Hallo allemaal.
Ik heb iets heel vreemds en ik hoop dat jullie mij de oplossing kunnen bieden.
Op het werk was er een Doblo binnen gekomen die enorm olie verbruikte.
Na het demonteren van de cilinderkop kwamen wij er achter dat er een olie schraamveer stuk was, en ook kwam er toen uit dat de koppakking begon te lekken wat koelvloeistof verbruik verklaarde.
Nu hebben wij van alle 4 cilinders de zuiger en olieschraapveren vervangen.
Bij het demonteren van de zuigers kwamen wij er ook achter dat de lagerschalen niet fris mee waren en die mochten in overleg met de klant ook vervangen worden.
We hebben de cilinderkop laten afpersen en laten vlakken.
En vervolgens de alle gedemonteerde delen weer gemonteerd.
Nu treed er ineens een probleem op, als we de nieuwe distributieriem monteren en de motor op tijd zetten volgens de tekens van de riem dan klopt er iets niet.
Want als we de motor voorzichtig ronddraaien raken we de kleppen, en dat ondanks de motor volgens de merktekens op de riem op tijd staat.
Ik begon dus te twijfelen of ik wel de goede riem geleverd had gekregen, dus vergeleken met de oude riem en om te proberen de oude riem gemonteerd.
Maar helaas, wederom exact het zelfde probleem.
Wat zal dit kunnen zijn, mn collega`s en ik staan werkelijkwaar voor een raadsel...
Graag hoor ik van jullie wat er aan de hand zal kunnen zijn, wij komen er niet meer uit..
Alvast bedankt voor je reactie..
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
zie antwoord particulieren
Professional
Geregistreerd: 31 december 2008
Berichten: 18
E-mailRe: Motor loopt nietje hebt bij deze motoren vershillende dikte's [3] in de koppakking bij twijfel de dikste monteren, verder zou het zo maar kunnen zijn dat de kop er al eerder is afgeweest en door het vlakken de minimale afstand is overschreden.
als dat zo is kun je bij een revisie bedrijf proberen om een overmaatse [lees dikkere] koppakking te krijgen
succes
Door moderator verplaatst.
Dankje voor je snelle reactie.
De oude koppakking van deze motor had 1 markering, dus dit zal de dunste pakking zijn geweest.
Van het revisie bedrijf heb ik dus ook netjes een pakking gekregen met 2 markeringen.
Wat ik me afvraag, ik heb namelijk bij een vw golf tdi gehad dat de spie van het krukastandwiel kapot was.
Waardoor de boel redelijk van tijd was gelopen.
En aangezien dat ik best veel kracht heb moeten uitoefenen om de 4 bouten van de krukaspoelie los te krijgen, kan het dan niet het geval zijn als de spie al zo goed als afgeslagen is dat het krukastandwiel is verdraaid ten opzichte van de krukas?
Als ik de nokkenas demonteer, en vervolgens de motor rond draai dan merk ik niks vreemds.
En als ik de zuigers verder naar beneden heb staan dan kan ik de nokkenas ook ronddraaien zonder wat vreemds te merken.
Ik heb nu inmiddels al zoveel geprobeert, maar sta echt voor een raadsel....
is de uitsteek hoogt van de zuigers gekontroleerd? dit is bepaalend voor de dikte van de koppakking
anders zal het toch in de distributie/merktekens zitten
De hoogte dat de zuigers eventueel boven het onderblok uit komen is niet gecontroleerd.
Maar hier is ook niks aan veranderd, op de nieuwe lagerschalen en olieschraap en zuigerveren na.
Wat de koppakking betreft zit er nu de 2e dikte in i.v.m. het vlakken van de kop.
De distributie heb ik helemaal op tijd staan aan de hand van de merktekens op de riem.
Als ik de brandstofpomp vast zet, en vervolgens de riem op de merktekens monteer kom ik met de nokkenas ook precies op het merkteken uit op de cilinderkop.
Komt het weleens voor bij dit type motor dat hij de spie afslaat in het krukastanwiel, waardoor de distributie verloopt.Aangezien ik de poelie van de multiriem heb moeten demonteren, zal de boel van tijd kunnen staan als die spie stuk zal zijn.
Heb geen idee of dit ook weleens bij deze fiat motoren voorkomt, bij Volkswagen kwam dat nog weleens voor.
Ik ben benieuwd naar jullie reactie...
dit kan je controleren met een verstuiver eruit het bdp vergelijken met de merktekens.
Om het exacte bdp te bepalen moet je een bout o.i.d. in de kop draaien i.p.v. de verstuiver,de zuiger moet tgen de bout komen net voor het bdp,
dan draai je de andere kant uit met de krukas totdat de zuiger weer tegen de bout komt,
Precies ertussenin is het bdp.
ik las in je eerste bericht dat je de zuigers vervangen had van daar dat ik vroeg de uitsteekhoogte te controleren
Ik ga vanavond in ieder geval een verstuiver demonteren en dan kijken wanneer cilinder 1 op bdp staat.
Er blijft zo langzamerhand niet echt veel meer over, heb ik het idee van.
Kunnen jullie mij vertellen of op de motor zelf ergens een merkteken is te vinden om de krukas op tijd te zetten.
Op het krukastandwiel staat wel een mooi merkteken, dat overeen komt met de riem.
Maar aangezien ik sterk het idee krijg dat de krukastandwiel is verdraaid ten opzichte van de krukas kan ik daar niet echt meer van uit gaan.
Op het vliegwiel staat volgens mij geen merkteken, of heb ik iets over het hoofd gezien??
Ik zie het nu ook dat er een fout in mijn tekst zit, de orginele zuigers zitten er nog in.
Zo nu eerst even een update over de Doblò.
Ik heb de verstuiver van de 4e cilinder gedemonteerd(loopt toch gelijk met cilinder 1 en is makkelijk bij te komen) en via de wervelkamer een schroevendraaier op de zuiger laten zakken.
Op deze manier heb ik het bdp bepaald.
Als de motor nu in bdp staat, dan staat het merkteken van het tandwiel zo`n 8a9 tanden verkeerd.
Morgen ga ik het krukastandwiel demonteren, om de krukasspie te gaan vervangen.
Als ik meer weet, plaats ik wel weer een berichtje.
Zooo daar ben ik weer, had nog geen tijd gehad om het resultaat te melden.
De Doblo rijd weer als nieuw, de krukas spie was glad af geslagen.
Achteraf gezien had hij hier al langer problemen mee, gezien het zwarte roken door de distributie verkeerd stond.
Maar de motor loopt weer perfect, geen olie verbruik meer en hij rookt niet meer....
En uiteraard ondanks de nodige vertraging, een gelukkige Doblo rijder op de weg.
Bedankt voor het reageren!!!!
Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Doblo of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar