Sinds een kleine maand ben ik in het bezit van een Fiat Marea Weekend 1.9 TD 75.
Dit nadat ik mijn vorige auto, met de gladheid, total-loss had gereden door met 80 km/u tegen een boom te rijden en door de brandweer er een cabrio van was gemaakt.
De Marea heeft een tijdje voor de deur gestaan, omdat ik nog niet in staat was om te rijden, maar nu kan ik rijden en dat gaat niet van harte;
De afgelopen twee weken heb ik drie keer met een lege accu gestaan.
De eerste keer had ik de wegenwacht laten komen. Heeft accu opgeladen en hij startte weer. Kreeg te horen dat de accu goed was ( heeft tie gelijk getest) dus dat de gloeibougies vervangen moesten worden.
Dus ik direct naar de garage, en gevraagd of ze ernaar wilden kijken.
Gloeibougies in orde, dus weer terug in de hoop dat ik de radio of de koplampen had aangelaten.
De volgende dag ging het starten prima, vervolgens heeft de auto twee dagen stil gestaan (rijd nog niet iedere dag, ben nog aan het revalideren) en ik wil weer starten.
De eerste keer na het voorgloeien sloeg de motor niet aan. Dus opnieuw..., sloeg weer niet aan. Wilde het nog eens proberen en toen was weer de accu leeg.
Met startkabels uiteindelijk kunnen starten en weer naar de garage. Deze heeft de dynamo en nogmaals de gloeibougies doorgemeten, waren beiden in orde. De accu compleet opgeladen en weer naar huis.
Volgende dag startte de auto prima, een dag later werd het weer wat minder en afgelopen woensdag was het weer over. Weer het zelfde, twee keer starten zonder aan te slaan en de derde keer was de accu leeg.
Starten met startkabels lukte deze keer niet, dus maar weer de wegenwacht gebeld. Deze man vertelde dat de startmotor kapot was of anders bijna was overleden en dat de gloeibougies niet allemaal in orde waren.
Dus weer naar de garage...
Vrijdag is er een andere startmotor in gegaan maar de gloeibougies waren toch echt in orde.
De monteur wilde de motor horen bij een koude start, dus vroeg of ik 'm nog een dag wilde laten staan, zodat hij 'm kon testen.
Dus gistermorgen, naar de garage. Na het testen dacht hij te horen dat de inspuiting lek was.
Dus ik heb mijn auto maar weer laten staan...
Ik heb wel het gevoel dat het toch weer giswerk is en dat ik mijn auto voorlopig nog niet terug heb.
Dus ik wilde graag jullie deskundigheid en ervaringen vragen en hopen dat het probleem kan worden opgelost.
Ik was heel blij met mijn auto, maar inmiddels ben ik daar wel wat van terug gekomen.
Af en toe ( dus niet altijd) heb ik ook problemen bij het schakelen, gaat hij heel erg lastig in zijn 1e versnelling. Ook in zijn achteruit gaat met een raar geluid gepaard. ( Net of er iets vooruit draait en het snel de andere kant op moet) Ik zie niet dat er op het moment dat hij in zijn vrij staat, toeren maakt.
Verder heb ik het idee dat ik weinig grip heb, of ik op ijzel rijd, dat het glad is op de weg. ( omdat dit de reden was dat ik tegen een boom zat vind ik dat niet prettig rijden)
Nu ben ik bang dat deze auto mij een heleboel geld gaat kosten en dat het nooit echt goed komt.
Wie is dit al eens tegen gekomen ? Ik heb het forum al doorgespit, en kom wel vergelijkbare problemen tegen, maar dan is het net toch iets anders.
Heeft iemand ook enig idee wat ik nog moet uitgeven, voordat mijn auto lekker en goed rijd, zonder problemen ?
Ik vind het niet erg dat ik geld moet uitgeven, maar dan wil ik er wel wat voor terug krijgen en moet het in verhouding staan tot de auto.
Alvast iedereen bedankt voor het meedenken.
Sandra
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
trek de - van de accu los en probreer na enige dagen of zet er een amperemeter op als hy geparkeerd is een mogelyk lek in de mmeestal toegevoegde electronica alarm startonderbreker radio enz
De verlichting kun je niet aanlaten,gaat gelijk mee uit als je de motor stopt,of je moet nij het contactslot dat knopje indrukken en dan de sleutel helemaal terug draaien,dan brand de parkeerverlichting.
De startmotor is vaak dat hij wel ronddraaid maar te langzaam,is een bekend probleem bij een Fiat.
De massa punten geven ook wel eens lastige storingen,deze los halen goed schoonmaken en weer vastzetten
14 jaar
Helaas zit er geen toegevoegde electronica in mijn auto, alles is nog van fabriek af. Dit had ik ook al bedacht, al eens eerder kortsluiting gehad in een autoradio, bleef zekeringen vervangen......
Betreft de verlichting, dat klopt, gaat vanzelf uit als je de motor stopt, heb ik gecontroleerd na de eerste keer dat de accu leeg was. Ook de radio en de binnenverlichting gaan vanzelf uit, een aantal minuten nadat de sleutel uit het contact is.
Dus waarom is de accu zo snel leeg, wanneer hij een dag stil staat, of na een dag of drie gebruik ?
De oude startmotor bleek trouwens nog wel goed te zijn. Ik heb niet begrepen dat hij te langzaam rond zou draaien, ook niet van de garage. Maar het zou natuurlijk kunnen dat de man van de wegenwacht dat hoorde en daaruit opmaakte dat hij kapot was....
Ik ga in ieder geval wel aan hem vragen of hij de massa lunten wil reinigen, is nooit weg.
Tot zover bedankt en hopelijk kan ik gauw vertellen wat er was.....
Verder heb ik vandaag weer contact gehad met de garage en hij vertelde dat de inspuiting onvoldoende was, wat dat dan weer met de lege accu te maken heeft ??? En dat dit te maken heeft met een "compressor" ???
Hij heeft me ook al gewaarschuwd voor de reparatiekosten, ik houd mijn hart vast...
14 jaar
Vandaag contact gehad met de garage. De compressie moet zijn 20 en is 14.
Oplossing ; een ander (gereviseerd) motorblok. Kosten 800,- euro !
Dit zou het startprobleem verhelpen.....!!!
Ben naarstig op zoek naar goedkopere oplossingen !
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Marea of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar