Fiat PUNTO: Noodloop tijdens rit in de bergen

Bouwjaar: 2011, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 199B4000, Motorinhoud (cc): 1300, Vermogen (kw): 62

Haha yes, die punten staan zoiezo op de planning.
Ook ik voorzie m'n auto altijd van een grote beurt voordat ik ga.
Vorige keer alleen wel met de verkeerde olie..

In ieder geval bedankt voor het meedenken en ik zal dit jaar eens opletten hoe het nou precies zit qua trekkracht in de 4e versnelling (Het is inmiddels ook alweer een jaar geleden dat ik dit probleem heb ondervonden )

lvstrijland

Geplaatst door lvstrijland (0) , lid sinds 6 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

lvstrijland (0), 6 jaar geleden

Goedemiddag,

Ik heb een probleem met mijn Fiat Punto Evo 1.3 Mulitjet uit 2011.
Ik reed vorig jaar in Oostenrijk de berg op en in de 4e versnelling bij 2000 toeren schoot de auto in een noodloop.
Motormanagement ging branden en de auto reed niet harder meer dan 90.

Ik heb de auto aan de kant gezet en laten uitlezen door de ANWB en er kwam een foutmelding uit die betrekking had op de olie druksensor.
De druk voor de pomp zou te laag zijn.
Er is een nieuwe sensor ingezet en de foutmeldingen zijn gewist.

De volgende dag hetzelfde probleem, zelfde berg, zelfde versnelling, zelfde toerental.
Het vreemde is wel dat wanneer de motor afgekoeld is (nacht laten staan) Motormanagement vanzelf weer uit ging en er niks maar aan de hand leek te zijn. auto trok weer door alsof er niet gebeurd was.

Op een ander forum stuitte ik op het feit dat het met de viscositeit van de olie te maken kon hebben.
Ik had inderdaad de olie vervangen met olie van de action (5W-30 Valvoline).


Na de vakantie kwam ik er achter dat de olie zijn certificering al een tijd geleden is verloren.
ik heb de olie direct vervangen voor 5W-30 Castrol.
Het vreemde is dat de auto op de terugweg van vakantie geen noodloop meer heeft gehad en verder geen kik meer heeft gegeven.

Dit jaar wil ik weer op vakantie naar Oostenrijk maar ik maak me toch nog zorgen of dit probleem niet terug gaat keren.
Zoals ik al aangaf zit er nu dus olie in van hogere kwaliteit.

Verder heb ik de turbo en luchtmassameter niet nagekeken.
Is er toevallig nog iemand die enige ervaring heeft met dit probleem of misschien nog iets weet wat ik voor de vakantie zou kunnen nakijken?

Dan hoor ik het heel graag!

Met Vriendelijke Groet,
Laurens van Strijland

Hans4040 (310) PRO, 6 jaar geleden

Ik rijd ook elk jaar in Oostenrijk in de bergen en als het wat moeizaam gaat schakel ik een tandje terug.
2000 toeren in `n 4 is een beetje te zwaar, denk ik....probeer eens in z`n 3.
Trekt de auto wel goed bij 2000 toeren in 4? (voordat hij in storing gaat)

lvstrijland (0), 6 jaar geleden

Meestal is het zo dat de auto in z'n 3 wel lekker doortrekt en dan schakel ik naar z'n 4 en dan blijft ie eigenlijk een beetje hangen bij de 2000 toeren. Hij verliest daar verder geen power maar hij blijft gewoon zo doorlopen (Versnelt dus niet verder).

Het viel me op dat het ook te maken had met de hellingshoek. Minder stijle hellingen gaven geen problemen.

Als ik hem in z'n 3 laat lopen ga ik vrij traag de helling op valt mij op. vandaar dat ik m in z'n 3 iets doortrek en dan vaak in z'n 4 laat lopen.

Hans4040 (310) PRO, 6 jaar geleden

Klopt....als de auto niet verder wil versnellen zit je een versnelling te hoog.
Dan maar iets langzamer de berg op...

lvstrijland (0), 6 jaar geleden

Jaa, ben ik het helemaal mee eens.
Het vreemde is alleen, dat ik de afgelopen drie jaar in Oostenrijk kom met dezelfde auto en dit probleem pas vorig jaar naar voren kwam.

Enig idee of dat slijtage of het niet functioneren van een bepaald onderdeel kan zijn?
Het enige verschil t.o.v. de voorgaande jaren is namelijk de olie die er vorig jaar in zat (slechte kwaliteit)

Hans4040 (310) PRO, 6 jaar geleden

In ieder geval de juiste olie erin, ja.
Ik ververs altijd voordat we die kant opgaan, want ook de rit er naar toe vergt wat van de motor. (inclusief oliefilter)
Verder misschien ook het luchtfilter vervangen, want ook een diesel moet kunnen ademen.

Hans4040 (310) PRO, 6 jaar geleden

Oke, succes.
Waar ga je naartoe trouwens?
Wij zitten elk jaar in de buurt van Wolfsberg, Karintie.

lvstrijland (0), 6 jaar geleden

Dankjewel!

Voor ons het derde jaar op rij Mallnitz, Karintie.
Blijft een mooie omgeving met de Großglockner en de Krimmler wasserfälle!

Hans4040 (310) PRO, 6 jaar geleden

Zeker mooi!
Misschien zien we elkaar...ha ha ha
Goeie reis en geen pech onderweg.

mvg.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.