auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Fiat Idea 2004: stug schakelen

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 1300

goedemorgen,
heb fiat idea 2004 diesel 1300,160 000 km

over heel de lijn vrij ok
nu zo vrij plots,stug schakelen ttz de versnellingshendel
alsof die niet vlot terug in nulstand komt eigenlijk niet vlot"gesmeerd"in de verschillende standen gaat
Voorheen,(kort geleden) probleemloos schakelen
Niks veranderd ondertussen, enkel nr de schouwing geweest ,groene kaart

iemand idee wat er kan zijn, ttz voelt alleszins niet aan als voorheen/normaal , om de versnellingspook vlot "rond" te bewegen?
DANK bij voorbaat
mvg

Geplaatst door

patptp (0)

al 2 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Systeem is met kabels als ik het goed heb .
Kabels kunnen defect raken, waardoor het schakelen lastiger gaat.
Maak de kabels eens los en voel hoe ze lopen en kun je tevens met de hand voelen aan het mechanisme of dit goed gangbaar is.

dank vr de reactie
ja, ik denk het wel ,wou eerst al eens vragen via dit forum,ttz stel dat men zegt 'oeps, bekend probleem, opletten voor "...maar had ook al begrepen dat -wat jij zegt- het "scharnierpunt boven op de boite aan het vastkomen is",dus kabels zelf dat weet ik niet,maar misschien wat jij aanhaalt" het mechanisme"
daarstraks gebeld naar garagist , (in afwachting van forumreactie) steeds vriendelijke behulpzame man,en dit is wat hij zei a telefoon::

Blijkbaar moet er dus dan onderdeel af/uit,(als het geen wending krijgt wat er fout is op het moment) niet "zomaar beetje te smeren "begreep ik, en zelf zal ik dat niet kunnen denk ik,gouden jaren zijn vrbij ;-))
Dus, effe inschatten wat nu de juiste aanpak is
dank,mvg,,

patptp 0

1 jaar

Je kunt het mechanisme bovenop de bak natuurlijk wel smeren , gewoon alles verzuipen in de kruipolie met smerende werking of teflonspray , kun je altijd kijken of dat verbetering geeft , even met 2 personen , 1 bewegen en de ander de onderdelen inspuiten.

goedemorgen K,
ja indd, dat hoopte ik ook, ttz dat tenminste te proberen,maar volgens garagist ,uit jaren lange ervaring, 99% zeker dat de kabels er ff afmoeten, en de as die in dat alu stuk(wat jij het mechanisme noemde begreep ik) zit ,is hoogstwaarschijnlijk deels roest en langzaam aan lastiger/belastend, die moet er uit en op de bankvijs het nodige doen.Kan het zelf niet meer door /ongeval rugletsel, maar weet nu tenminste wat het is,of wat de onkost wordt.....;-) ;-(.. en dat er niks plots kan"afbreken/vastlopen",en ik daar ineens ergens met autopech sta/niet meer kan schakelen...Kan zo" ff "verder ,met aangepaste schakelstijl,;extra aandacht en feeling-)

ttz de stand van het "nulpunt" vlot vinden,want is toch wat referentiepunt vr de andere vitessen
Heb dit nooit eerder ondervonden,ttz na mijn veel 2dehands autos sinds 1974,schoooonen Tijd (oeps....klinkt Stenentijdperk ;-)
Dank vr de reacties,fijne dag nog

patptp 0

1 jaar

Gewoon proberen om met kruipolie te kijken of je de boel gangbaar krijgt , of lukt dat gezien de rug niet , anders even iemand anders dit laten doen , zelf gaan schakelen met motor uit en 2e persoon de as in spuiten.

wou graag eens "zien" HOE vanaf pook de bedieneing tot a boite verloopt, keek reeds op sites van parts, en zag bij idea 2004 paar keren "pook met kabels" staan.Zelf eens met lamp langs boven in proberen kijken, 90 graden voorover hangen is een killer de laatste jaren ;-)
Weetje Kaleido, als ik heel rustig bewust de pook in stilstand beweeg, voel ik dat vanauit NUL nr Links en rechts zowat het moeilijkst gaat, ttz zijdelijngs, voorwaarts iets vlotter , en over de NUL gaan bij het rijden bijv, ishet soms ff gissen om hemin 3 de te zetten, tja, omdat die vanzelf niet meer naar die NULpositie gaat voel ik zo .
MN garagist weet zeker wat hij al die jaren heeft ervanren mbt dergelijk mankement, maar ik voel zo reeds vanuit de eerste centimeters aan de pook, dat het zoals een "gewricht" is dat niet goed gesmeerd is, maarzomaar ff kijken in het vertrekkende gedeelte aande pook en iets verder dan(vanuit de wagen mogischerwijzeà zal niet zomaar lukken denjej, Heb gezocht naar werktekekenignen of de werking vh geheel , maar vind niks
heb zo niemand die interesse heeft om handje toe te steken, en in Nerderland lijken doe het zelvers, dichter bij mekaar te staan voor samen met "een bakkie koffie" iets te fixen, " Dat las ik dikwijls als ik info zocht rond zelf te knutselen aan mn K100 bmw moto.Ook passé nu.
WAAR men de kabels zou "smeren" zie ik niet direct zomaar langsboven, ttz om bepaald "smermiddel als kruipolie er IN te krijgen, ) maar soit, in principe 1 junie garage, tenzij er een wonderke gebeurt ;-)
Wat denk jij , kan men langs de pook zelf die mekaniek zien en wat er BOVENAAN juist gebeurt om de kabels te bewegen ? dank, mvg

 

patptp 0

1 jaar

Nee is allemaal onderlangs.

dag KAleido,
ja,indd, heb een demontage van de kabels op yioutube gevoonden (in het itliaalns ;-),recenter model van idea , zeer goed uiteglegd, maar ik hoopte zo eens een antwoord,

te vinden (liefst visuele uitleg bij) over die "zijwaartse "beweging die je met de pook makt inNUL stand, wat bij mij het meoilijkst gaat

.Ik vond tekeneingen van de onderdelen onder de pook ,waar de 2 kabels aan verbonden zijn, en begreep dat de 2 kabels gebruikt woren om van 2 naar 1 en vice versa,en van 4
naar 3 en vice versa wordengebruikt ?



U hebt waarschijnlijk ervaring met de praktijk van deze onderdelen, maar zelf wil ik mn garagist (nog eens) vragen WAAAROM die zijdelingse schakelbeweigin in NULstand zo meoilijk gaat, en of dat ONDER de pook niet te "smeren",is ? dus niet onderlangs zoals u aanhaalde

Misschien zit ik er wel totaal naast te brainstormen, maar dan zou ik graag weten waarom ;-)
Via de linken ziet men dit stuk met kabels(onder de pook) vrij goed om te begrijpen hoe ze werken (voor mij alleszins dan ;-),ook in filmpje,
Maar over ZIJWAARTSE beweging niks gevonden

ALs u zin en tijd hebt, wou ik vragen eens op de linken te klikken, ttz wat mbt de "structuur" van de plastiek behuizing waar de kabels vertrekken onder de pook en ik geen betrokkenheid zie van de 2 kabels voor de ZIJWAARTSE beweging die men maakt met de pook, EN waarom die zo stug is bij mij.

Op filmpje waar men de "pookHOES" vervangt, zag ik ook deel van de "structuur"onder de pook
Dank bij voorbaat
mvg

filmpje van de demontage van de 2 kabels onderaan de auto::


https://www.youtube.com/watch?v=wKGGWHa0...

in het begin ziet men 1 vd 2 kabels die worden bewogen, maar een relatie met de 2 kagels om pook zijdelings heen en weer te bewegen, zieik niet (ik zei het al, misschien mis ik iets ,......waarschijnlijk de zin om het zelf te doen ;-))
Tja, steeds creatief gevoel, voldoening, om iets zelf te kunnen oplossen...SOit, het is nuniet zo
graag jouw visie indien mogelijk

onderdelen:


https://www.ebay.it/itm/284839823722?_tr...

hoes pook vervangen:

https://www.youtube.com/watch?v=2UsLAfvM...

(Lancia Musa of IDEA ,idem)

patptp 0

1 jaar

1 kabel is voor de keuze van de versnelling dus voor en achterwaards.
1 kabel is voor op en neer van het mechanisme in de bak dus links rechts .
Dus even met 2 mensen kijken wat er op de bak gebeurt bij links rechts bewegen in de nul stand en dit deel dan verzuipen in de kruipolie en blijven bewegen .

bovenop de versnellingsbak de kabels los wippen en de schakelbediening van de bak schroeven
in de bankschroef het systeem uit elkaar schroeven ,lange bout door het systeem loopt vast
dit goed in het vet steken en zorgen dat het goed gangbaar is
terug op de bak schroeven en kabels monteren , zal veel beter zijn

Gezien de lichamelijke klachten van TS lukt hem dat waarschijnlijk niet. Kruipolie heeft hij misschien geluk mee , dst is van afstand er wel op te spuiten.

. . . . . . heel goedemorgen,
beetje latere reactie dan gepland
DANK "Kaleido 1" en "zwartepiet"voor de Goede raad en voorstellen
-Ikhaalde het even aan,wou zelf nog eens "inzien" hoe het werkt,ttz wat jullie beschreven,alvorens de vriend/garagist zich er opgooit, en daar blijkt dat ik niet direct iets ernstig kan verwachten mbt de bediening, tja...kon ik me niet houen ;-)
De pook beetje "ontbloot", en nu duidelijk te zien wat er zoal gebeurt ,in bovenste gedeelte alleszins en waar kabels de werking/bediening omzetten naar de versnellingsbak
Grappige is, dat ik nu tijdens schakelen de bediening anders "aanvoel", door te weten /zien wat er
gebeurt,boeiend....de ZEN van het schakelen ;-))
Neen, is n feit hoor, ik "geleid" de beweging n beetje mee, mede gezien de stugheid , en de pook niet zozeer "vanzelf" meer vlot nr "0" komt en toch het referentiepunt wat is ter orientatie tussen L en R zijde ;-)

dus even zo verder rijden, (kostenbesparend) tot een geschikt moment vr de garage ingreep, en het is nog steeds "rijdbaar"zonder breuken te maken begreep ik , dit alles in de ZEN vh schakelen ,-)
Ik filmde het even voor wie interesse zou hebben, deze constructie kwa bediening is misschien beetje "universeel", of of .
Maar weet niet of ik 65 mb kan toevoegen ,als dit niet moest lukken, dan paar fotos toch
Ga dit nu proberen ;-)
fijne dag nog en bedankt
(ps: grappig dat er ondertussen n dashbord-melding is gekomen van "voorgloeibougie" defect, tja, ns opzoeken wat er kan/mag/moet mbt verhelpen van deze melding,de buitentemperatuur helpt ondertussen wel wat denk ik ;-)...IDEA forever (of zoiets), heb meerdere decennia op LPG gereden, zaaaalig

groeten pat

patptp 0

1 jaar

misschien is bestandje van filmpje wat te groot,de fotos werden heel vlot opgeladen,tenzij ik iets verkeerd deed om VIDEO over schakelbeweging op te laden ,is 65mb
dank,Pat

patptp 0

1 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Idea of stel zelf een nieuwe vraag.