Fiat PUNTO: storing stuurbekrachtiging, vreemde DTC codes..

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 843A1000, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 70

Hallo,
we hebben een fiat punto met bekende stuurbekrachtiging probleem. Zo af en toe brand rode stuurlampje, soms wordt dan stuur heel erg zwaar, soms is het ook niets aan de hand.
Na herstart is het storing weg..
Het is 2005 model. In de modellen tot 2003 was het meestal servo motor, in de modellen daarna zou het stuurhoek sensor kunnen zijn.
Ik heb auto met Foxwell nt630 uitgelezen, bij het uitlezen van stuurcomputer wordt een storing C1012 en C1013 veroorzaakt.. Lees goed veroorzaakt!
C1012 : snelheid voertoeg geen signaal snelheid aanwezig
C1013 : status dynamo signaal niet aanwezig.

Auto heeft nieuwe acccu, 12,6 Volt.
Bij stationair loop meet ik : 14,3 volt op.

Iemand enige idee? Relais van servo motor, stuurhoek sensor of iets anders? Bij fout met de servomotor of stuurhoek sensor had ik andere fouten verwacht..

metins

Geplaatst door metins (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

oldford (0) PRO, 5 jaar geleden

Ut de beschrijving van de Foxwell NT630:

De Foxwell NT630 ABS en Airbag scantool

De Foxwell NT630 is een onmisbare scantool voor de serieuze garagist en hobbyist. De NT630 kan op hoog niveau fouten in het motormanagement, ABS syteem en Airbags opsporen. Tevens kan de NT630 ABS en Airbag componenten testen, om snel en gemakkelijk tot een diagnose te komen. Daarnaast kan de NT630 alle OBD2 modi uitlezen en eventueel resetten.
Zie: https://obdwarenhuis.nl/foxwell-nt630-un...

Het ding is dus NIET geschikt om de stuurbekrachtiging mee uit te lezen. Volgens de beschrijving kan deze het niet eens.
Daar heb je dan dealer (of gelijkwaardige) apparatuur voor nodig.
Gezien je klacht over het veroorzaken van foutcodes zou ik zeggen: geld terug vragen bij de leverancier of in het grijze ronde archief (ook bekend onder de naam vuilnisbak) deponeren.

Hoe weet je dat die Foxwell de door jou genoemde fouten veroorzaakt?
En in welk systeem is dat dan?

skilcom (0), 5 jaar geleden

Dat is een gekend probleem bij de elektrische stuurbekrachtiging bij Fiat. Ik heb dit probleem al verschillende keren zien voorbijkomen. Iedere keer opgelost door de print van de stuurbekrachtiging op de stuurkolom te demonteren, alle soldeerpunten opnieuw op te solderen, terug te monteren, en probleem opgelost. Je moet de stuurbekrachtiging wel terug in leren... Meestal wordt de print in de garage vervangen, maar dat is een dure affaire... Ik los het altijd zo op, meestal met succes.

metins (0), 5 jaar geleden

@Oldford, NT630 heb ik van een kennis geleend. Ik heb niet 1 cent voor betaald. Hoe weet ik dat Foxwell genoemde fouten 'veroorzaakt'? Voordat ik Punto uitlees, is er geen rode stuurlampje dat brand. Bij het Uitlezen van Motor gedeelte, vind het geen fouten. Tijdens het uitlezen van stuurmodule, brandt lampje van defecte stuurbekrachtiging en ontstaan deze 2 fouten. Daarom vermoed ik dat NT630 het 'veroorzaakt' door een fout in protocol dat gebruikt wordt o.i.d.
Het is trouwens 630 pro uitvoering die wel mogelijkheid heeft stuurbekrachting, stuursensor uit kan lezen.

@Skilcom, bedoel je met printplaat de verbindingen, 6 kabels + relais op stuurbekrachtigingsmotor ? Ik dacht dat fout met servo motor vooral bij de modellen 1999 - 2003 voorkwamen ? Facelift modellen 2003-2005 zouden vooral last hebben van stuurhoek /torq sensor.

skilcom (0), 5 jaar geleden

Het gaat over het model 2003-2005 (188)... Het is een tijdje geleden dat ik het nog gedaan heb, maar ik deed het als volgt. Kappen rond het stuur weghalen, een viertal moeren losdraaien, en de stuurkolom iets laten zakken. Je kan dan de motor losdraaien, ik dacht drie boutjes. Ik weet het niet meer zeker, maar ik dacht dat om bij de onderkant van de print te komen, ik nog enkele draadjes moest los solderen. In elk geval moet je alles uit elkaar halen, en alle soldeerpunten, zonder uitzondering, op de print en motor opnieuw opsolderen met een soldeerbout, liefst soldeerstation, met fijne punt op 300°C. Het soldeersel op de soldeerpunten wordt broos, en dat veroorzaakt de storingen. In de meeste gevallen lukte dat prima, en bleven de storingen weg. Je moet de stuurbekrachtiging wel terug inleren. Ik heb er daarna nog verschillende gedaan op vraag van een bevriende Fiat dealer, die er zelf niet wilde aan beginnen, als alternatief voor klanten die, gezien de leeftijd van hun wagen, geen 700 €. veil hadden voor een volledige nieuwe stuurbekrachtiging. Hetzelfde euvel komt overigens ook voor bij de Panda, en ook bij sommige Lancia's, Opels en Suzuki's.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.