Fiat Punto: stuurhuis

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2 8v

Hallo mensen,

Het volgende probleem doet zich voor. Bij het naar rechts draaien van het stuur, hoor ik een aantal metalen knaks. Naar links draaiend hoor ik het niet.
Vanuit de middenstand naar rechts draaiend hoor je dat het meest. Dit hoor ik vooral bij het uitparkeren. Hierbij klinkt er ook een "zingend"geluid, zoals je dat bij een stuurbekrachting wel eens hoort als je het stuur helemaal naar links of rechts draait.

Lijkt dit op een defect/versleten stuurhuis? Of is het een fusee/stuurkogel?

Kun je dit zelf controleren? Als het toch het stuurhuis mocht zijn, is het vervangen dan zelf te doen?

Alvast bedank, Chipper

chipper

Geplaatst door chipper (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

andreas08 (0) PRO, 16 jaar geleden

ik denk eerder aan bovenste scharnierpunt van veerpoot die moet gaan draaien maar dit schoksgewijs doet en met lawaai dit moet je eerst vaststellen voordat je gaat sleutelen

chipper (0), 16 jaar geleden

Bedankt voor je reactie andreas08. Ja dat kan wel kloppen, iemand bij de dealer had ernaar geluisterd en zei ook iets over de veerpoot.
Ikzelf dacht al het ergste. Gisterenmiddag heb ik de fusee en stoorkogelpunten ingespoten met vaselinespay. Nu heeft het vannacht ook geregend en vandaag waren die geluiden weg! Was hier wel blij mee, dit duidt toch niet op een defect stuurhuis.
Mogelijk ook de fusee of stuurkogel? Of de vochtigheid heeft hierbij geholpen.
Is kijken of ik de plaats die jij aangaf kan vinden en nakijken. Nog bedankt voor je tip.

Gr. chipper

chipper (0), 16 jaar geleden

Ja het is inderdaad het scharnierpunt
Het bevestingspunt van de vering , onder de motorkap, beweegt mee als je aan het stuur draait. Hoort dit?
Ik zie dat het scharnierpunt blijft "haken" aan de veer en dan losschiet. Dit gaat gepaard met "ploing" geluiden.

Zit er bovenin de poot een veerpootlager?
Dier heb ik gezien samen met een rond rubber. Kost ongeveer 25 euro per stuk.

Is het vervangen van het bovenste scharnierpunt van de veerpoot zelf te doen? Zo nee , wat zal dit ongeveer gaan kosten als ik het laat doen?

Alvast bedankt Gr. chipper

E.T.Wiersum (0), 16 jaar geleden

Ik heb omstreeks 1999 hetzelfde probleem gehad met een nieuw gekochte Punto 60S.
Onder garantie is toen een veerpoot vervangen, nadat smeren niet bleek te helpen.
Vrij snel daarna kwam het probleem terug, waarna de andere poot ook is vervangen.
Tot de inruil in 2005 is dit probleem weg gebleven.
Wel veel andere problemen gehad waar dealer vaak geen raad mee wist en/of niet goed mee omging.

chipper (0), 16 jaar geleden

Bedankt voor uw reactie. Dus dit komt wel vaker voor, zo te horen.
Ik heb het scharnierpunt wat gesmeerd en het is nu een stuk minder, maar nog niet
helemaal weg. Ik zal eens informeren wat het kost het veerpootlager te vervangen.

Groeten, chipper

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.