auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Fiat Punto: Temperatuur loopt snel hoog op

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1 55s

Mijn auto deed het altijd prima, tot een week of 2 geleden..

Waar de temp meter nooit verder op liep dan het midden loopt de temp meter nu in rap tempo op naar max. Het begon 2 weken geleden maar iets en nu staat hij stationair stilstaand al binnen 10 min in het rood.

Er is geen rook, niet bij de uitlaat, niet van de motor af, koelvloeistof peil zakt niet, ventilator slaat regelmatig aan, de slang van de radiator naar de motor blijft flexibel als de motor warm is (druk is niet te hoog), thermostaat tussen radiatorslang en motor hebben we net vervangen maar heeft niets geholpen, er is geen zichtbare lekkage op de grond, stekker naar de watertempsensor zit goed vast, olie is op peil en blijft op peil. Als ik rijd met de verwarming op heet voluit aan dan dempt dat de temperatuur stijging iets... als ik stil moet staan loopt de temp snel op.

Wij komen niet verder. Zou het de watertemp sensor zelf kunnen zijn? Kan de radiator van buitenaf bevuild zijn en is dat een logische verklaring? Wij denken zelf niet aan de koppakking.. gezien bovenstaande conclusies. Maar elk idee is welkom.

Hoor het graag!!

Geplaatst door

serendipity (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Denk de temperatuurvoeler niet goed OF het metertje zelf.
Zou eerst de voeler eens vervangen.

Gr.

Petje57 0
badge

16 jaar

radiateur dicht geslibt of waterpomp defect

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Dank je wel Petje57,

Inmiddels denken wij ook dat een van die twee het moet zijn. Tempvoeler of de meter zelf... want net nog stukje gereden met de verwarming vol aan om te voorkomen dat ie op zou lopen... viel me nu pas op dat de verwarming koude lucht bleef blazen terwijl de meter al in het rood stond... (dit hebben we natuurlijk even getest) Logisch dat me dat vandaag pas op viel, want gisteren kwamen we pas op het idee om de verwarming vol aan te zetten, toen de moter al wel op temperatuur was.

Nu maar hopen dat het de voeler is.. en niet het metertje zelf. Moet de voeler wel zijn... immers reageert de meter nog alleen niet accuraat of sping ik dan te snel tot een conclusie?

serendipity 0

16 jaar

Nu klopt er iets niet..........De verwarming vol op "warm" en de lucht blijft koud? Ook nog na bijv 5-6 km?
Als DAT zo is, dan is er iets anders mis:
1. nog een flinke luchtbel in het koelsysteem zitten
2. of zoals Jerry al zei: waterpomp niet goed zodat het koelwater niet circuleert
3. slechte doorstroming v/d radiateur OF koelribben los/rot. Dit kun je zelf deels controleren door te voelen of beide waterslangen op een gegeven moment ( na opening v/d thermostaat ) heet worden.

Andere vraag: slaat de koelventilator wel in om te koelen bij stilstand?

Gr.

Petje57 0
badge

16 jaar

Nee... ik ben naar het tankstation gereden.. 3 stoplichten en 3 km verder dan mijn huis. Heel kalm.. Dus.. afgezien van de hoge temp op de meter... is het logisch dat de motor nog koud was na deze mini inspanning. En dat de verwarming koud bleef. De motor heeft bij aankomst met de meter in het rood nog 3 min stationair gedraaid.. en de lucht bleef koel.. of hooguit een paar graden aan het verwarmen. Ik dacht, zet hem toch uit.. dalijk is de motor wel te warm en is er iets anders aan de hand.

Vanmiddag hebben we de motor expres heet laten worden om wat dingen na te lopen, en te zien wat de vervanging van de thermostaat uit haalde... toen waren we dus langer bezig en werd de verwarming wel heet. Gisteren ook nog.

serendipity 0

16 jaar

Ohja.. en de koelventilator slaat wel aan na het afzetten van de motor.. tenminste, van gisteren en vanmiddag weet ik het zeker.

En beide slangen worden heet na het openen van de kleppen. Volgens mij betekend dit dat de koelvloeistof circuleert toch. We hebben ook goed ontlucht.

serendipity 0

16 jaar

Oke. Dat lijkt dan wel goed te zijn. Dus dan maar eerst de zender vervangen.

Gr.

Petje57 0
badge

16 jaar

Heel waarschijnlijk lekke koppakking of een koelvloeistoflek? Hierdoor komt een luchtbel in het koelcircuit. Aangezien het systeem zichzelf niet ontlucht lijkt het alsof het koelvloeistofniveau op peil blijft. Dat verklaart ook koude lucht uit verwarming. Ik zou er niet meer mee rijden als ik van jou was, of 't is naar de dichtsbijzijnde garage.

Nu begin ik te twijfelen..

Jeroen, de verwarming wordt wel warm na een km of 6.. iig na de inspanning die de auto altijd nodig gehad heeft om de verwarming een beetje op temp te krijgen. Gisteren niet, maar toen hebben we ook maar een heel klein ritje gemaakt.

Maar aan de andere kant.. is er maar weinig koelvloeistof gelekt bij het vervangen van de thermostaat tussen de radiator en het motorblok. Toch we hebben wel 2 keer goed kunnen ontluchten gisteren. Na die twee keer de dop van koelvloeistof nog een paar keer open gedraaid na kort testritje... maar toen geen lucht meer.

Overigens hebben we ook echt helemaal geen spoor van rook kunnen ontdekken, niet op het blok, en niet bij de uitlaat. En beide slangen worden warm en blijven flexibel en er is nog nooit een druppel vocht gevonden onder de auto sinds de 2 weken dat we hier extra op letten. Wat denken jullie, kan er dan toch een lekkage zitten en daardoor een luchtbel? Zou de luchtbel dan niet toch naar het reservoir geperst worden als we de motor even laten lopen zodat we kunnen ontluchten waarna, bij zo´n kleine lekkage er iig even verbetering op zou moeten treden?

Nee, we gaan zo even een voeler scoren en proberen. De stekker naar de voeler lijkt wel een beetje verrot. Gisteren nog wel even gerepareerd inc contactvloeistof er op gespoten, maar dit heeft niet geholpen. Helpt de voeler vervangen niet, dan laten we hem even op onder druk zetten met een druk meter.

Ik houd jullie op de hoogte.

serendipity 0

16 jaar

hoe ontlucht je
door de dop los te draaien wordt het systeem niet ontlucht!

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Nee, als de motor warm is, die hebben we gisteren gewoon even flinke toeren laten maken zeker tot de , de slangen ingedrukt en bewogen waar het kan.. om de luchtbellen naar het reservoir te krijgen.. dan af en toe voorzichtig de dop los maken om lucht te laten ontsnappen. Daarna nog een ritje gemaakt, nog een keer lucht laten ontsnappen.. de motor was op dit moment wel op temp, dus gedaan tot er geen lucht meer kwam.

Is dit onvoldoende? Alle hulp is welkom..

We gaan hem nu eerst nog even nalopen nu hij een nachtje gerust heeft.

serendipity 0

16 jaar

er zitten in de kachel slang en bij de radiateur nippels die je daarvoor gebruikt

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Ontluchten doe je best op de volgende manier: je zet alle ontluchtingsnippels open (eentje in de slang naar de kachelradiator en meestal eentje links bovenaan op de radiator als je voor de wagen staat). Dan giet je koelvloeistof in het reservoir tot het aan een ontluchtingsnippel begint eruit te lopen. Die draai je dan dicht. Dan nog bijvullen tot er bij de 2de nippel koelvloeistof uit komt.
Dan een beetje laten draaien en eventueel nog eens ontluchten.

ik denk dat het de waterpomp is waar het schoepenwiel van los zit op de as
dit laatst ook meegemaakt op een doblo met ook de zelfde klacht
waterpomp losgehaald en daar bleek het schoepenwiel dus ook van los te zitten

teczwolle 0
badge

16 jaar

Denk je dat het vervangen van een schoepenwiel goedkoper zou moeten zijn dan het vervangen van de koppakking?

serendipity 0

16 jaar

Ik zou eerst laten nazien wat het juist is... Dit zal volgens mij goedkoper zijn dan op de gok onderdelen te vervangen.

Maandag wordt de koppakking vervangen,

Gek genoeg zijn we vandaag gaan rijden, loopt de temp ineens niet meer op! Iemand enig idee hoe dat kan?

serendipity 0

16 jaar

als het systeem goed ontlucht is kan het enige kilometer goed gaan...

Jeroen, wat bedoel je daar precies mee? Hij heeft tot gisteren 2 weken stil gestaan sinds het hele gedoe zoals bovenaan beschreven.

Stel nu dat het ontluchten het probleem was na het vervangen van de voeler.. en er heeft nog een luchtbel gezeten, is het dan aannemelijk dat de auto in dat geval heel snel warm wordt zoals 2 weken geleden? (we hebben nog ontlucht voordat hij stil gezet is voor 2 weken al leek er geen lucht meer in te zitten)

En kan het nog steeds heel goed de koppakking zijn, als we gisteren zeker 15 km gereden hebben gedeeltelijk binnen de bebouwde kom met hoge toeren en stilstaand hoge toeren gemaakt te hebben, terwijl de tempmeter keurig op het midden bleef staan? (2 weken geleden stond de meter binnen 3 km rijden in het rood)

De verwarming werd als normaal warm na 7 km... en de motor werd niet te heet. Niets aan de hand dus gisteren.

Bedoel je, dat bij een lekke koppakking... het weer even goed kan gaan mist goed ontlucht.. maar na een poosje toch weer problemen gaat geven?

Of eigenlijk is mijn brandende vraag, hoe weet ik zeker dat het de koppakking is?

serendipity 0

16 jaar

Cilinders 1 voor 1 onder druk zetten met perslucht ( +/- 10 bar) en dan kijken of het koelwaterniveau stijgt of luchtbellen komen.........
Er is ook testvloeistof waarbij uitlaatgassen in het koelwater kunnen worden opgespoord. Dit is echt garagewerk.

Gr.

Petje57 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.