Fiat Punto tds: Veel roet-uitstoot

Bouwjaar: 1998

Hallo,

Mijn Punto rookt enorm als ie boven de 2500/3000 toeren komt.
Als ik op de snelweg dus even snel wil inhalen, laat ik hele wolken achter.
Ik denk dat de roetmeter dit ook niet prettig gaat vinden...

Waar kan dit aan liggen en wat is er aan te doen?

Gr,
Jeroen

Jeroen785395

Geplaatst door Jeroen785395 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

terror (0) PRO, 18 jaar geleden

vacuum slangetje van de egr loshalen en dan ff kijken wat dan het resultaat is..

Jeroen785395 (0), 18 jaar geleden

Is die makkelijk te bereiken?
Waar zit die precies?

Jeroen785395 (0), 17 jaar geleden

Niemand??

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

De EGR klep bevindt zich tussen het uitlaatspruitstuk en het luchtinlaat traject, met een klep ertussen welke door middel van een vacuumklep wordt gestuurd.
Er zit een rubberen slanetje aan, en het vacuumdeel waar dat slangetje aan zit lijkt wat op een UFO.
Ga ff bij je garage langs desnoods om het te laten aanwijzen.

Volgende vraag, rijdt je vooral rustig en zo zuinig mogelijk?
Zo ja, dan zal zich veel roet afzetten in de uitlaat, en ga je dan eens gas geven, dan komt dat er ook uit.
Nu en dan ff stevig rijden voorkomt de roetophoping.

Groet,
Cor

Jeroen785395 (0), 17 jaar geleden

Ik reed inderdaad vrij zuinig, maar ik heb nu een tijdje wat steviger gereden, maar het helpt (nog) niets.

Ik heb de garage inmiddels laten kijken (bij een kleine beurt) en die gaven aan dat het niet aan de pomp kan liggen, die zou netjes op tijd staan.
Ze gaven ook aan dat het niet aan de verstuivers zou liggen, omdat de rook niet komt als je rustig gasgeeft. Deze test is echter uitgevoerd terwijl de auto stil stond.
Als ik rij en rustig optrek, komt er ook rook en ook in de lage toeren bij veel gas.

De garage zat aan de turbo te denken, omdat er vooral veel roet komt bij stevig accelereren.
Ik twijfel hier aan, omdat er ook in lage toeren bij veel gas rook komt. En de turbo werkt verder prima.

Zou het niet toch aan de verstuivers kunnen liggen?
Is dat een duur grapje om die te laten vervangen?

Santa (0), 17 jaar geleden

Ik verdenk de EGR klep. Deze klep even af (laten) sluiten is een simpele ingreep en kost geen drol.

Verstuivers vervangen is wel wat duurder, ja...........................

Jeroen785395 (0), 17 jaar geleden

Dan zal ik die eens laten afsluiten inderdaad.
Dit heeft verder geen consequenties toch?

Santa (0), 17 jaar geleden

Nee, slechts de Nox uitstoot wordt wat hoger, maar die wordt niet gemeten.

Jeroen785395 (0), 17 jaar geleden

Probleem opgelost!
EGR afgesloten en de rook is met 90% verminderd.
Bedankt voor de tip!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.