close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Multipla: olieverbruik multipla 1.6 op LPG

Bouwjaar: 2002

Heb sinds kort een multipla 1.6 op LPG van 2002 in onderhoud die ongeveer een half jaar in bezit is van de eigenaar. De auto heeft ongeveer 160.000 km gelopen en verbruikt ongeveer 2.5 tot 3 liter op 2000 km. Er is alleen van bekend dat er bij 148.000 km een nieuwe cilinderkop is gemonteerd. Dit misschien ivm ingeslagen kleppen.
Is er iemand die bekend is met dit probleem of komt dit vaker voor bij dit type. Of is er mischien eens een modificatie geweest op de zuigerveren?

Bij voorbaad dank,
Germ

Geplaatst door

Zoeperman Germ (0)
badge

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Van een modificatie van zuigerveren is mij niets bekend. Ik heb wel bij een gereviseerde kop een keer megemaakt dan de klepgeleiders aan de buitenkant te dun waren om de seals goed vast te houden. Deze motor gebruikte 1 liter op 600 km. De seals zaten gewoon los.

joep5513 0
badge

18 jaar

verandering van kop, (zo-wie-zo herplaatsing)
kan leiden tot olie verbruik.
de zuigerveren die 150.000km "ingelopen" zijn, moeten nu weer op een vervormde cilinder inlopen, onmogelijk dus, want de zuigerveren zijn al ingelopen.
resultaat, olie verbruik.
oplossing kan zijn, het gebruik van "running in compound" van
BP . of de cilinders honen en eventueel nieuwe veren.
je zou eerst erachter moeten komen of het de zuigerveren zijn, of de klepseals...
dus verbruik tijdens (belast) rijden, of rookpluim na inhouden


Sorry voor mijn late reactie, maar ik ben pas 17 maart weer met de betreffende auto bezig geweest. Volgens mijn bevindingen moet het toch in de klepseals zitten van de gereviseerde kop. Wanneer de motor een tijdje stationair loopt, en ik geef plotseling een dot gas, dan staat de werkplaats vol rook met een oliegeur. Wat mij betreft moet er dan toch iets met de seals aan de hand zijn.
Als het goed is dan hoop ik volgende week hiermee te beginnen en zal eerst eens proberen de seals te vernieuwen zonder de kop te demonteren en eerst tecontroleren of zoals Joep schreef dat de klepgeleiders te dun zijn.
Ik laat nog wel van me horen.

Groeten,
Germ

Het heeft even geduurd, maar ben gisteren eindelijk eens met de auto begonnen, en inderdaad het probleem ligt aan de klepseals. Ze liggen gewoon los op de klepgeleiders. Het is net of hebben ze vergeten ze vast te zetten. Ga maar nieuwe monteren en zie dan wel hoe het afloopt. Misschien lijm ik ze gelijk wel vast aan de klepgeleiders.

Hoi Zoeperman Germ,

Dat vastlijmen hebben wij toen ook gedaan. Wel geen garantie op gegeven. Als je het perfect wil maken zul de de geleiders moeten vervangen.

veel zuc6

groetjes Joep

joep5513 0
badge

18 jaar

Hallo, nog even een kleine reactie.
15 van de 16 seals lagen dus los. Heb nu originele klepseals gemonteerd en deze gelijk met superlijm vastgelijmd. Het viel me wel op dat ik deze seals wel goed moest ''vastslaan'' op de geleiders. Ik heb een beetje hoop dat ze nu blijven zitten. De aut rijd inmiddels weer een week en zie nu wel hoe het afloopt.

Groeten Germ

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Multipla of stel zelf een nieuwe vraag.