgens dealer twee opties: Krukas sensor of nokkenas sensor. Zijn ervaring 90% is krukas, deze zit buiten het blok aan voorzijde, krijgt een hoop water en zout spetters. Doormeten gaf correcte waarde, toch maar vervangen. Probleem lijkt opgelost. Zo zie je maar diagnose systemen zijn ook nog niet perfect.
17 jaar
hmmm ik heb hetzelfde probleem met mijn punto sporting uit 98 ,1x in de maand start hij gewoon niet
en aleen als ik klein stukje heb gereden ,koud start die normaal en warm ook aleen bij kleine stukken
zou het ook zon zelfde sensor kunnen zijn?
heb er eens de anwb bij gehad die vertelde me dat de motor verzopen zou kunnen zijn en dat ik dn het gaspedaal helemaal moet intrappen en dan starten
dat werkte ook heel vaak aleen vandaag niet :-( moest hem aan drukken
zou het hetzelfde probleem kunnen zijn?
17 jaar
dag erik bdp sensoren geven bij fiat regelmatig problemen dit weet ik uit ervaring soms kan er door vuil op de sensor een probleem ontstaan .
groeten peter beverwijk
[quote=beverwijk]dag erik bdp sensoren geven bij fiat regelmatig problemen dit weet ik uit ervaring soms kan er door vuil op de sensor een probleem ontstaan .
groeten peter beverwijk[/quote]
dat is dus het probleem met het starten?
ik heb het aleen als ik klein stukje stevig rij en de motor nog niet op temeratuur is
valt me ook op dat het aleen gebeurd als ik de kachel op koud blazen heb
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Marea of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar