Fiat Ducato: stroomprobleem

Bouwjaar: 1999

Ducato 14 2.8 diesel
Wat is het geval nu zonder sleutel branden diverse lampjes op het dashboard flauw, bij omdraaien sleutel alleen accu en olie lamp kan niet starten geen licht en wanneer ik de sleutel omdraai gaat ook mijn klokje uit. temp meter zonder sleutel helemaal in de hoek en wanner ik de sleutel een slag draai loopt hij weer terug. af en toe begint er rechts een relais te rammellen die overigens allemaal gecontroleerd zijn spanning vanaf accu = 13.1 laadspanning 14.1 als hij loopt! nieuwe accu sinds december 2004. spanning op zekering kastje 6 volt en stort in bij omdraaien sleutel naar 0 volt. vanavond heb ik de auto tot 2 maal toe toch weer aan de praat gekregen maar bij een keer na inschakelen verlichtin terug bij af en de 2de keer bij inschakelen ventilator.
Heeft iemand een idee? Kan dit misschien een interne sluiting zijn heb het hele dashboard er al af maar geen zichtbare bedradings beschadigingen ook de verlichting rondom los gehad geen verbetering.
Oveigens wanneer ik alle zekeringen uit het zekeringenpaneel in het dashboardkasrje verwijder blijft de klacht van de lampjes gehandhaaft vreemd genoeg!
Dit is een tweede bericht ter verduidelijking van de klacht.

Ik hoop op antwoord bij voorbaat dank

elflamingo

Geplaatst door elflamingo (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Ducato? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Ronny10459 (0), 19 jaar geleden

wanneer je start gaat meestal het klokje uit dit is
dus normaal.(meestal ook de radio etc...)
denk dat het een lekstroom is , die meschien via de massa
voor deze problemen zorgt (zeker weet ik dat niet).
het relais wat soms gaat "rammelen" waarvan is dit relais?
meschien is dit relais toch de boosdoener of krijgt dit relais
op een verkeerde manier stroom (lekspanning).
of je contactslot is kaduuk . een electrische storing kan
vele oorzaken hebben en is ook meestal moeilijk op te sporen.
gr. en suc6 Ron.

elflamingo (0), 19 jaar geleden

Dat het klokje uitgaat begrijp ik bij het starten maar het is zo dat er geen voorgloei en andere lampjes gaan branden bij omdraaien van de sleutel, het relais gaat rammelen omdat de spanning wegvalt van 12 naar 6 volt, er moet dus inderdaad een sluiting via massa zijn daar ik het hele zekering paneel kan leeg halen en de vage lampjes blijven branden, ook zonder dat het contactslot is aangesloten, ik hoopte dat het een bekend probleem is bij de ducato.
Overigens wil je het niet geloven misschien maar vandaag deed de auto alles wat ie moest en heb ik de storing niet terug weten te krijgen door trekken en bewegen met de draden en de relais, ook het inschakelen van de verlichting ventilator en andere stroomtrekkers geen probleem en dat beangstigd mij nog meer. Ik heb vandaag overigens niet durven rijden maar de auto wel ruim 2 uur aangehad. Het bevreemd mij hoop toch via dit bord op een oplossing.
Gr rob

Ronny10459 (0), 19 jaar geleden

heeft de auto een trekhaak?
hier wordt nog wel eens wat aan elkaar gekoppeld zonder
zekeringen. meschien zit hier een sluiting in .
blijft toch een vreemd probleem .
ik hoop voor je dat de oplossing snel gevonden wordt ,
voordat er straks meschien een kabel brand ontstaat.
suc6 Ron.

Hans4037 (0) PRO, 19 jaar geleden

Is de massa tussen motor en chassis wel goed?

Hans

elflamingo (0), 19 jaar geleden

Ron en Hans beide bedankt voor het antwoord, en Ron ja de aoto heeft een trekhaak maar die officieel aangelegd en loopt over het zekering paneel voor Hans de anwb heeft de massa overbrugt met een vette kabel van accu naar motor maar bracht geen verbetering . overigens is met deze vrieskou en dus geen vocht de storing nog steeds niet terug gekomen maar ik durf er nog steeds niet in te rijden!!! Kan het iets met de dynamo te maken hebben misschien?

Groet Rob

Hans4037 (0) PRO, 19 jaar geleden

Ik denk niet dat het in de dynamo zit.
Denk eerder aan het contactslot dat geeft vaak problemen bij fiat omdat zowat alle verbruikers via het contactslot gaan.
Als ik jou was zou ik eens in die richting gaan zoeken.

Hans

elflamingo (0), 19 jaar geleden

Hans het contact slot is afgekoppeld geweest althans de bedrading was eraf en nog bleven de vage lampjes branden dus ik vrees dat dat het ook niet is, ik ga nu met risico van uitval naar de fiat dealer en hoop dat zei iets weten te vinden!
Bedankt en indien ik iets weet laat ik het weten
Groet Rob

fritske (0), 19 jaar geleden

hallo, sorry voor de late reactie, maar ik kijk gewoonlijk niet bij fiat,
Is het probleem al gevonden?
Ik had laatst namelijk een soortgelijk probleem. Ik had toen juist een zaklamp gekocht die opgeladen werdt via de sigarettenaansteker. Bij uitgeschakeld contact brandden de lampjes op het dashboard ook heel zwak, en de auto wilde niet starten. Toen ik de zaklamp loskoppelde van de aansterker was het opgelost, en deed de auto het weer.
groeten henri
ps. Het ging hier om een opel combo

Jos5915 (0), 18 jaar geleden

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad en inmiddels opgelost.
Het is een probleem wat héél goed bekend is bij Fiat.
Het ligt aan het omhulsel van de massakabel, onder de accu, waar dit omhulsel aan het chassis is geschroefd. Er zit oxidatie tussen de koperen kabel en dat omhulsel. Dat is op de fabriek niet of niet goed gesoldeerd.
De simpelste (en de goedkoopste) oplossing is een massastrip monteren tussen motor en chassis zodat de stroom vanaf het chassis via die strip naar de motor en dan over de gehele lengte van de massakabel naar de minpool kan stromen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.