Als ik met mijn Tipo op de snelweg rijd, en ik rij dan 120, dan heeft deze 4000 toeren. Ik vind dit nogal veel, en het verbruik lijkt mij dan ook hoog. Is dit normaal? En wat kan ik eraan doen om de prestatie te verbeteren? Wynn's injector-reiniger? Wie weet er wat....
Willem
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Willem een 1.6 draait bij 120 km/h 3600 toeren,mij lijken die 4000 toeren normaal voor een 1.4.
Wat is een hoog verbruik? hoeveel L/100km?
Wat en hoe heeft ie in het verleden verbruikt en gepresteerd?
Ik weet niet precies hoeveel die verbruikt op de 100 km. Maar hoe kan ik dat het beste testen? Lijkt mij dat ie bij continu 120 rijden over 100 km best veel gebruikt. Aan dat brandstofmetertje te zien tenminste. Gaat mij erom wat nou zinvolle dingen zijn om dat verbruik beetje terug te dringen...Of is dat niet zo makkelijk te doen?
En boven de 100 km/h gaat de auto trillen, wat zou dat zijn dan?
Dank voor jullie tips
Willem
18 jaar
Hoe kun je zeggen dat ie veel verbruikt als je het verbruik niet weet!
Testen: Tank tot aan de nok toe vol gooien,dan bv 400 km(mag ook 100 of 139 km zijn hoor) rijden en weer hetzelfde volgooien,het aantal gereden km deel je dan door het aantal getankte liters en je weet het verbruik.
bv op 400km, en 30L getankt is een verbruik van 400:30=13.33,dus een verbruik van 1L op 13.33Km oftewel 1:13.33
Brandstof meters geven meestal niet de werkelijkheid aan en vooral bij Fiat niet,in het begin lijkt het of de tank niet leeg wil en nadat ie half leeg is gaat het 4x zo snel,een meter is een indicatie en niet een geijkt instrument.
Denk aan je vraagstelling te kunnen lezen dat je de Tipo nog niet zo lang in je bezit hebt.
Om het verbruik terug te dringen doet een beurtje met nieuwe olie + alle filters en bougies vaak wonderen.
Als je thermostaat iets of helemaal open blijft staan zuipt ie ook als een paard,dat merk je dan ook dat de verwarming en evt motortemperatuur niet echt goed is.(temperatuur blijft te laag) dit kan wel 10% in je benzine verbruik uitmaken.
Trillen boven de 100 km zal onballans zijn van je wielen,kun je op 2 manieren voorkomen,1e laten balanceren en ten 2e niet harder rijden dan 100km,is ook je benzineverbruik minder.
18 jaar
Dat verbruik is een gevoel, klopt dat ik dat niet zeker weet. Ik heb de Tipo toch al een tijdje hoor, jaar of 3,5.
Maar ik ben me er eens in gaan verdiepen en beetje zelf repareren. Dat scheelt me veel in de kosten. Vandaar dat ik em nu even helemaal na wil gaan lopen.
Ik zal eens checken wat dat verbruik dan is...Die filters zal wel lukken, thermostaat ga ik eens achteraan. Ik kan niet merken dat hij niet warm word in de auto...Echt goed warm namelijk.
Mijn koppelingsplaat is ook niet al te best, maar ik heb al wel gezien dat dat niet zelf te doen is, en ook niet de moeite meer met deze auto. Hij houd het nog goed, merk het alleen als ik heel veel gas geef in z'n 3 na het koppelen, anders niet.
18 jaar
Je kunt je koppeling eerst afstellen.
Op de versnellingsbak zit ook de koppelingskabel met aan het einde schroefdraad en 2 moeren.
Die 2 moeren zitten tegen elkaar ingedraaid als borging dat ze niet los kunnen lopen.
Nu die 2 moeren losdraaien ten opzichte van elkaar en dan de kabel iets losser stellen,dus die 2 moeren iets meer naar het einde van de schroefdraad draaien,even proberen en weer borgen als het goed is.
Het einde in deze is dat gedeelte waar je de moeren van de schroefdraad af kunt draaien,dus niet naar de kant waar de kabel aan de schroefdraad vast zit.
Dan zet ik als de motor warm is de auto in zijn hoogste versnelling met de handrem erop,geef gas en laat de koppeling opkomen,slaat de motor af is de koppeling in orde,doe ik alleen bij twijvel of de koppeling in orde is of als ik een auto ga kopen.
18 jaar
Zou dat een oplossing kunnen zijn voor het probleem dat ik eerder schetste? Ik dacht eigenlijk dat het aan de koppelingsplaat lag....
Ik heb hier wel een Haynes handleiding voor de Tipo, daar staat ook wel in hoe dat moet...ga me er eens in verdiepen..
Dank voor je tip...
18 jaar
Als je deze bedoelt?
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Benzinefilter kan wel eens stotteren veroorzaken,maar sneller stationair lopen niet.
Een slecht luchtfilter veroorzaakt een hoger benzineverbruik en soms,maar dan zit ie echt dichtgebakken,een lager toerental.
Voor je sensoren gaat vervangen zou ik dus eerst de auto een beurtje geven en daarna bekijken wat ie doet.
Denk ook dat jou raadgever in het andere topic er van uit is gegaan dat dat allemaal in orde is.
18 jaar
Dat schokken heb ik inderdaad niet meer. Wat ik hier bedoelde was het feit dat mn koppelingsplaat denk ik beetje versleten is. Als ik na het koppelen veel gas geef in z'n 3 dan gaan de toeren wel omhoog alleen de auto zelf blijft dan hangen. Ik denk niet dat dan het pedaal verstellen helpt..of wel?
Wel super bedankt voor de tips
18 jaar
[quote=wkorevaar]Dat schokken heb ik inderdaad niet meer. Wat ik hier bedoelde was het feit dat mn koppelingsplaat denk ik beetje versleten is. Als ik na het koppelen veel gas geef in z'n 3 dan gaan de toeren wel omhoog alleen de auto zelf blijft dan hangen. Ik denk niet dat dan het pedaal verstellen helpt..of wel?
Wel super bedankt voor de tips[/quote]
Als je plaat versleten is gaan die toeren ook in zijn 4e en 5e versnelling omhoog,zonder dat de auto meteen echt veel sneller gaat,minder je iets gas,dan voel je dat je auto wel sneller gaat enz enz.
18 jaar
Dat heb ik dus niet, wat jij schetst...wat zou het dan zijn?
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Tipo of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar