Beste lezers,
Gisteren kwam ik stil te staan met mijn fiat cinquecento. Al enige tijd liep de temperatuur van mijn auto hoog op. Bij het rijden bleef de temperatuur 'normaal' maar zo gauw ik voor een stoplicht stond liep de temperatuur op tot rond de 90 - 100 graden. Dit deed hij voorheen niet. Dit is er volgens mijn langzaam ingeslopen in 1 a 2 maanden tijd. Gisteren op weg naar mijn werk hoorde ik iets misgaan onder de motorkap zo rond de plek van de koelvloeistof. Ik hoorde iets sissen, mijn olie lampje begon te branden en de temperatuur liep binnen 20 seconden op naar 130 graden(max). Ik heb de auto stil gezet en laten af koelen. na het af koelen weer geprobeerd te starten maar indien ik met een koude motor begin te rijden zit hij binnen 2 minuten weer op 130 graden en is mijn koelvloeistof aan het borrelen.
Kan iemand mij vertellen wat het kan zijn of in welke richting ik moet zoeken? Zelf zat ik te denken aan de waterpomp als ik andere temperatuurs problemen op internet lees.
Additionele informatie:
- Op het moment dat het mis ging was mijn olie pijl onder het minimum. Deze is later bijgevuld.
- Ook de koelvloeistof zat op het minimum en is bijgevuld.
- Er kwam op het moment dat het misging lichte witte rook onder de motorkap vandaan.
- Volgens mij komt er wel nog gewoon warme lucht binnen in de auto door de ventilator.
Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
waterpomp zou kunnen , maar ook de thermostaat , koel ventilator die niet aanslaat , lekke of verstopte radiateur , gescheurde slang(en) ,
om maar het 1 en ander op te noemen wat de oorzaak zou kunnen zijn ,
grote kans dat de motor schade heeft opgelopen door de oververhitting en het olie en koelvloeistof te kort , zeker als het motorolie peil onder het minimum
is geweest.
koppakking zal hoogstwaarschijnlijk ook overleden zijn nu .
dus de vraag waar je het beste mee kan beginnen? ik denk dat het een geld verslindende operatie wordt.
maar al met al kun je beginnen met te controleren of er zichtbare lekkage(s) zijn onder de motorkap en daarna controleren of de radiateur
niet dicht zit door deze met een tuinslang door te spoelen met de onderste radiateur slang los,(denk aan het milieu dus een opvang bak eronder zetten) de waterpomp controleren / demonteren en nakijken , thermostaat er uit halen en controleren in een pannetje heet water of deze nog werkt,
en dan is dit nog maar het begin .
sucses.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Cinquecento of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar