auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Fiat Ducato: Stotteren/inhouden tijdens deellast

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5TDI-cat

Het stotteren/inhouden gebeurt altijd tijdens deellast, dus bijvoorbeeld 50 rijden en die snelheid vasthouden. Echter doet hij dit bij elke snelheid die je vasthoud met dien verstande dat hoe harder je rijd, hoe meer gas je geeft hoe minder heftig het gebeurt. Het gebeurt nooit tijdens stationair of volgas. De motor loopt verder goed, geen rook, niet slecht starten etc.
Uitlezen van de ECU gaat niet met de pc, wel handmatig. D.w.z. op de driepolige stekker twee doorverbinden, kontact aanzetten, daarna gaat het dashboardlampje op de maat van de foutcode knipperen.
Ik had in de loop van de tijd enkele foutcodes die ik heb weggewerkt.
Nu heb ik dit probleem nog steeds, echter géén foutcode.
Nu ben ik dus een beetje uitgepraat, iemand die mij kan helpen?

Geplaatst door

Big Peet (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Of motortype of bouwjaar klopt niet, echter als het een 2.8 tdi cat is, zit er dan ook egr op?

T.P. 0
badge

13 jaar

Het klopt wel, dit is de eerste serie met een door een ECU gestuurde pomp i.v.m. de ongeregelde catalisator (géén lambda sensor).
Een VP-37 pomp van Bosch zit erin, hierna kwam de serie met de VP-44 pomp die veel beter is.
Ik heb dus ook een electronisch gaspedaal (potmeter) die via de ecu de pomp bedient.
En ja, er zit een egr op. Deze foutcode kwam ook langs, heb toen de totale egr-klephuis eruit gehaald, schoongemaakt en teruggezet. Foutcode is nu weg.
Ik heb het Bosch-nummer van de ecu als dat helpt.
PS, dit type 2.5TDI-cat heeft ongeveer 106pk en 200Nm koppel. De gewone 2.5TDI heeft 116pk en 245Nm koppel. Ik vond dit te weinig en heb 3 jaar geleden de cat al verwijderd, die is toch ongeregeld. Echter gaf dit geen vermogens verbetering.

Big Peet 0

13 jaar

ok, maar dan is het een auto volgens mij oorspronkelijk voor de zwitserse of oostenrijkse markt, het enige simpele wat je nog proberen is de egr daadwerkelijk afdichten mbv een plaatje, als dit niet help denk ik dat het meer een "mechanisch"probleem in de brandstof toevoer is. Het elektronische regelsysteem van dit type is nog was nog niet zo ver dat alles gecontroleerd werd.

T.P. 0
badge

13 jaar

Egr afdichten is al geprobeert, zowel met plaatje als alleen het vacuümslangetje lostrekken en afdichten. Rijdt wel lekkerder trouwens, dus ik laat het zo. Met handmatig uitlezen heb ik nu wel de foutcode 5.3="Fout in hoeveelheid uitlaatgas naar inlaatspruitstuk", maar dat geeft m.i. niets.

Kun jij me vertellen wat de "Borg Warner regelklep voor het inspuitmoment" is en waar die eventueel zit.
Deze foutcode is een keer voorbij gekomen, echter daarna nooit meer gezien. Zit dit in de pomp wellicht?
Zou deze het stotteren/inhouden kunnen veroorzaken?

PS, ik heb inderdaad wel het idee dat deze camper ingevoerd is, dus dat deze uit Duitsland e.d. komt zou kunnen.

Big Peet 0

13 jaar

Volgens mij is dit gewoon de actuator die de vroegere mechanische regelaar heeft vervangen, en ja die zit in de pomp.

T.P. 0
badge

13 jaar

Ik ga hier mee verder, ik laat van me horen.

Big Peet 0

13 jaar

En ja hoor, de pomp naar de knoppen. De behuizing van de vervroeger was versleten daardoor ging de vervroeging niet goed.
Dus nieuwe pomp erin en nu rijdt hij goed. Duur geintje, maar wat moet je anders.

Hierbij dus einde verhaal.
bedankt

Big Peet 0

13 jaar

het zelfde probleem heb ik nu met mijn ducato :(
dus mij wacht nu ook een pomp helaas

caliber_5 0

8 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.