hallo,
als ik mijn auto gestationeer laat lopen voel je de auto schudden/trillen je ziet lichtjes aan de toerental dat hij niet mooi loopt
ik ben ondertussen bij 2 auto bedrijfen geweest die het niet konden vinden
heb hem bij een speciaal bedrijf laten uitlezen van a tot z en ook hij kon het probleem niet vinden.
heb ondertussen de bobine vervangen bougies, en distrubutie riem
ik en de bedrijfen weten het zelf ook niet meer
herkent iemand dit probleem of heeft u het antwoord ??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Goedendag,
heb hetzelfde probleem. Auto trilt bij stationair toerental. Er zit een flinke resonantie in de gehele auto.(stuur pedalen en stoel)
Wanneer je hem op 1000 toeren houd zijn bijna alle trillingen weg. Ik heb overigens een stilo 1.8 16v.
Ik heb zelf het volgende al vervangen/ gecontroleerd:
- versnellingsbak steunen vervangen.
- Auto uitgelezen en geen foutcodes
- compressie test gedaan. Alle cilinders 9 bar
- Lambdasondes vervangen
Ben zeer benieuwd of iemand nog suggesties heeft wat het kan zijn.
Ik kan zelf de ECU van de auto uitlezen, dus als iemand bepaalde waardes wilt weten dan kan ik daar voor zorgen.
Vg.
Ik heb het met een Ford gehad, daar was het een vervuilde gasklep. Daardoor zit er een randje vervuiling op en sluit de klep niet goed. Wanneer de klep dan dicht moet zijn (bij stationair draaien) dan trekt ie valse lucht en loopt de boel onregelmatig.
Ik heb er geen bergen verstand van, maar wel eens gehoord dat alle sensors uitgesloten kunnen worden wanneer er bij uitlezen geen foutcode tevoorschijn komt. Dan zit het dus echt in ontsteking, lucht (gas) of brandstofsysteem. Als de auto wel goed optrekt, dan is het meestal niet de ontsteking of het brandstofsysteem... hebben ze mij vertelt.
Blijft dus over lucht (bijvoorbeeld slecht sluitende gasklep).
12 jaar
Helaas, ook zonder foutcodes zijn er ontelbare aantallen voorbeelden van defecte/verouderde sensoren.
Met op een goede 1e plaats een verouderde lucht massa meter, maar ook lambda sondes en temperatuur sensors kunnen verkeerde signalen geven zonder foutcodes.
controleer eens de injectoren
een voor een met draaiende motor afkoppelen
toerental moet dan veranderen
indien geen reactie op bepaalde cilinder is de injector naar de hemel
als er niets wordt ingespoten kan de cilinder niet werken en loopt hij op drie poten
12 jaar
@oldford:
Zo zie je maar, je kunt niet alles zomaar geloven wat gezegd wordt. Soms wordt je er alleen maar mee op het verkeerde spoor gezet. Ik had bijvoorbeeld nooit verwacht dat een temperatuursensor of een luchtmassameter kon weigeren zonder foutcode in de computer te ontvangen.
Ik ben 21 jaar lang ICTer geweest (computerspecialist) en dan leer je dat computers altijd beginnen (bij inschakelen van de auto in dit geval) met een zelftest en daarna een test op de 'poorten' (in dit geval zijn dat de aangesloten apparaten, dus ook de sensors). Ik nam dan ook aan dat de computer bij de start dus meteen een foutcode genereert als sensors geen verwachtte info kunnen verstrekken. Achteraf realiseer ik mij de onjuistheid van deze voorbarige conclusie: De auto is immers koud en dan heeft een temperatuursensor sowieso niets te melden. Zo'n sensor valt dus ook niet te testen vooraf. Ik had het kunnen weten, maar ICTers zijn snel al te moeilijk aan het denken en zien simpele dingen dan vaak over het hoofd. Het is ook hier al vaker bewezen. Ik heb diverse keren oplossingen ontvangen waar ikzelf niet aan gedacht had. Vaak hele logische dingen ook...
Oldford bedankt!
12 jaar
@zwartepiet:
Ik zal het proberen maar niet als eerste tenzij er meer mensen menen dat dit een oorzaak kan zijn. Niet dat ik eigenwijs wil doen, maar dit gaat om een 16 klepper motor en ik moet nogal wat kunst en vliegwerk uithalen om bij de injectoren te kunnen. Bovendien geloof ik dit niet, want op de snelweg loopt de auto prima bij bijvoorbeeld 100km/u. Het probleem treed alleen op bij optrekken...
Natuurlijk kan het geen kwaad er een flesje injectoren reiniger in te gieten bij de eerst volgende tankbeurt. Dat zal ik dan ook zeker meteen doen.
Bedankt voor de tip!
En voor iedereen die zich afvraagt waarom ik zo reageer als hierboven:
Ik heb precies hetzelfde probleem als de maker van dit topic :-)
12 jaar
@mobiel20:
Beste Bart,
Ik heb jaren geleden een Hyundai Lantra gehad, prachtige luxe auto. Maar ook trillen als een beest en ook enorm hoog brandstofverbruik. Ik dacht aan de vreselijkste dingen, maar kreeg via een technisch forum (weet niet meer of dat deze was) een tip die ik net ook krijg van 'oldford' (zie boven): De luchtmassameter. Die zit in de luchtfilterslang opgenomen. Herkenbaar daaraan en dat er een sensor (aansluiting van 3 of meer draden) aan zit. Bij die Lantra loste het vervangen van die LMM alles op. Het ding kostte mij 2ehands 75 euro, maar de wagen ging van 1 op 5 naar 1 op 12 en alle trillingen waren weg. Zoals Oldford opmerkt, kan het ook een andere sensor zijn.
Overigens was het makkelijk te testen vooraf of het de luchtmassameter was. Ik trok de sensor die erop zit even los (wel stekker indrukken voordat je hem eraf trekt, anders breekt de borg af) waarop de auto meteen raar ging lopen. Dus ik dacht 'is de LMM niet'. Maar ik zette de motor af, wachtte een paar minuten en startte weer (zonder LMM sensor aangesloten dus) en toen ging alles goed. Dus toen heb ik de LMM vervangen en was de storing eruit.
Bij mij is het ook eens gewoon een 'onbalans' of 'resonantie' in de auto zelf geweest. Betrof een Ford Escort MK3 toen.
Ik heb toen (dmv een stelschroefje) het stationair toerental iets gewijzigd en weg was het probleem. Bij mijn Ford liep ie te schudden en rammelen op 790 toeren of zo (ik had een toerenteller in dat oude ding) en bij 840 was het over. Dus op 840 toeren gezet.
Ik weet niet of het zo hoort, maar oldford weet dat vast wel. Hij heeft mij destijds ook veel goede tips via internet gegeven voor mijn Ford's.
12 jaar
Met de komst van computer geregelde inspuit-systemen is er een hoop veranderd/verbeterd.
De motoren zijn zuiniger, krachtiger en schoner geworden, maar ook meer complex.
Kon je vroeger nog aan een schroefje draaien, tegenwoordig zitten er geen schroefjes meer op - zelfs wettelijk verboden om iets te kunnen veranderen.
Verder heeft zo'n actie meestal al weinig nut omdat de computer a.d.h.v. sensoren gaat bijregelen.
Stel ik zet een gasklep iets verder open (fractie van een milimeter), b.v. door de kabel te strak te zetten.
Gaat dan de motor harder lopen? Vaak niet, de computer geeft gewoon minder gas via de lucht omloop.
Ook het loshalen van injectors gaat je niet veel wijzer maken. Motor-toerental veranderd niet (veel) om dezelfde reden als hierboven. Wel krijg je een batterij foutcodes in de computer en een brandende foutlamp.
Bijkomend nadeel is dat met een injector los er een hoop zuurstof in de uitlaat komt en dat merkt de computer door het lambda-signaal. De computer gaat dan het mengsel (onnodig) rijker maken en ook dat kan weer een foutcode opleveren.
Injectors kun je alleen laten testen en reinigen. Dat is de enige betrouwbare methode om iets te zien.
Kan het bij mijn Punto 85 (een 16 klepper 1.2 motor uit 1997 die inhoud en stottert als ik optrek) ook de Lambdasonde of de LuchtmassaMeter zijn? Of moet ik ergens anders zoeken? En bij de maker van dit topic eventueel ook?
12 jaar
@oldford: Bedankt voor voorgaande uitleg, ook namens mij. Hartstikke boeiende technische info die je bij dealers nooit krijgt!
12 jaar
Even een kleine update.
Heb onlangs mijn LMM schoon gemaakt ( draadje was aan een kant toch behoorlijk zwart).
Motor lijkt nu stationair wat rustiger te lopen.
Heb nog even een uitdraai gemaakt van de lambda sensoren en de LMM gr/s
Wat mij opviel is dat de lambda waardes voor de katalysator goed zijn, maar dat de lambda waarde na de katalysator wat rare waardes geven.
Betekent dit dat de katalysator zijn werk niet goed meer doet? en werkt de LMM naar behoren
12 jaar
Het is wat lastig te zeggen met zo weinig gegevens (geen lambda voor de kat, geen fuel trims).
Maar katalysator lijkt wel op sterven na dood te zijn.
LMM schijnt aardig te werken, maar ook hier is dat een gokje, vanwege de summiere data.
Mocht u het bestand niet kunnen lezen: Ik heb deze diagnose gedaan met Multiecuscan gratis te downloaden. In het programma bovenin op graph drukken en het bestandje importeren.
Ben vandaag wel gewoon door de de APK heen gekomen, dus katalysator zal nog niet helemaal kapot zijn.
PS. auto loopt met koude motor met minder trilling stationair dan met warme motor.
12 jaar
Nokkenas sensor defect.
Log is niet makkelijk, vanwege de langzame refresh rate - 1 x elke 0,8 seconde.
Voorste lambda sensors en MAF lijken goed te werken.
Achterste lambda sensor heeft een wat afwijkend signaal bij stationair - blijft erg lang laag.
Wordt er een beetje gas gegeven dan is het signaal wel goed - en werkt de kat dus ook.
Mogelijk een verwarming van de achterste sensor die niet goed meer werkt of een klein lekje.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Stilo of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar