Fiat Tipo: tipo wil niet starten

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1400 monopoint injectie

Heb een probleem met een tipo.
Betreft een 1400 met carburator.

startmotor draait rond, maar motor slaagt niet aan.
als ik brake-cleaner in carbu spuit pakt hem wel effe.
Is dus duidelijk brandstof-probleem.

Er komen 3 leidingen toe.
- een blauwe flexibele die toekomt in ne grote pot, onder het rechter voorlicht, (welke functie heeft dit trouwens?)
en dan terug vertrekt, onderbroken wordt met elektrische klep, dan toekomt
onderaan de carburator.
- een zwarte (dikke) flexibel die toekomt boven aan carbu (toevoer)
- een zwarte (dikke) flexibel die toekomt boven aan carbu (retour)

de elektrische klep gaat dicht als het contact aan staat. (in blauwe leiding)
op deze leiding komt er trouwens ook niets door van benzine!
(ook niet afgekoppeld voor de klep)
Indien ik de zwarte flexibel (toevoer) op de plaats aankoppel van de blauwe flexibel, bijft hij wel draaien door middel van te pompen met het gaspedaal, of iets hogere toeren te houden.

Ik vermoed dat het dus te maken heeft met de stationair toevoer in de carbu.
Benzinepomp heb ik nog niet gevonden...waar zit die?

Onsteking doet het wel: bougie's getest en vonken tijdens rond draaien met startmotor.

Opmerking: het kontact had wel een tijdje opgestaan omdat ik bezig was
met de installatie van een radio. Misschien dat er iets elektrisch
kan overbelast zijn? spoel ergens? Relais?

Wie weet raad?
alvast bedankt!

philipke

Geplaatst door philipke , lid sinds 13 jaar geleden

3 Reacties

jaboV, 13 jaar geleden

Carburateur dat lijkjt me grijs in een Tipo van 94 mijn 88'er heeft al monopoint injectie.

Als je het luchtfilterhuis er af haalt kun je zo zien of ie benzine inspuit als je ff iemand laat starten een beetje gas geeft.. dus dat kun je zo checken. Als je de benzine toevoerslang loshaalt en het contact er op zit moet je hem ook benzine zien geven.
Pomp zit denk ik in de tank en die pot zal een filter zijn denk ik.

Geen zekering eruit met het het inbouwen van de radio? Als het probleem zich voordoet sinds die inbouw moet je je handelingen sindsdien terugzoeken en kijken waar het mis gegaan is. Of ie bezine geeft is makkelijk te controleren zoals ik al eerder aangaf.

Succes Jaap

philipke, 13 jaar geleden

heb vandaag alle sensoren uitgemeten, wat oké was.

de brandstofpomp reageert echter niet!!
het relais van de pomp schakelt wel, maar er komt geen voeding aan de pomp zelf.
Indien ik de pomp onafhangkelijk voeding geef, doet deze ook niets.
De pomp moet dus vervangen worden.

Iemand een idee waar de storing vandaan komt dat ik geen voeding krijg op de stekker die aan de pomp zit? Aan de zekering (10A) die aan het relais van de pomp zit, meet ik ook 0 volt!

Ik vermoed dus dat de oorzaak een kortsluiting of kortstondige overbelasting geweest zal zijn, waardoor de pomp zelf ook defect is geraakt.

Morgen andere pomp halen, en eerst eens laten draaien met onafhankelijke voeding. Dan zoeken waarom er geen 12V wordt doorgeschakeld naar de pomp zelf.


Alle ideën zijn welkom!

philipke, 13 jaar geleden

[quote=jaboV]Carburateur dat lijkjt me grijs in een Tipo van 94 mijn 88'er heeft al monopoint injectie.

Als je het luchtfilterhuis er af haalt kun je zo zien of ie benzine inspuit als je ff iemand laat starten een beetje gas geeft.. dus dat kun je zo checken. Als je de benzine toevoerslang loshaalt en het contact er op zit moet je hem ook benzine zien geven.
Pomp zit denk ik in de tank en die pot zal een filter zijn denk ik.

Geen zekering eruit met het het inbouwen van de radio? Als het probleem zich voordoet sinds die inbouw moet je je handelingen sindsdien terugzoeken en kijken waar het mis gegaan is. Of ie bezine geeft is makkelijk te controleren zoals ik al eerder aangaf.

Succes Jaap[/quote]
Het is idd een monopoint injectie!
Had maar vluchtig gekeken; 't is niet mijn eigen wagen...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Tipo of stel zelf een nieuwe vraag.