Mijn Multipla heeft ca. 175.000 km gelopen. Ik heb hem vorig jaar 2e hands gekocht en heb geen onderhouds gegevens van voor die tijd.
De multiriem piepte al toen ik hem kocht bij een Chrysler/Jeep dealer. Deze heeft al het mogelijke gedaan om de auto in perfecte staat te leveren en heeft tijdens de garantieperiode alle manco's keurig verholpen. Ze hebben o.a. de riem, poelie en het aanspanmechanisme (hoe heet zoiets eigenlijk?) vervangen.
Mijn eigen dealer heeft er ook al aardig wat uurtjes aan gesleuteld. Het aanspan mechanisme is 2x vervangen en er zit sinds de vorige week weer een nieuwe riem op.
Eerst piepte hij de eerste paar minuten. Nu, met die nieuwe riem blijft ie continue piepen. Morgen terug naar de garage dus. Ik ben echter bang dat dit erg moeilijk op te lossen wordt :-(.
Mijn dealer heeft me uitgelegd dat de riem de waterpomp, dynamo en de pomp van de airco aandrijft. Hij hoort met de stethoscoop op geen van deze onderdelen iets aan de lagers. Zonder snaar is het piepen weg.
Wie weet raad ?
Mijn boerenverstand zegt dat er mogelijk een verkeerde poelie op zit (te kleine diameter), er in het verleden een verkeerde waterpomp, dynamo of aircopomp is gemonteerd of dat er toch een verborgen gebrek zit.
Ik ben bang dat ik hiermee een langduring en kostbaar traject in ga. Ieder praktisch uitvoerbaar idee om een juist diagnose te stellen is welkom. Misschien kan iemand de diameters van de poelie en andere aangedreven wielen opmeten ? Dan kunnen we checken of er een fout onderdeel op zit. Ook een foto van de zijkant van de snaar (zodat je kan zien hoe deze over de diverse wielen loopt zou mischien kunnen helpen. Misschien is een indicatie van de juiste spanning op de snaar (positie aanspanmechanisme) mogelijk ?
Helaas heb ik zelf geen verstand van auto's dus ik vertrouw volledig op mijn dealer. Een gouden tip zou echter goed uitkomen in dit geval.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De riem drijft airco, dynamo en stuurbekrachtiging aan, geen waterpomp.
Als de riem eraf is, kun je aan de losse componenten voelen of er 1 misschien zwaar loopt?
De omkeerrol in het midden tegen de distributiedeksel aan kun je in verschillende diameters krijgen, misschien zit er wel een verkeerde op, waardoor de riem niet de juiste spanning krijgt.
Bedankt voor de tip. Ik kan helaas zelf niet sleutelen, dus de riem er af halen laat ik aan mijn dealer over. Deze heeft inderdaad de riem los gehaald en overal aan gedraaid. Alles loopt soepel zonder geluid. Woensdag gaat de auto naar de garage voor onderzoek. Ik zal vragen of ze de omkeerrol controleren.
16 jaar
Zit de vrijloop poelie van de alternator nog los? Heeft de krukaspoelie geen speling?
[quote=jeroenmonteyne]Zit de vrijloop poelie van de alternator nog los? Heeft de krukaspoelie geen speling?[/quote]
Hoi Jeroen,
De vrijloop poelie weet ik niet. De krukaspoelie heeft tot grote verbazing van de monteur geen speling. Deze is waarschijnlijk vernieuwd.
De auto staat momenteel bij de dealer voor onderzoek. Er is een set polies besteld om te kunnen vergelijken. Dan weten we in ieder geval zeker dat overal de juiste poelies/wieltjes etc... op zitten.
Gelukkig heeft mijn dealer engelengeduld. Ik denk alleen af en toe een traan te zien, maar misschien is ie gewoon blij om mij te zien :-)
Ik hoop maar dat ze nu iets kunnen vinden...
16 jaar
Hoera !
De garage in Asten heeft het probleem gevonden en opgelost.
Er zat inderdaad een verkeerd wiel/poelie op waardoor de multiriem scheef getrokken werd. Het was het wiel dat voorzien is van trillings demping (ik weet niet hoe die dingen genoemd worden).
Bedankt iedereen voor de reacties en tips.
16 jaar
krukaspoulie
Groeten Marcel
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Multipla of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar