auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Fiat Ulysse: op hol geslagen

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: JTD,

De Fiat ulysse 2003 2.2 94kw dezelfde auto als de citroen c8 en de peogeot 807.

Ik werk als wegenwacht, deze pechvogel had al langere tijd problemen gehad met zijn roetfilter en de eolys, of Fab vloeistof.

Nu was een maand geleden het roetfilter vervangen en het eolys reservoir afgevuld.

Gisteren trof ik de auto aan. eerst was het motorlampje gaan branden en was er beperkt vermogen. Daarna was de motor op hol geslagen, de klant had de auto uitgekregen.

Symptonen
Geen olie aan de peilstok, na starten rammelende geluiden in buurt van de uitlaat en olie in de inlaatbuis.
De motor had duidelijk op zijn eigen olie gelopen.

Om meer schade te voorkomen heb ik de auto op transport gezet, de klant belt mij nog terug over de uiteindelijke reparatie.

Mijn conclusie;

1 Mogelijke oorzaken, defecte turbo.
2 Er was een te hoog olieniveau geweest.

De vraag die ik heb; Kan het olieniveau zo stijgen doordat de auto in noodlloop-roetfilter regeneratie teveel inspuit en er langs de zuigerveren diesel de olie inloopt.


Ik moet hierbij ook denken aan een verhaal waarbij een Peugeot motorschade heeft opgelopen omdat de roetfilter regeneratie van slag was door het monteren van een niet orginele trekhaakmodule met als gevolg motorschade.

Wie heeft al eens vergelijkbare problemen meegemaakt.

Geplaatst door

Gijs (0)
badge

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het probleem met software is dat je heel veel vragen kunt stellen die je allemaal met JA kunt beantwoorden.
Het is wel duidelijk voor iedereen dat er regelmatig problemen zijn met software, anders waren er geen updates nodig.
Maar in dit specifieke geval, hoe bewijs je dat?

oldford 0
badge

15 jaar

Als je filter verstopt geraakt en er een tijtje blijft mee rijden kan dit problemen veroorzaken aan de turbo, motor gaat in noodloop.
met als gevolg , dat de turbo er onder te leiden krijgt.
dit voorval lijkt me logisch, turbo begind olie te verliezen en wordt aangezogen in de inlaat, met als gevolg het op holslagen van de motor.
de nog aanwezige olie wordt dan in een razend snel tempo opgezogen en vebruikt via ,turbo, carterventilatie.
groeten Raf.

romeoraf 0
badge

15 jaar

even een vraag uit intresse :

Gijs U bent toch niet de Gijs uit het ANWB blad met zijn collum ?

Yep
Maare ik wil het nu hebben over op hol geslagen Fiats.
Romeoraf bedankt voor je input.
Gaat de turbo kapot als het roetfilter verstopt is?
Zou de belasting op de turbo toenemen met een verstopt roetfilter.
Het gebrek aan doorstroming zorgt denk ik voor een lager turbo toerental. Zou hij daardoor stuk gaan?
Of zou de turbo eerst stuk gaan en daarna het roetfilter omdat er te weinig doorstroming is?
ik ben benieuwd naar ervaringen.

Gijs 0
badge

15 jaar

Het gebrek aan doorstroming zorgt denk ik voor een lager turbo toerental. Zou hij daardoor stuk gaan?


Dan zou volgens mij het toerental dus danig laag moeten zijn dat hij niet gelagert blijft in jet dunne olie fimpje wat er tussen zit, lijkt mij sterk dat dat kan gebeuren.

Zou de belasting op de turbo toenemen met een verstopt roetfilter.

Als deze van af fabriek is dan behourt de MMC in Noodloop gaan, dus beperkt verrmogen om onder andere de Turbo te beschermen, maar als het een after market roetfilter is ...

Laatst een T4 gehad die stiekum olie 'verbruikte' waarbij de klant steeds olie bijvulde. Tot zover ging het goed.
Turbolagering bleek niet 100% waardoor het inlaatgedeelte incl intercooler helemaal vol met olie was gelopen.
Je kan raden wat er toen kon gebeuren. Het liep gelukkig goed af. Deze auto ook maar op de kar gezet, het was één grote vieze bende.
Mijn ervaring is ook dat als deze auto's in particuliere handen komen (en niet alleen bij onze oosterse medemens), de 'garage' een inferieure olie gebruikt.
Die VW olie is mij véél te duur hoor! zegt de klant en/of de garage.
gr marcel ww9519

marcel7031 0
badge

15 jaar

Sorry dat het even stil bleef maar mijn vakantie ging even voor. Ha die Marcel.
Mijn vraag blijft; kan een motor schade oplopen of op hol slaan door een fout in het fab- roetfilter systeem?
En natuurlijk zal een roetfilter stuk gaan als de turbo olie gaat lekken naar de inlaat. Maar andersom dat de turbo stuk gaat door een defect roetfilter kan ik tot nu toe niet verklaren.
Wel weet ik dat een roetfilter dat geregenereerd word erg heet word. Vooral als dit in de garage gebeurd met de tester. Gebeurt dit te vaak dan wordt het roetfilter beschadigd. Zou het niet mogelijk zijn dat er bij een canbus probleem de fabregeling van slag raakt en op de regenereer stand blijft hangen? Hierbij word de motor ook anders geregeld met na-inspuiting e.d.
Citroenmonteur, Volgens mij wordt er bij de achteraf gemonteerde roetfilters geen andere afstelling van het mms gebruikt en krijgt het roetfilter dus gewoon alle afstellingen voor zijn kiezen. Maar achteraf gemonteerde roetfilters zijn van het open type en zullen niet zo snel verstopt raken. Bovenstaande Fiat had een gesloten af fabriek filter.
gr Gijs

Gijs 0
badge

15 jaar

Van de EBE (motor ECU), naar het FAP filter is het geen Canbus systeem bij Citroën, zal wel het zelfde zijn bij Fiat. De aansturing naar de EBE, zal wel over CAN bus lopen, is het Canbus systeem in de war, dan wordt het roetfilter regeneratie automatisch uitgeschakeld. de ECU, bepaalt waneer het nodig is om te regeneren. Deze krijgt info van 2 map sensoren (druk voor FAP filter en 1 Druk na FAP filter). Als het regeneren wordt onderbroken (voldoet niet meer aan alles eisen), en dit gebeurt te vaak, zal het FAP filter verstoppen en zal het MIL lampje gaan branden.



een schema (voor het idee)


[url=http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/17...][img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009...[/img][/url]

Hoi Citroenmonteur Begrijp ik dus dat het motormanagement de regeneratie uitvoert aan de hand van de info die hij van een roetfilter regeleenheid krijgt.
Deze regeleenheden communiceren over de canbus?
Jouw info geeft dus aan dat bij een canbus probleem er geen regeneratie meer plaatsvindt. Dan zal het roetfilter verstoppen. Bij dit pechgeval was de man al enige tijd doorgereden met een brandend waarschuwingslampje. De vraag is nu wat zijn hiervan de gevolgen. Inmiddels denk ik niet meer aan een olielekkende turbo, maar denk ik meer aan een stijging van het olieniveau. Dit door teveel ingespoten diesel. Er zal in de cilinder geen lucht doorstroming meer zijn met een verstopt roetfilter. Het langs de zuigerveren stromen van de brandstof, ken ik bij benzinemotoren. Bij diesels nog niet, maar bij een verstopt roetfilter kan ik mij dat wel voorstellen. Wie heeft hier ervaring in.
gr Gijs

Gijs 0
badge

15 jaar

Hallo allemaal, ik verdenk het regeneratie systeem van teveel gedeeltelijke regeneraties.
Dit is een groot probleem bij sommige nieuwere amerikaanse motoren die veel stadsverkeer en kortere trips rijden,
zie link van Cummins 6.7 probleem.
Roel
http://www.turbodieselregister.com/forum...

OK We kunnen dus ,met bovenstaande info(bedankt), concluderen dat het oliepijl bij een diesel zal stijgen als het roetfilter dicht zit.
Het roetfilter gaat dichtzitten als er niet word geregenereerd.
Niet genereren kan worden veroorzaakt door een canbus storing. Bij het fab systeem.
Het motorstoringslampje of roetfilterlampje? zal gaan branden, en word hiermee doorgereden, (leaserijders) dan nemen de prestaties af en stijgt het oliepijl.
Dus, het moet niet gekker worden, maar door het verkeerd monteren van een trekhaak module is het dus mogelijk dat er motorschade ontstaat.

Een dezer dagen ga ik naar de dealer waar de Fiat heen is gegaan kijken wat zij zeggen.

Gijs 0
badge

15 jaar

Al met al een heel aardige discussie. Wat ik niet begrijp Gijs, waarom kijk je niet even in de intercooler of die vol met olie zit. Je zegt alleen dat er olie in de inlaatbuis aanwezig was. Dat is vrij gebruikelijk maar de vraag is of dat de motor idd op hol heeft doen slaan. Daar is wel een continu olie aanvoer voor nodig en dan zal ie toch eerst de componenten en ruimtes moeten vullen die zich voor het inlaat spruitstuk bevinden. En dat is controleerbaar. We hebben ze maar al te vaak in de werkplaats gehad met dit probleem, niet alleen deze motoren maar allerlei merken.
Ik ben minder onder de indruk van het verhaal dat regeneratie (of het afbreken daarvan) ten grondslag ligt aan deze problemen. Denk wel dat een verstopte roetkat oorzaak kan zijn van de het stukgaan van de (nieuwe) turbo. Duidelijk een kip en het ei vraagstuk. Volgens mij is het toch de turbo die het eerst het loodje legt en daarna de olie in de roetkat spuwt die op zijn beurt gaat verstoppen. Monteer je in deze situatie een nieuwe turbo dan kan die zeer snel stuk gaan, alleen al omdat ie zijn druk niet kwijt kan. Vergelijk het met een heet lepeltje in de koffie, druk je die zacht op je arm dan voel je niks, druk je harder dan voel je de hitte ineens wel.
Dit brengt tevens met zich mee dat de turbo een veel te lage druk op zal bouwen aan druk (inlaat) zijde om dat ie bij lange na zijn toerental niet haalt. Dit op zijn beurt doet de mil aangaan of zorgt er op z'n minst voor dat de auto in noodloop treed.
Ik draaf wellicht een beetje door maar dit is wat ik er van vind.
Ben natuurlijk een multi en dan reageer je soms iets anders als een dealer.

Mvg, Sytze

sytze 0
badge

15 jaar

Hoi Sytze
Waarschijnlijk is die constante olietoevoer er wel geweest want er zat geen olie meer aan de pijlstok en de motor liep wel weer 'gewoon' op diesel.
Misschien zou ik hebben kunnen zien waar de olie vandaan komt, de carterventilatie of de turbo, als ik de inlaat verder had opengemaakt.
Kijk voor mij is de belangrijkste vraag of het mogelijk is dat een diesel op hol kan slaan door een verstopt roetfilter.
Het ging hier om een motor met een gesloten roetfilter hierin word het roet opgeslagen in doodlopende kanalen. Deze kanalen worden bij het regenereren geleegd doordat het roet verbrand. Het roet word gasvormig en gaat door het filter heen. Zonder regeneratie loopt het filter vol en zal het verstoppen.(zie link) Ook door veel olieverbruik zal het roetfilter dicht slippen. Er wordt zelfs speciale olie voorgeschreven die minder as resten achterlaat. Dus een kapotte turbo zal het roetfilter niet overleven. Ook een te hoog olie niveau zal het roetfilter mogelijk laten dicht slippen
Door bovenstaande discussie denk ik dat de turbo door een dicht roetfilter niet kapot zal gaan, de afdichtingen van een turbo kunnen tegen hoge druk en een verstopt roetfilter zal zorgen voor minder aandrijving van de turbo. Wel zal de turbo aan de inlaatkant tegen de uitlaatdruk in moeten pompen. Maar of hij daar stuk van gaat vraag ik mij af.


http://www.amt.nl/web/Videos/Video-Regen...
http://www.amt.nl/web/Videos.htm?content...

Als je de eerste link bekijkt zul je begrijpen dat zonder regeneratie de zaak verstopt. En bij de detroit diesel stijgt dan het olieniveau.
Sytze je mag natuurlijk een andere mening hebben maar je argumenten hebben mij nog niet overtuigd. Het gaat er natuurlijk om wat er in werkelijkheid gebeurd, dus meer ervaringen zijn welkom.
vrgr Gijs

Gijs 0
badge

15 jaar

Ik ken de werking van een roetfilter natuurlijk ook. Echter de vraag is nu wat er echt gebeurd is. Voorlopig blijf ik nog even bij mijn standpunt. Als er nieuwe antwoorden zijn dan ben ik wellicht te overtuigen.
Ben trouwens ook zeer benieuwd wat de mening is van de garage waar de auto nu staat, vergeet niet dat ervaring slechts een optelsom van eerder gemaakte fouten is......
To be continued.

Sytze

sytze 0
badge

15 jaar

ook stijgend olie nivo,waarschijnlijk door interne lek brandstofpomp
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

roel

Roel
Knap dat ondanks de gigantische hoeveelheid olie de v50 nog steeds niet op hol slaat. Kennelijk heeft men de carterventilatie doordacht gemaakt.

Collega techneuten.
ik ben in de garage geweest, de bewuste monteur was vanwege de vakantie niet te pakken te krijgen.
Bij de auto was de Turbo in ieder geval vervangen en de inlaat gereinigd. Waarschijnlijk is de turbo in dit geval toch de boosdoener geweest.
Opvallend is wel dat de fab vloeistof 50 euro de liter kost. Weet iemand meer over de schadelijkheid van dit goedje. Fab heeft een eigen lampje voor als het niveau te laag is.
Voor de levensduur van een gesloten roetfilter met Fab staat 150.000 km. Officieel moet hij daarna worden vervangen (kosten 2000 euro?)
Ik vraag mij nog steeds af of er verder gevallen bekend zijn van roetfilter dicht en daardoor motor op hol geslagen.
Ik ga de klant zelf nog bellen, misschien weet die inmiddels meer.
Nieuws volgt.

Gijs 0
badge

15 jaar

Zijn er gevallen bekend? In ieder geval een aantal verdenkingen.
Ik ben meerdere gevallen op het internet tegen gekomen.

oldford 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ulysse of stel zelf een nieuwe vraag.