Fiat Punto: Service lampje gaat soms aan

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.2

Ik heb een Fiat Punto met als probleem dat het service lampje soms enkele weken aan is, dan weer enkele weken uit is, de motor loop altijd prima, gunstig brandsofverbruik, ongeveer 1 op 17, bijna geen olieverbruik. Dit euvel heb ik nu ongeveer al een jaar en ik wil het toch wel graag verhelpen, de storing is ooit een keer uitgelezen en toen zou er iets mis zijn met de ontsteking bij cylinder 3. Ik kan de storing resetten door de spanning van de accu los te maken en dan even kortsluiten. Herkent iemand dit probleem ? Wat kan ik eventueel vervangen om dit probleem op te lossen ?

Henricus

Geplaatst door Henricus (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

21 Reacties

jan T (20) PRO, 16 jaar geleden

nou henk dan zul je hem toch weer moeten laten uitlezen om aan de hand van want daar uitkomt de boel tegaan onderzoeken of repareren.

groetjes jan.

Henricus (0), 16 jaar geleden

Beste Jan,

Ik heb vandaag de storing uit laten lezen en het probleem zou zitten in bobine 2, deze trekt meer stroom als de andere bobine,mij wordt geadviseerd beide bobines te vervangen.
Heef iemand hier ervaring mee, kan ik de bobines met de ohm meter meten, heeft dit zin ?
Of moet ik gewoonweg 2 nieuwe bobines kopen en deze vervangen ?

jan T (20) PRO, 16 jaar geleden

henk ik zou ook adviseren om ze beide tevervangen er zijn meer merken waar dat geadviseerd wordt als er bijv 2 van de 4 stuk zijn.

groetjes jan.

Henricus (0), 16 jaar geleden

Beide bobines heb ik nu vervangen, maar na de eerste keer starten gaat het lampje weer aan en nu blijft het aan, Wat nu ?

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 16 jaar geleden

Eerst de oude bobines er weer op fouten wissen en kijken of het dan de oude storing weer is.

Bougies goed?
Oiram

Henricus (0), 16 jaar geleden

Ik heb de bougies er uitgehaald en die zien er goed uit, allemaal hezelfde, ik laat deze week nog een keer opnieuw de computer uitlezen.

Henricus (0), 16 jaar geleden

Ik heb vandaag de storing opnieuw uit laten lezen en wederom dezelfde fout: bobine 2. Ik heb nu ook gemerkt dat nadat de motor gestart is hij soms pas na 1 of 2 seconden goed loopt, ook met een warme motor. Het enige wat ik nu nog kan bedenken is bougiekabels en bougies vervangen. Is dit een goe idee ? Weet iemand iets beters ?

Henricus (0), 16 jaar geleden

Ik heb nu de distribitie riem vervangen (km stand 160000), dit is nu een week geleden, nu is alles goed, voorheen was het soms zo dat kort na de start de motor even onrustig liep en na ongeveer 10 seconden liep hij prima, en dan bleed het service lampje weer enkele dagen branden.
Nu de distributie riem vervangen is lijkt alles goed, aan de oude distributie riem was niets te zien. Is dit mogelijk of is dit toeval ?
Mag ik nu aannemen dat het p[robleem opgelost is ? Is iemand met dit prbleem bekend ?

jan T (20) PRO, 16 jaar geleden

nou henk dat is afwachten het zo kunnen dat de riem iets gerekt was en dat de boel nu weer goed op tijd staat maar eigenlijk mag dat op zo n klein beetje geen invloed hebben dus de meeste kans heb je op toeval.
misschien heb je wel een stekker los gehad en dat die nu weer goed zit ik noem maar wat.

groetjes jan.

03021966 (0), 16 jaar geleden

Hoi Henk,

Ook ik heb dit probleem, het motor mangement lampje licht af en toe op, sinds een paar maanden trouwens, maar komt steeds vaker voor.
Heb een keer laten uitlezen en spoel 1 zou kort sluiting hebben naar de massa, bij een toerental van 275, dit gebeurt dus tijdens het starten.
Direct na het starten loopt de motor soms kort op 2 cilinders, ook bij mij is de distributie riem vervangen een tijdje daarna begon dit verhaal.
De motor loopt na het starten echt perfect is zuinig en ligt ook helemaal rustig stationair.
Heb spoel 1 vervangen maar probleem blijft, heeft iemand voor dit probleem nog een tip ???
Graag uw reactie, bijvoorbaat dank, Frank

Henricus (0), 16 jaar geleden

Hallo Frank,

Zo te zien heb jij dezelfde storing als ik, ik dacht dat het probleem opgelost was na vervanging van de distributie riem maar na enkele weken is het service lampje weer enkele dagen aan geweest, ik heb beide bobines vernieuwd (niet de orginele) maar nadien hetzelfe probleem, ik heb nog een keer uit laten lezen bij de fiat garage, daar werd verteld dat ik ook de orginele bobines had moeten gebruiken, ik ben nu nog aan het testen met de oude bobines een voor een weer terug te zetten, na enkele weken hoop ik hiervan het resultaat te zien.
Wie herkent dit probleem en heeft hiervoor de oplossing, dan zijn 2 auto's gerepareerd, van Frank en van mij.
Ik ben benieuwd Henk Manders

03021966 (0), 16 jaar geleden

Hoi Henricus, weet je al meer ?

Mijn motor begint steeds slechter te lopen tijdens, direct na het starten.
Het motormangement lampje brandt steeds vaker ook !
Zal binnenkort wel naar de garage moeten, waar ze van alles gaan vervangen denk ik.
Er zal heus iemand wel iemand zijn de oplossing, alleen wie ?
Ben bang voor een langdurige verhaal en hoge rekening.
Sterkte ermee Henricus,

Groeten,Frank

Henricus (0), 16 jaar geleden

Goeden avond Frank
De situatie is bij nijn auto nog steeds hetzelfde, bij het starten loopt de motor soms heel even slecht, ongeveer 10 a 20 sec, daarna loopt hij prima, soms is het service lampje een week aan, daarna weer een week uit. Veel last heb ik er nu niet van, maar iets is er toch niet goed. Had ik de orginele bobines moeten monteren ? In Uw geval moeten waarschijnlijk de bobines en de bougies vervangen worden. Ik wil graag horen hoe dit afloopt, ik ben benieuwd. Is er misschien een technicus die dit probleem herkent en de oplossing heeft ?

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik zou eerst eens andere bougies monteren.
Juiste type, eventueel origineel en goed afgesteld.(en desnoods eens de electroden afstand 0.1 nauwer proberen)

Als het prijsverschil niet groot is zou ik altijd origneel monteren (boubine)

Accu 5 minuten los nemen raad ik bij sommige types of merken niet direct aan maar in dit geval
zou je dat ook nog eens kunnen proberen.

Oiram

03021966 (0), 16 jaar geleden

Hoi Henk,

Heb laatst de bougies vervangen, gebruikt type NGK BKR5EZ tot nog toe nog steeds helemaal goed !!!
Ongeloofelijk, je laat je bij een garage je storing uitlezen, hierdoor een bobine vervangen welke ik gelukkig weer terug heb kunnen brengen.
Zo zie je maar weer, die electronica, het be invloed gewoon je logisch denken...
Bedankt Oiram voor je reactie trouwens, mede door jou reactie heb ik de bougies vervangen.

Groeten, Frank

03021966 (0), 16 jaar geleden

Henk,

Even voor alle duidelijkheid, het type bougie wat ik je gaf geld voor 1.2 8v !!!

Frank

Henricus (0), 16 jaar geleden

Hallo Oiram,

Je schrijft dat ik de bougies iets nauwer af moet stellen, maar wat is dan de juiste electrode afstand ? Is dit een specifieke waarde voor deze auto of is dit min of meer universeel ?

Alvast bedankt

Henk

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik weet je exacte motortype niet maar ik denk 0.8 - 0.9

Maar je zou ze ook best eens even tijdelijk op 0.6 kunnen zetten om te proberen.
Als je storing verdwijnt of veranderd weet je in ieder geval of je het in deze richting moet zoeken.


Oiram

Henricus (0), 15 jaar geleden

Goeden avond
Ik heb de auto uiteindelijk maar naar de Fiat dealer in Helmond gebracht, daar is van alles gebeurd, kleppen gesteld alles gecontroleerd, brandstofpomp, compressie gemeten, bobines nogmaals uitgewisseld, distributie riem gecontroleerd, reinigingsmiddel in brandstof gedaan en uiteindelijk de computer vervangen, de rekening was € 1100.00 . Het service lampje gaat nu niet meer aan maar als de auto koud is loopt hij stationair heel rot en bij het gas geven gaat hij steeds inhouden, de auto heeft nu 3 weken in de garage gestaan (officiele fiat dealer) en ze kunnen de fout maar niet vinden, er wordt nu gedacht aan de koppakking..... Wat is nu wijsheid ???

sjong (0), 15 jaar geleden

hoi henk
ik heb dat probleem vorig jaar ook gehad,bleek een kapotte koppakking te zijn,storing Po 302,po303
koppakking lek tussen tweede en derde cilinder.
lampje brande ook niet altijd!gr, John

Henricus (0), 15 jaar geleden

Het probleem van het service lampje is nu opgelost, dit brandt nu niet meer na mijn laatste bezoek aan de fiat dealer wat er nu als laatste aan gedaan is weet ik niet. De auto loopt nu goed, maar ik heb nu een nieuw probleem..... De motor gaat soms tussen het schakelen behoorlijk hard draaien, er zit geen toerenteller op dus ik weet niet welk toerental maar ik schat toch zeker zo'n 2000 toeren dit stopt ook wel weer na ongeveer 10 seconden ik heb de gaskabel vervangen want ik dacht dat die soms bleef hangen maar dit is toch niet de oplossing. De gasschuif en het hele mechanisme loopt lekker soepel, de veer aan de gasschuif heeft ook behoorlijk kracht. Vaak komt dit probleem ook niet naar voren. Kent iemand dit probleem ?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.