Fiat Brava: start probleem

Bouwjaar: 1998

Sinds gisteren heb ik een probleem met mijn fiat brava 19 TD (van 1998)
Hij wil niet meer starten, en niets werk nog( lichtjes dashboard, ramen, deur vergrendeling, pinkers,... enkel de radio doet het wel)

Ik heb dan een nieuwe batterij gekocht, alles werkte terug normaal en ik heb hem 2 keer (achter elkaar) kunnen starten. Daarna was het terug gedaan. (werkte er dus weer niets meer).

Er is dus iets dat alle stroom lijkt weg te nemen

Met startkabels krijg ik hem ook terug in gang, of als ik de batterij terug oplaad dan lukt het ook weer (1 of 2 keer)

Weet er hier iemand meer over?

Alvast bedankt
groetjes
Patrick

patrickpp

Geplaatst door patrickpp (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Brava? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Alex218 (0) PRO, 18 jaar geleden

Accu vol laden, accupool loshalen, ampèremeter ertussen zetten, verbruik meten en dan eens 1 voor 1 de zekeringen eruit halen om te zien bij welke zekering de stroomafname ineens een stuk minder wordt (ervan uitgaand dat je een lekstroom hebt, want daar lijkt het op)

Meer kan ik vanaf hier ook niet bedenken

Paulus8636 (0) PRO, 18 jaar geleden

Ik zet in op de dynamo. Laadt hij de accu nog wel op? Meet eens de spanning op de accupolen bij draaiende motor.
Gr.
Paul

buzzin (0), 18 jaar geleden

Het lijkt op een lege accu, maar dit kan beide problemen als oorzaak hebben.
Kan de auto meteen na het rijden niet meer starten na dat de accu eenmaal leeg is? In dat geval is het de dynamo.
Start de auto wel direct of tot een paar minuten na het rijden (hoe langer de rit hoe langer de accu vol zou zitten), dan word je accu leeggetrokken door iets in je auto.
Mijn eerste gok is de autoradio, even de stroom over alle zekeringen meten en kijken waar het probleem zit.

patrickpp (0), 18 jaar geleden

Bedankt iedereen voor de hulp, ik ken wel wat van auto's maar dus niet van het electronisch gedeelte.
Ik heb mij gisteren dan maar een digitale multimeter aangeschaft en dus al een deel getest.

De accu geeft 12.71 aan en met draaiende motor schommelt het tussen de 14.70 en de 15.20 (maar gemiddeld 14.90)

Dan heb ik telkens iets ingeschakeld (lichten, radio,...) maar dit gaf geen verschil.

Kan iemand zeggen hoe ik juist te werk moet gaan om de zekeringen te testen?

Nogmaals bedankt iedereen voor de hulp.
(normaal zou ik voor dit naar de gargage gaan maar die zijn natuurlijk net met vakantie)

gr
patrick

Alex218 (0) PRO, 18 jaar geleden

klinkt toch alsof je dynamo niet goed is en misschien daarmee je accu gesloopt heeft!

Volgens mijn weten mag een dynamo NOOIT meer dan 14.4 V laden. Daarvoor zit er een spanningsregelaar in (die je soms zelf makkelijk vervangen kan). Met een te hoge spanning kan je nare problemen met je boordelektronica krijgen en dus je accu kapotladen.

Spanningsregelaar is een zwart (meestal) elementje aan de achterzijde van je dynamo dat met 2 schroefjes vastzit. Als je die niet ziet zitten zit deze meer ingebouwd en zal denk ik de dynamo toch eruit moeten. Ga voor de zekerheid voor een duidelijke test eens met de auto naar een autoelektrabedrijf. die kunnen dit evt bevestigen en je voorrekenen wat de kosten worden.

patrickpp (0), 18 jaar geleden

Het probleem is opgelost !!!!

Het was blijkbaar heel simpel (maar je moet het weten) ik had ondertussen nog een ander auto forum gevonden en daar had ik gelezen dat iemand (ook met een fiat) al 2 keer z'n accu pool klemmen had moeten vervangen vanwege storings problemen (kon ook niet starten en zo).

Maar daar er niks open is vandaag heb ik ze eens grondig afgeschuurd (vooral die van de plus was slecht) en ja hoor ALLES werkt weer normaal.

Ik begrijp ook niet dat zoiets zo'n problemen kan veroorzaken. Maar ik ga ze voor de zeker morgen toch nog vernieuwen.

Nogmaals bedankt iedereen

groetjes
Patrick

Paulus8636 (0) PRO, 18 jaar geleden

Alex,
Een normale dynamo mag bij vorst toch wel 14,6V doen. En vergeet de auto's met smart-charging niet! Deze laden direct na de start tot wel 15V en na een paar minuten gaat het naar beneden tot ca. 14V. Bijvoorbeeld Ford..
Gr. Paul

Alex218 (0) PRO, 18 jaar geleden

Paulus; dat laatste was ik niet mee bekend, maar ter verdediging.. het gaat hier om een FIAT brava uit 1998 :-)

Nee, maar goed dat je dat zegt want die laatste ontwikkeling kende ik niet. Maar als een reguliere dynamo meer dan 15V laadt ben je het dan met me eens dat de regelaar niet ok is? Of denk je nog aan wat anders?

Thx!!

Paulus8636 (0) PRO, 18 jaar geleden

Hoi,
Uiteraard, deze auto heeft een reguliere dynamo is en die mag niet meer dan 14,4 tot 14,6V (bij vorst) doen. Doet 'ie dat wel dan heb je een stukkende regelaar.

Maar algemeen bedoeld: Heb je een nieuwe auto die 15V doet, dan kan het dus eentje zijn met smart-charging en hoeft er dus niets kapot te zijn.
Smart-charging wordt meestal gestuurd door het motormanagement. Hier heb je dus geen regelaar op de dynamo.
Gr.
Paul

Alex218 (0) PRO, 18 jaar geleden

gaaf zeg.. weer iets dat via de computer loopt.. makkelijk zoeken hahahaha..

Helaas las ik ergens dat de bmw 7 serie op windows ce-automotive draait.. Zal ik die dan maar meteen in het blauw bestellen?? Kleurt wel leuk bij het "fuck-up" scherm van windows

Paulus8636 (0) PRO, 18 jaar geleden

woehahaha! Da's een goeie.
Dan moet je op de "start" knop drukken om de motor uit te zetten!
Denk erom dat je elke dag een back-up maakt met een tapestreamer!
Gr.
Paul

Alex218 (0) PRO, 18 jaar geleden

@ Paulus;

Read this and weep!!!
http://www.microsoft.com/presspass/press...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Brava of stel zelf een nieuwe vraag.