Fiat Panda: Niet willen starten met koude motor

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 60 pk

Panda gekocht een jaar geleden met 55dKM op de teller.
Altijd starten en liep perfect.

2 maanden geleden lpg laten inbouwen door Lawrence Bosch Service in Beek, teruggekregen met stotterende motor, argument VGI installatie is zelf lerend en stotteren verdwijnt na ca 2 weken. Terug na een week, geen oplossing.

Zelf bougiekabels vervangen en LPG bougies NGK erin gezet, auto loopt 4 weken langen perfect, en start meteen.
Na 4 weken steeds slechter starten, vervangen:

Bougies,
Bougiekabels
Boubines
BDP sensor
Krukas sensor
Kleppen laten stellen bij Fiat Biermans
Aarde kabels aangelegd tussen -pool en chassis, motorblok en ecu.
Ecu laten uitlezen, geen indicatie van foutmeldingen.

Wat gebeurt er,,,
Met koude motor draait startmotor gewoon rond, motor maak geen aanstalten om aan te springen, benzinepomp loopt zoals gewoonlijk ca 3 seconden na het maken van contact.
Tweede keer starten, geen effect. Bij de derde of 6 maal springt de motor soms direct aan en loopt meteen normaal zonder horten of stoten, de andere keer spring hij aan met het geluid alsof een cilinder niet meeloopt.

Motor start altijd op benzine ( G3), als hij dan loopt schakelt hij netjes over op LPG en loopt perfect. Vanaf ca 30 seconden nadat hij loopt kan ik hem uitzetten en gewoon opnieuw starten zonder problemen. Geen idee wat hier aan de hand is. Ook starten op LPG middels noodprocedure ( schakelknop LPG ingedrukt houden tijdens starten) werkt ook niet vlekkenloos.

Koppakking is niet lek en compressie heeft ie ook voldoende, nagenoeg alle elektrische onderdelen zijn vervangen. Op service van Lawrence in Beek hoef ik ook niet te rekenen, deze meneer weet alleen maar hoe service geschreven word. Werd furieus toen ik hem confronteerde met de kapotte bougiekabels met de bewoordingen of ik hem beschuldigde van het kapotmaken van die kabels. ( PFFF) Moedeloos van dit soort figuren. Ook het inbouwen van een 33 liter tank ipv 40 liter en het op een andere plaats monteren van de omschakelknop van LPG naar benzine maken me moedeloos.

Oke benzine pomp loopt, weet echter niet of er genoeg druk nodig is om te starten en of dit van belang is, immers als ie loopt , dan loopt ie op benzine perfect, geen stotteren door gebrekkige benzine toevoer.

Enige suggestie;s,,,,?

arnold1966

Geplaatst door arnold1966 (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Panda? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

thei11316 (0), 8 jaar geleden

Ik zou het benzinefilter vervangen en ook de benzinedruk laten controleren(Biermans)als dit in orde is de bougiekabels elk de Ohmse weerstand van meten,heb het al een paar keer meegemaakt dat ook bij nieuwe bougiekabels een slechte?defecte zat en ook bij de bougies.
LPG bougies is weggegooid geld,zet electrode afstand van de voorgeschreven benzine bougie 0,2mm kleiner en je hebt geen problemen op benzie /LPG rijden.
Mocht dit in orde zijn dan zou ik naar www.verdampere.nl gaan,wel eerst een afspraak maken met Kees.
Biermans komt niet uit je probleem en die gast in Beek heb ik ook geen hoge pet van op....Kees wel en ik rij er die 130km graag voor omdat ik weet dat de problemen over zijn voor een hele schappelijke prijs ook nog eens.

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Probeer eens het volgende:
Op de laatste rit van de dag een kilometer of 5 voor het eindpunt naar benzine schakelen.
Dan de volgende morgen op benzine starten.
Hoe loopt de motor na het overschakelen? En kun je dan wel gewoon de motor starten?

Of nog rigoreuzer indien de start problemen aanhouden: de hele dag op benzine starten en blijven rijden.
Hoe gaat het starten koud dan?

thei11316 (0), 8 jaar geleden

[quote=arnold1966]Wat gebeurt er,,,
de andere keer spring hij aan met het geluid alsof een cilinder niet meeloopt.

Enige suggestie;s,,,,?[/quote]
Denk dat hij dan zowel benzine als ook LPG tegelijk voor zijn kiezen krijgt.

arnold1966 (0), 8 jaar geleden

Bedankt voor jullie reacties,

Ten eerste Thei het benzine filter van een panda kan ik niet vinden, ook niet bij Mister-auto en andere webshops, diegenen die te vinden zijn horen in een JTD.
Voor wat die bougie's betreft is idd een goede tip mocht ik ze nog een moeten vervangen.
Het lopen op 2 brandstoffen tegelijk is uitgesloten, dit heb ik kunnen controleren dmv het sluiten en opengaan van de lpg tank, je hoort hem dan klikken als je omschakelt.

Een tijd rijden op benzine en dan wegzetten op benzine heb ik ook al geprobeerd, echter zonder resultaat.

Ik heb nu 4 dagen vrij en ik ben van plan de bougiekabels opnieuw door te meten, het moet toch ergens in de ontsteking liggen volgen mij....

Bedankt voor het meedenken tot nu toe.

Ps mogen bougiekabels tegen elkaar liggen en elkaar kruisen, of klopt het dat je dan vonkoverslag kunt krijgen?

thei11316 (0), 8 jaar geleden

Vonkoverslag kan alleen als de bougiekabels slecht(haarscheurtjes) zijn.
Even bij een draaiende motor met een plantenspuit sprayen in het donker,dan zie je evt of er overslag is.
Zou kunnen dat het benzinefilter bij de pomp in de tank zit.

thei11316 (0), 8 jaar geleden

Vergeten.....je kunt één of meer iets lekkende benzine injectoren hebben,dan schakeld hij wel over op LPG maar tegelijk krijgt hij dan ook nog benzine en dat loopt dan heel beroert.

arnold1966 (0), 8 jaar geleden

Thei,

De panda loopt niet beroerd, integendeel hij loopt fantastisch, echter het starten met een koude motor is zwaar problematisch.
Als hij na ca 5 maal starten aanslaat, loopt ie gewoon alsof er niets aan de hand is. Ook als ie daarna overschakeld op LPG is er geen probleem.
Overigens zit het lpg er pas 3 maanden in....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Panda of stel zelf een nieuwe vraag.