close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Fiat Punto Evo 2013: Ventilator

Bouwjaar: 2013, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 169A4000, Motorinhoud (cc): 1300, Vermogen (kw): 51

Beste Lezers, De ventilator van de Punto doet het niet meer op stans 1 - 2 en 3. Op stand 4 doet hij het wel.
Wat zou dit kunnen zijn?
Op internet lees ik verschillende verhalen over welke zekering ik zou kunnen nakijken maar deze zekeringen kan ik dan weer niet terug vinden in de zekeringskast. Ik zou graag eerst de zekeringen willen controleren en als deze goed zijn dan verder gaan zoeken naar bv de weerstand. Ik lees op internet dat deze ook wel eens stuks kan zijn. En als laatste de ventilator zelf.
Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen.
Groet Bert en José

Geplaatst door

BertRombaut (0)

al 2 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

kachelweerstand

skodat4 0
badge

2 jaar

Kachelweerstand defect , controleer of de kachelmotor niet te zwaar loopt , anders gaat de nieuwe ook weer stuk.
Controleer ook de stekkerverbinding op de motor of deze geen overgangsweerstand heeft.

In de behuizing van de kachelmotor zit ook een thermische zekering. Die kan ook defect zijn. Is zilverkleurig. Zie voor afbeelding: https://www.reichelt.nl/nl/nl/thermische...

Master_ 140

2 jaar

Alle 3 harstikke bedankt voor de snelle reactie. Ik heb inmiddels de kachelweerstand en de kachelmotor er uit. Ik had er eindelijk tijd voor vandaag. Nu heb ik wat vervolgvragen. Hoe controleer ik of de kachelmotor niet te zwaar loopt. Ik draai wel aan de rotor met het schoepenrad en die loopt niet heel licht maar ook niet heel zwaar, er ergens tussen in. Is dit goed?
Kan ik de thermische zekering ohms doormeten als deze in het circuit van de kachelweerstand zit. Meet ik dan niet buiten de zekering om? De zekering zit geklonken en niet gesoldeerd dus ik kan de zekering er niet makkelijk uithalen.
Hoe kan ik bv ohms meten of de kachelweerstand defect is? Ik zou bv ook een12 volts lampje kunnen aansluiten en kijken of het lampje steeds feller gaat branden maar ik weet de pinbezetting niet. En de weerstand heeft 4 pootjes en de connector heeft 5 aansluitpinnen. Weet iemand hoe het moet met ohms doormeten of met het lampje?

BertRombaut 0

2 jaar

Kan niemand mij hiermee verder helpen?

BertRombaut 0

2 jaar

Tja ?, als je je volt meter in de losse stekker van de kachelmotor steekt zal op stand 1 bv. 6 v uitgest.worden op 2 8v op 3 10v en 4 de volle 12v .
Weerstand kun je toch meten op de kachelmotor ?
Ventilator als je hem een zet geeft hoevel slagen draaid hij dan ?

Thermische zekering is 0 ohm. Deze zit idd geklonken, deze kan heel heet worden (daarom is deze ook niet gesoldeerd). Deze zekering staat in serie met de weerstand. Daarom draait hij wel op stand 4 (hier wordt de weerstand niet gebruikt). Voor de test kun je de thermische weerstand wel even doorverbinden om te kijken of stand 1 t/m3 wel werkt. Als de thermische zekering defect is kun je deze vervangen middels het metalen binnenwerk van een klein kroonsteentje.

Master_ 140

2 jaar

wel plastic van kroonsteentje verwijderen! Succes!

Master_ 140

2 jaar

Dank jullie wel voor de reactie. Vanmorgen met een volt meter gaan meten en ........ Op alle standen meet ik 12 volt op de aansluitstekker van de ventilator. Raar maar waar. Toen maar de ventilator aangesloten om te kijken of deze ook gaat draaien en alles werkt weer!!! Gelukkig (dat scheelt weer geld uitgeven) maar verbazend is het wel.
Dit houdt trouwens wel in dat de weerstand niet in serie staat geschakeld als een voorschakelweerstand maar parallel staat geschakeld als stunt weerstand.
Als ik de ventilator een draai geef draait hij nog ongeveer 2 slagen door. Ik denk wel dat dat voldoende licht is (geen slijtage dus) maar de tijd zal het leren.

BertRombaut 0

2 jaar

Stunt weerstand = shuntweerstand :)

BertRombaut 0

2 jaar

Bedankt voor de feedback.

Door te meten kom je er wel achter zoals zo vaak.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.