Fiat Ducato: rammelend geluid als de koppeling wordt los gelaten stationair d

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 td

mijn campertje van 1997 met 160.000 km op de teller heeft de kuren als ik na een rit de wagen stationair weg zet deze begint te rammelen en zodra ik de koppeling intrap dat deze verdwijnt geef ik extra gas en laat de koppeling op komen ( nog steeds in zijn vrij ) is het rammelen ook weg ...

dus de vraag wat is dit ? kan het kwaad en kan ik hier nog mijn vakantie mee uit rijden +/- nog 2000 km . voor de boeg ..

ik moest gisteren de camper op blokken rijden dus met een slippende koppeling optrekken begon de platen ook te ruiken ...

graag een discussie hier over .

laat maar komen ..over 3 dagen gaan we weer verder toeren...

gr. cor

jeromcrimson

Geplaatst door jeromcrimson (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Ducato? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

kaleido 1 (1590) PRO, 10 jaar geleden

Dit zijn van die dingen , waar je allerlei advies op los kunt laten.
Doorrijden en kijken hoe ver dat je komt , dan zul je zien blijf je er mee staan.
Onmiddelijk naar laten kijken , en het risico lopen dat je meteen gewassen geknipt en geschoren wordt voor een vermogen.
Is het de koppeling of de bak ,is vanachter de pc lastig , vooral omdat het geluid niet meer terug komt als je de koppeling weer los laat.
En wat is rammelen ?

jeromcrimson (0), 10 jaar geleden

rammelen is .....net als dat je wil weg rijden en je pook staat net niet in de versnelling ...........
of je schakelt en hij staat er net nie in ...wij zeggen dan ..tandjes poetsen
voor de rest ..prima

jeromcrimson (0), 10 jaar geleden

misschien nog iemand un idee

jeromcrimson (0), 10 jaar geleden

kan het de drukgroep zijn zeggen ze hier op de camping ???

primera p11 (0), 10 jaar geleden

Dat is het druklager.
Trouwens,dat op die bokken rijden is echt je koppeling verzieken.
Dan maar scheef slapen.

jeromcrimson (0), 10 jaar geleden

en dat houd in na de vakantie vervangen.....?en nu rustig aan doen .....zit in spanje. moet wel naar huis kunnen

JAN/DODGE (0) PRO, 10 jaar geleden

Heb ik ook,maar bij mij is het een tussenschot in de eerst demper die rammelt.
vooral bij een bepaald toerental van de motor.
Tik eens tegen de demper,misschien heb je het zelfde?

gr Jan

jeromcrimson (0), 10 jaar geleden

nee dit komt duidelijk ergens bij de bak vandaan ,,,
als de camper flink heeft moeten werken ..en we gaan stationair staan en ik laat de koppeling los rammel het ..trap ik de koppeling in dan is het weg ...geef ik wat meer gas en laat de koppeling opkomen nog steeds in z"'n vrij is het ook weg ...???

ik hoorde van iemand speling op de tand wielen ??????

jeromcrimson (0), 8 jaar geleden

hoy zijn we weer , nog steeds niet weg dat rammelend geluid .
men zegt allemaal kan geen kwaad Fiat kwaaltje ,,kan ook van de veren van de koppelings- plaat set komen ,,als ik de koppeling intrap is het geluid ook weg ,,maar als ik het gaspedaal een beetje intrap is het ook weg ,,,is het dan niet beter dat ik de motor stationair een beetje harder laat lopen ? en waar kan ik dit het beste doen om de gas kabel een beetje aan te spannen om te kijken of dit daadwerkelijk ook werkt dat het rammelen dan ook weg is zonder dat ook de koppeling hoeft in te trappen .als dit werkt kan ik met een beter gevoel mijn vakantie beginnen ....
misschien met een foto u antwoord bekrachtigen !!

Punt (35) PRO, 8 jaar geleden

Cor; is ook het oliepeil in de bak voldoende. ??

Na verloop van tijd komt er in de aandrijving overal wat speling . Stationair draait de motor niet gelijkmatig dus rammelt het iets.

Er zit op de inspuitpomp allelei schroeven . Niet aan de kabelafstelling gaan draaien maar aan de stationairaanslag.

Zo moeilijk is het niet en onthoudt wat je gedaan hebt zodat niet de afstelling zoek raakt.

Plaats als het mogelijk is een foto van die pomp .

Prettige vakantie.

jeromcrimson (0), 8 jaar geleden

of deze nu op peil staat weet ik niet ,,er is verleden jaar wel nieuwe iets dikkere olie ingedaan ...plus minus 5000 km geleden ..

ibo (0) PRO, 8 jaar geleden

Dit is idd een kwaaltje van de versnellingsbak.
Het zit hem niet in de druk groep of lager.

Daar heb ik goede ervaring mee 😡

jeromcrimson (0), 8 jaar geleden

hoy Ibo ...dat kwaaltje in de bak kan dat kwaad ...??
En als ik een stoeprand op rijd of een oprijblok oprij ruik ik de koppelings platen .....wat kan hiervan nouweer de reden zijn ...te weinig PK??

primera p11 (0), 8 jaar geleden

Het is nogal een behoorlijk gewicht wat de stoep/oprijblok op moet en dat zal wel met flink slippende koppeling gaan,dat ga je ruiken.

Highway (115) PRO, 8 jaar geleden

Het is lastig om een geluid op afstand te beoordelen.

Als ik het zo lees denk ik ook dat het de bak is die geluid maakt daar hebben deze bakken wel meer last van.
Dat je de koppeling ruikt als je een blok op rijd zal je met te veel slip doen, dus laat dat achter wegen als je thuis wilt komen.

Ik zou zeggen geniet van je vakantie niet met die camper gaan rommelen of de koppeling testen en na je vakantie mooi op je gemakje naar huis rijden.
Laat de garage het maar beoordelen, Ik denk bak revisie en nieuwe koppeling en hij is weer klaar voor de volgende vakantie.

ibo (0) PRO, 8 jaar geleden

Ik heb ze van dat kwaaltje nooit kapot zien gaan. Dus maak je geen zorgen.

En zoals Highway al zei over je koppeling, je zal teveel slip/gas combinatie gebruiken.

Kijk daar wel mee uit,je kan in 1 x de koppelingsplaat aan gort draaien.

jeromcrimson (0), 8 jaar geleden

Weet je , je moet deze campers bijna altijd op blokken rijden om ze waterpas te zetten ...
En dit stinken doet ie nu al een paar seizoenen .

Als ik na de vakantie nieuwe in wil zetten wat voor prijs kaartje zou hier ongeveer aanhangen , incl de drukgroep dan ....?

ibo (0) PRO, 8 jaar geleden

Drukgroepset kost origineel soms goedkoper of het scheelt heel weinig.
Rond de 150 euro.
Arbeid ben je zeker 6 uur kwijt dan moet je alles mee hebben.

jeromcrimson (0), 8 jaar geleden

een vriend van me heeft met de stelschroef het motortje iets meer gegeven dat deze stationair wat harder loopt , wat resulteert (wat ik nog moet uitproberen)dat het rammelen bij het stationair draaien na een lange rit weg is ..
.
En als jullie het over een Drukgroepset hebben zitten hier dan de koppelings platen bij ??

Highway (115) PRO, 8 jaar geleden

Koppeling set altijd compleet vervangen dus drukgroep, koppelingsplaat en druklager.

Waarom rommelen aan de afstelling van de brandstofpomp? Maak je niet gek, je maakt het alleen maar erger. Het kost je dadelijk weer een hoop geld om alles weer in fabrieksafstelling te krijgen. Dat alleen voor je gevoel???

jeromcrimson (0), 8 jaar geleden

Ja ,ik kan ook met mun voet de gas een puntje intrappen of een handgas erop zetten zoals ze vroeger in de oude mercedes diesels hadden .
Als hier mee het rammelend geluid weg is kan het volgens mij geen kwaad , 99 % ben je toch gas aan het geven , en die 1% die overblijft sta voor een stoplicht of kruispunt . maar ja wanneer doe je het goed hier .....als ze bij Fiat beter spul afleveren (want het schijnt een kwaaltje te zijn) doen zijn dit soort ingrepen niet nodig ...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.