close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Punto: Punto evo Multijet van 4 naar 5e versnelling

Bouwjaar: 2010, Brandstof: Diesel, Motorcode: multijet

Goedemiddag,

Na een succesvolle vakantie rit in de Punto toch een vraag over de versnellingsbak. De bak schakelt goed, maar soms niet. Van de 5e naar de 4e gaat af en toe 'zwaar'. Meestal na een tijdje in de 5e te hebben gereden. Bij een snelheid van ongeveer 70 Kmh. Maar dit doet de Punto soms dus ook zonder problemen. Is dit een bekende eigenschap?

Meer info nodig? Hoor het graag. :-)

Gr.,
Wouter.

Geplaatst door

WouterGr (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Mij niet bekend, maar ik zou even het schakelmechaniek goed na laten kijken, als daar niets mee aan de hand is dan zou het kunnen dat er een synchro-mesh ring slecht is.

Het lijkt te zitten in de kabel van de 5e versnelling. Wordt vervolgd.

WouterGr 0

9 jaar

Het bleek de kabel niet te zijn. Volgens de garage is er een braam in de bak weggehaald en e.e.a. opnieuw gepolijst. Na een testrit bleek het euvel er nog te zijn. Soms wel en soms niet, gaat de Punto uit de 5e.
Volgens de bakhersteller kan het niet aan de bak liggen, die functioneert. Synchro mesh dan uitgesloten(?), moet het dan de koppeling zijn? Kun je, als de bak er achter weg is, de synchro mesh checken? Of is dat niet te doen?

WouterGr 0

9 jaar

Synchromesh zit binnen in de bak op de assen waar de tandwielen op zitten .
Bak moet dus volledig uit elkaar voor controle , maar deze is toch al open geweest ?
Synchromesh heeft niets te maken met het uit de versnelling schieten , zoals het woord al zegt synchroon , zorgt deze ervoor dat de tandwielsnelheid gelijk gemaakt wordt bij het schakelen , zodat dit zonder kraken gaat.
De blokkeerstift , die in elke schakelmof zit , kan wel dit probleem veroorzaken.
Ook een afstelling van de schakelkabel of een slechte motorsteun kunnen ervoor zorgen dat hij uit zijn 5 schiet.
Afstelling toch nog eens controleren en de motorsteunen.

Dank je. Maar hij schiet niet uit de 5, probleem is dat hij soms in de vijf blijft hangen.

Synchro mesh ring is helder. De rest van de uitleg zal ik doorspelen aan de garage. Motorsteun kan inderdaad ook. Wordt vervolgd.

WouterGr 0

9 jaar

Oke , omschrijving was dan voor 2erlei uitleg .

Het had inderdaad met de afstelling van schakelkabel te maken. Het is opgelost. Complimenten voor de garagehouder uit Steenwijk. Case closed.

WouterGr 0

9 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.