Fiat Panda: Panda 2001 (oude model) - lampen om de haverklap kapot

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 0.9 Injectie he!

Hallo Techneuten,

Wij zijn in het bezit van een Panda Young (als tweede auto) van het oude type. Wij hebben wel iets met dit type Panda en het is ook een zeer betaalbare 2e auto. Het is er nog een van het oude model. Mijn vraag is eigenlijk tweeledig:

De verlichting is om de 2 maanden ongeveer kapot, ik weet dat de lampen (in tegenstelling tot de meeste jongere auto's) makkelijk te vervangen is maar wordt er wel een beetje gallisch van. Kan in de lampen vervangen door een ander type dat minder gevoelig is of is dat het probleem niet? Er zitten op het moment van die grote bollen in (die erin horen).

Het andere probleem betreft het afstellen, hoe kan ik dit goed doen, alle tips zijn welkom. Na het vervangen van de lampen hebben mijn voorgangers er vaak een probleem bij terwijl ik verder niets aan de lichtunit en/of reflector heb veranderd. Wie kan me hier adviezen over geven?

Verder is het een perfect spartanisch karretje wat ons nooit in de steek laat (wat er niet op zit kan ook niet kapot) maar de verlichting is ons een doorn in het oog.

Alvast bedankt voor de adviezen!
Mvrgr. Martijn Verhaar (Vleuten).

Pandaman

Geplaatst door Pandaman (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Panda? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

Renaultmonteurtje (0) PRO, 15 jaar geleden

hier moeten hallogeen lampen in zitten (dacht H4) lampen bij montage mag je het glas NOOIT MAAR DAN OOK NOOIT AANRAKEN. dit ivm warmte afvoer via het glas. doe je de lampen aan voor het starten, of na het starten ? hoeveel volt komt er op de lampen te staan?

kleijn (0), 15 jaar geleden

ik weet niet of er een spannings regelaar op zit zo ja vervang die eens komen de meeste problemen van gezien je klacht succes

Pandaman (0), 15 jaar geleden

Hallo meedenkers,

Ik heb er geen halogeenlampen in zitten maar duplo (spiraaltjes), deze hebben er altijd ingezeten. Zijn de halogeen lampen minder gevoelig? Het niet aanraken van de lampen is mij bekend plaats ze altijd met een doekje. De lampen staan standaard aan, zit nooit aan de lichtschakelaar kan dit het probleem zijn. Kan ik beter de auto starten en dan pas de lichten aan doen?

Kan ik de lampen zo vervangen door H4 lampen?
Hoe kan ik ze afstellen zodat ik anderen niet verblind?

Nogmaals bedankt!

Highway (110) PRO, 15 jaar geleden

In je koplampen kunnen geen halogeen lampen. of je moet andere koplampen monteren.

Pandaman (0), 15 jaar geleden

Welke delen moet ik precies vervangen dan?
Gaat dit mijn probleem oplossen zijn deze minder gevoelig?

Renaultmonteurtje (0) PRO, 15 jaar geleden

zoals toezicgt zegt :In je koplampen kunnen geen halogeen lampen. of je moet andere koplampen monteren. of te wel vergeet maar wat ik zei over H4 etc halogeen gaat niet door bij jou ...

Alfamenke (0) PRO, 15 jaar geleden

Misschien eens een fatsoendelijk merk lampen kopen? Philips of Osram.
Met goedkope merkloze lampen heb ik ook wel eens problemen gehad......
Goed afstellen doe je het beste met een koplampafstelapparaat ervoor.

Pandaman (0), 15 jaar geleden

Quilty as charged, lampen komen inderdaad (ook gezien het vake vervangen) bij Halffords weg...

Zal eens beginnen met echte te kopen, hopen dat die langer meegaan.

kleijn (0), 15 jaar geleden

inprincipe moet het niet uitmaken wat voor lamp hallogeen heeft meer licht opbrengst ten opzichte van het oude type heb je piekspanning waar dus fiat en peugot berucht om zijn klapt die er ook uit ook lampen van halfords mankeerd niets aan

Hans4040 (290) PRO, 15 jaar geleden

[quote=toezicht]In je koplampen kunnen geen halogeen lampen. of je moet andere koplampen monteren.[/quote]
er zijn wel lampen te koop die de ouderwetse "bollen" kunnen vervangen: dit is bijvoorbeeld de Narva 48884 P45t-41, 12V 55/69W.

Harald4118 (0), 15 jaar geleden

Meten is weten.

Als je een voltmeter hebt : Ga een kwartiertje rijden. Laat vervolgens de motor draaien. Geef een beetje gas, zodat de motor +/- 2.000 omw/min maakt. Meet de spanning over de batterij. Steek nu de lichten aan en meet nog eens. Nu geen gas meer geven.

In beide gevallen mag de spanning max. 14,4 V zijn. Indien hoger is de spanningsregelaar defekt. Een iets hogere spanning laat de lampen veel sneller defekt gaan.

Pandaman (0), 15 jaar geleden

Enig idee waar ik die Narva's kan krijgen cq online bestellen?

kleijn (0), 15 jaar geleden

[quote=Pandaman]Enig idee waar ik die Narva's kan krijgen cq online bestellen?[/quote]
kun je overal krijgen zelfs bij de hema

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Pandaman]Quilty as charged, lampen komen inderdaad (ook gezien het vake vervangen) bij Halffords weg...

Zal eens beginnen met echte te kopen, hopen dat die langer meegaan.[/quote]
en dat is dus osram
dit is puur een overspanning probleem
de regelaar zal te laat afregelen op 13 volt en dan kunnen je lampen doorbranden
dus dynamo regelaar eruit en niue erin
zl je probleem opgelost zijn
je kan meten en dan starten
zal je zien dat ie naar denkelijk 15 volt komt en dan snel terugvalt op 13 a 14 volt

kleijn (0), 15 jaar geleden

[quote=CARS&MOTORS][quote=Pandaman]Quilty as charged, lampen komen inderdaad (ook gezien het vake vervangen) bij Halffords weg...

Zal eens beginnen met echte te kopen, hopen dat die langer meegaan.[/quote]
en dat is dus osram
dit is puur een overspanning probleem
de regelaar zal te laat afregelen op 13 volt en dan kunnen je lampen doorbranden
dus dynamo regelaar eruit en niue erin
zl je probleem opgelost zijn
je kan meten en dan starten
zal je zien dat ie naar denkelijk 15 volt komt en dan snel terugvalt op 13 a 14 volt[/quote]
zie citaat drie

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=kleijn][quote=CARS&MOTORS][quote=Pandaman]Quilty as charged, lampen komen inderdaad (ook gezien het vake vervangen) bij Halffords weg...

Zal eens beginnen met echte te kopen, hopen dat die langer meegaan.[/quote]
en dat is dus osram
dit is puur een overspanning probleem
de regelaar zal te laat afregelen op 13 volt en dan kunnen je lampen doorbranden
dus dynamo regelaar eruit en niue erin
zl je probleem opgelost zijn
je kan meten en dan starten
zal je zien dat ie naar denkelijk 15 volt komt en dan snel terugvalt op 13 a 14 volt[/quote]
zie citaat drie[/quote]
dat is dus klaarblijkelijk NIETgelezen

kleijn (0), 15 jaar geleden

[quote=CARS&MOTORS][quote=kleijn][quote=CARS&MOTORS]
en dat is dus osram
dit is puur een overspanning probleem
de regelaar zal te laat afregelen op 13 volt en dan kunnen je lampen doorbranden
dus dynamo regelaar eruit en niue erin
zl je probleem opgelost zijn
je kan meten en dan starten
zal je zien dat ie naar denkelijk 15 volt komt en dan snel terugvalt op 13 a 14 volt[/quote]
zie citaat drie[/quote]
dat is dus klaarblijkelijk NIETgelezen[/quote]
oke vriend da.s duidelijk

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

ach
herhalen,herhalen,her...
als de zoek functie meer geraadpleegt wordt dan hebben we niks meer omhanden
dat is namelijk OOK lezen

kleijn (0), 15 jaar geleden

[quote=CARS&MOTORS]ach
herhalen,herhalen,her...
als de zoek functie meer geraadpleegt wordt dan hebben we niks meer omhanden
dat is namelijk OOK lezen[/quote]
ja dat ben ik met je eens was van de week met een popic bezig van twee jaar terug dus duidelijk niet gelezen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Panda of stel zelf een nieuwe vraag.