Goedenavond allemaal,
Ik ben in het bezit van een Fiat Punto Sound 1.2 uit 2002.
In 2009 is mijn koppakking al eens lek geweest (witte rook uitlaat/temperatuur koelvloeistof liep op etc). Deze is toen vervangen en sindsdien heb ik geen klachten meer gehad.
Aangezien ik weinig kilometer rij, controleerde ik eigenlijk nooit het niveau van mijn koelvloeistof, 1x per jaar wordt er een grote beurt uitgevoerd en APK en dan wordt hier wel op gelet.
Sinds kort rij ik regelmatig voor mijn werk naar Rotterdam, maar had eigenlijk nog niet gecheckt of er nog voldoende koelvloeistof in het tankje zat.
Vrijdag zag ik opeens dat de temperatuur van de koelvloeistof bijna in het laatste kwart stond (rode gedeelte) Ik dacht ook al een tijdje dat er weer witte rook uit mijn uitlaat kwam, maar hier verder ook niet meer bij nagedacht omdat de temperatuur van het koelwatervloeistof goed bleef.
Ik heb mn auto 2 dagen rust gegeven om de motor even te laten afkoelen en heb net weer een stuk gereden. In het begin hield de temperatuur zich goed, maar na een tijdje begon hij toch weer op te lopen. Bij gas terugnemen loopt hij weer keurig naar het midden. Ook de kachel wordt niet warm. Ook springt de ventilator aan om de motor af te koelen als ik de auto weer stilzet.
Tijdens het rijden hoor ik af en toe kort een sissend geluid. Je kunt het vergelijken met het geluid van een thermoskan voor koffie waarvan de dop niet goed vast zit. Na dit sissen lijkt het alsof de temperatuur ietsjes oploopt, om kort daarna weer af te zakken.
Nu hoop ik natuurlijk dat er een slang lek is ipv mijn koppakking weer moet worden vervangen. Wat denken jullie?
Kan ik zelf ook checken of de slang lek is of dat de koppakking lek is?
Ik ben een vrouw met een klein beetje kennis van auto's, dus als jullie tips hebben, niet te moeilijk graag :-)
Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
nou het lijkt wel op een koppakking mar kijk eerst eens naar het nivo van de koelvloeistof.
groetjes jan.
Ik vergeet er een stukje bij te vertellen. Toen ik vrijdag door had dat de temperatuur hoog opliep, heb ik koelvloeistof bijgevuld, het niveau was toen ietsjes boven min. In augustus 2011 was mijn auto voor een grote beurt geweest, dus vrijdag was de eerste keer na augustus dat ik koelwatervloeistof had bijgevuld.
Ik heb na vrijdag nog niet weer naar het niveau gekeken en ga dit morgen even doen.
12 jaar
Is het systeem wel goed ontlucht.
Er zit in de kachelslang bij het schutbord en op de radiateur een ontluchtingsnippel.
Motor laten draaien en ontluchtingsnippel in de kachelslang voorzichtig iets los draaien tot er water/lucht uitkomt.
Op de radiateur het zelfde verhaal.
En kijk dan eens wat er gebeurt als de kachel nu wel warm wordt maar na een paar dagen weer koud is vrees ik voor de koppakking.
succes
Goedenavond,
Ik ben maandagavond even bij de garage geweest en er is inderdaad ontlucht. De temperatuur is nog niet weer opgelopen, maar ik raak wel koelvloeistof kwijt naar mijn idee. Ik wil zelf proberen te ontluchten, maar heb niet goed meegekeken waar beide nippels zitten. Zijn het onderstaande?
Op de eerste foto zit er een nippel helemaal rechtsonder in beeld en op foto twee zit een nippel rechts van het blauwe slangetje. Of zit ik nu fout?
[url=http://postimage.org/image/ulfysizrx/][img]http://s14.postimage.org/ulfysizrx/20120...[/img][/url]
[url=http://postimage.org/image/qggyirnlf/][img]http://s13.postimage.org/qggyirnlf/20120...[/img][/url]
12 jaar
De nippel op de tweede foto is de nippel voor de kachel te ontluchten.
Op de bovenkant bij de waterslang aan de radiateur zit zo een zelfde nippel, dus niet onderaan lucht gaat altijd naar boven.
beste vlinder,
controleer alle slangen en de radiateur op lekkages,kan ook een slecht werkende thermostaat zijn,succes
tommy
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar