Hallo, mijn remlichten doen het niet meer. Zekering is ok, de contacten van de stekkers achterin lijken iets zwart (de overige contacten zien er schoner uit), zou het een kortsluiting geweest kunnen zijn? Zoja, hoe kan dit gebeuren (verder werkt alles gewoon nl.) en hoe los ik het op? Ik heb hier al gekeken bij andere problemen en ben ook e.e.a. over massa schoonmaken tegengekomen, zou het ook hieraan kunnen liggen? Weet iemand raad, want zonder werkende remlichten rijden is niet echt veilig..... Alvast bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Misschien de remlichtschakelaar aan het pedaal.
Dat die contacten wat zwarter zijn, komt misschien doordat deze lampen (combi-lampen met normale achterlichten en remlichten) relatief veel branduren maken.
Succes!
[quote=Maud]Hallo, mijn remlichten doen het niet meer. Zekering is ok, de contacten van de stekkers achterin lijken iets zwart (de overige contacten zien er schoner uit), zou het een kortsluiting geweest kunnen zijn? Zoja, hoe kan dit gebeuren (verder werkt alles gewoon nl.) en hoe los ik het op? Ik heb hier al gekeken bij andere problemen en ben ook e.e.a. over massa schoonmaken tegengekomen, zou het ook hieraan kunnen liggen? Weet iemand raad, want zonder werkende remlichten rijden is niet echt veilig..... Alvast bedankt![/quote]
Heb je gemeten of er spanning op staat op de contacten bij de achterlichten als je remt.
Zo niet meet dan spanning bij de schakelaar en of deze ook schakeld als je remt.
Hans
........heb net de remlichten gemaakt van een buurvrouw........haar vader had eerst gekeken en niets kunnen vinden ....... vaak zien de lampen er 'goed' uit maar zijn ze stuk. ..... zeker in 80 % van de gevallen is dit de fout die mensen maken.( of 1 stuk waardoor ze het beiden niet doen...bijv. door kortsluiting). Eeerst allebei de lampen ERUIT! halen en doormeten. Deze kan je doormeten met een multi (ohm) meter.... 1 kabeltje op het chroomen omhulsel ( aarde) houden en het andere kabeltje afwisselend op de 2 kontacten onderop de lamp houden en kijken of er weerstand te meten valt... Als er op 1 van de kontacten niets valt te meten is de lamp stuk. ( 1 kontact is voor je achterlicht ...het andere voor je remlicht)...... Heb je geen multimeter dan eerst BEIDE lampen eruit halen en 1 NIEUWE! lamp proberen.......doet deze het wel dan zet je deze nieuwe lamp ook even in de andere......doet deze het daar dan ook dan zet je daar ook een NIEUWE lamp in... ps: de schakelaar voor je remlichten zit aan het rempedaal gemonteeerd....dus mocht je die willen kontroleren dan moet je even met je hoofd kijken waar normaal je voet zit met remmen :-) .....op de schakelaar zitten 2 draden doorgaans welke je kan doorverbinden met het konmtact AAN.......even een goede buur vragen om te kijken of ze het dan wel doen......is dit het geval dan moet je de schakelaar 'bijstellen' eventueel een 'los' kontact vast zetten of de schakelaar vernieuwen. ....(De kostluiting waar jij het over hebt geeft doorgaans meer vreemde effecten dan alleen het remlicht met de gewone verlichting in combinatie met remlicht en of knipperlichten. ( druk je bijv. op het rempedaal dan gaan tevens of alleen de achterlichten aan terwijl je je verlichting uit hebt....zoals bij daglicht...)
17 jaar
Als je een multimeter hebt ook even de spanning meten zoals Hans zegt...........ps: twijfel je er aan of de 'zekering' stuk is dan kun je in het onderhoudesboekje lezen of er op de zekering meer zit aangesloten dan de remlichten alleen........zoals het achteruitrijlicht bijv...... doet het achteruitrijlicht het wel dan is de zekering goed.
17 jaar
Heren, bedankt voor jullie reacties. Ik ga morgen e.e.a. uitproberen en ik hou jullie op de hoogte!
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Uno of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar