Fiat Punto: Ophangingstest in de keuring (enkel in België)

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.3jtd

hallo,

vandaag moest er een demo Grande Punto (sport) met (tegen dat hij aan de keuring was 15km op de teller) naar de keuring. En jawel, een opmerking voor de ophangingstest! Na 4 maal proberen ging er iemand achteraan in de wagen gaan zitten. En toen nog was het niet ok. Ze hebben de wagen dan wel gekeurd maar de opmerking "ophangingstest onvoldoende" staat er wel op. Niet echt leuk als je een nieuwe wagen levert...
In de keuring zeggen ze dat het ligt aan de laagprofielbanden. Maar die liggen er wel af fabriek op... 't staat zo op het gelijkvormigheidsattest.

We hebben hier vroeger al regelmatig problemen mee gehad met de punto I.
Laast met een idea met 16" velgen. Toen hebben we 2 nieuwe schokdempers gemonteerd, maar terug afgekeurd, toen hebben een reservewiel opgevuld met water, een volle brandstoftank, en dan direct gekeurd.

Maar voor een nieuwe wagen kan dit toch echt niet? De wagen is 100% in orde. Maar op de keuring zeggen ze onvoldoende wegcontact, de wagen zou onveilig zijn om mee te rijden. De wagen is toch gehomologeerd voor belgië, dus moet hij toch door de keuring komen als hij 100% in orde is.
En ik kan je verzekeren, zo'n Grande Punto Sport houdt heeeel goed aan de baan!

Zijn er nog met dit probleem? En wat doen jullie eraan. 't lijkt altijd maar erger te worden. Een grote zware wagen is dan bijna zo goed als zeker altijd gekeurd, zelfs met versleten schokdempers.
We hebben hierover een mail gestuurd naar de keuring en naar de goca.

Alvast bedankt voor de reacties.

PS.: ik heb verstaan dat de jaarlijkse keuring in nederland heel anders ligt dan in belgië. In belgië moeten we dus elk jaar naar een keuringsstation (van de overheid) waar ze je wagen keuren of afkeuren.

jeroenmonteyne

Geplaatst door jeroenmonteyne (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

marcel7031 (0) PRO, 16 jaar geleden

Heb je het over de remmentest? Ik snap niet dat je een auto van 2008 moet laten keuren?

jeroenmonteyne (0) PRO, 16 jaar geleden

neen, het gaat over de ophangingstest. Een ingeschreven demovoertuig moet als het verkocht wordt als tweedehands worden gekeurd om het kunnen inschrijven. In belgië ligt dit helemaal anders dan in nederland.

marcel7031 (0) PRO, 16 jaar geleden

kun je mij uitleggen wat dan een 'ophangtest' inhoudt?

jeroenmonteyne (0) PRO, 16 jaar geleden

een test van de ophanging. Ze doen het wiel met op en neer trillen en meten ondertussen het wegcontact (hoe hard het wiel op die plaat duwt tijdens het trillen. Hier bij moet het wegcontact een minimum halen en mag het verschil links en rechts niet te groot zijn.

didmils (0) PRO, 16 jaar geleden

de bandenspanning verlagen tot 1kilo, en het voertuig opnieuw laten keuren. wel jammer van de verloren tijd en keuringsgeld maar toch wel een tevreden klant.

marcel7031 (0) PRO, 16 jaar geleden

Je bedoeld dus een schokbrekertest? Inderdaad in nederland is men van mening dat een fatsoenlijke test (nog) niet goed te realiseren is.
Zou het monteren van andere wielen helpen?
Zou je anders contact kunnen opnemen met de importeur, kijken wat deze zegt. Net wat je zegt, de auto is er standaard mee uitgerust en zou toch gewoon aan alle eisen moeten kunnen voldoen toch?

jeroenmonteyne (0) PRO, 13 jaar geleden

Vandaag weeral prijs. Punto model 188. Voorig jaar nieuwe schokdempers geplaats omdat ie afgekeurd was (na de vervanging hebben ze ons toch erdoor gelaten).
Dit jaar naar de keuring, opnieuw afgekeurd! Wagen staat perfect in orde. Originele velden, Uniroyal banden... Afgekeurd voor de ophangingstest achteraan. Ik had de klant nog gerust gesteld dat nu meer naar het verschil tussen links en rechts keken dan naar de esuma eenheden. De klant was dus heel ontevreden. Ook al ligt de fout 100% bij de test in de keuring.
Ik neem aan dat dit probleem niet bij ons alleen is.
Wat doen de ander belgen hier met dit probleem?

Hendrik4290 (0) PRO, 13 jaar geleden

Tank tjokvol doen help wel eens.

JdeP (5), 13 jaar geleden

Ik laat mijn banden altijd af tot 1.5 a 1.6 bar,let wel dit is bij gewone banden,dus niet laagprofielbanden.

Ik heb bij de keuring al gezien dat sommige keurmeesters de banden zelf aflaten voor die test,vooral bij kleine en dus vanzelfsprekend lichte auto's.

En naar goede gewoonte komt dit natuurlijk alleen in een bananenrepubliek voor!

Renaultmonteurtje (0) PRO, 13 jaar geleden

Rare wet geving hebben jullie zuiderburen

joep5513 (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik weet dat de nieuwe fiat 500 ook zulke problemen heeft bij deze test. Dit wil niet zeggen dat deze auto's niet veilig zijn. Die test in Belgie is gewoon niet OK. Maar hij is er en je zult met tips van anderen moeten proberen je auto goedgekeurd te krijgen.

marcel7031 (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik weet wel dat je een schokbrekertest kan beinvloeden door de bandenspanning te veranderen. onze schokbrekerbank vereiste eerst een bandenspanningscontrole voor een juiste meting. Inderdaad een verlaagde bandenspanning verbeterd vaak de schokbrekertest. Hoe krom dit ook is.
Stoeptegels maar achterin?
Wat vind de belgische RDW ervan? Bestaat zoiets als een steekproef na een afkeur?
Had je -bewust- dezelfde keurstation gepakt?
Probeer eens de eisen exact op te vragen en desnoods een ander station te pakken?
Daarnaast is gewicht belangrijk. Net als een remmentest op een remmenbank, een 2CV springt uit de bank terwijl een 911 teveel remkracht achter genereert.
succes

jeroenmonteyne (0) PRO, 13 jaar geleden

Dit is gewoon een algemeen probleem in België. Zo krijgen we vaak boze klanten.
Gewicht in de koffer leggen is een goeie oplossing, maar als ze dit zien dan ben je er wel bij hé. Banden lossen ook. Maar ik vind dit niet echt een manier van werken. Banden lossen om naar de keuring te gaan, en nadien moet je ze weer oppompen?
De machine is in alle keuringstations dezelfde, dus dat maakt niet uit. Dit is gewoon in heel België zo. En waarom veranderdt er niet aan? Ja, omdat we in België wonen hé!
Het ergste vind ik nog, als je een zwaardere auto hebt mét versleten schokdempers, dan is ie zonder problemen gekeurd (ze moeten wel gelijk versleten zijn).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.