auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Fiat Punto: Ventilator gaat niet aan

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.1

Hallo allemaal,

ik heb een Punto gekocht waarvan de koppakking lek bleek te zijn, dit is volgens mij niet het geval. We hebben een scheur in de koelslang ontdekt en deze gerepareerd. Het lijkt allemaal goed te gaan, maar de ventilator springt niet aan. Ik durf het niet heel lang te proberen want de auto heeft geen temperatuur meter.
Ik heb de auto tien minuten stationair laten draaien en een klein rondje gereden, maar geen fan die aanspringt.

Waar kan ik beginnen te testen?

Alvast dank voor jullie meedenken!

Geplaatst door

jaapieooo (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Gezien het bouwjaar zal er wel een thermo-switch onder in de radiateur zitten. Volg de bedrading vanaf de koelvin.
Heb je de thermoschakelaar gevonden trek dan de stekker er af. Kan 2 of 3 contakten hebben.
Bij 2 contacten deze doorverbinden (ijzerdraad, stroomdraad, paperclip). Bij 3 contacten even kijken welke kleuren de draden hebben.
De bruine draad is meestal aarde. Dan 1 van de andere contacten doorverbinden met de bruine - krijg je hoge of lage snelheid.
Doorverbinden moet je proberen met onsteking aan, motor uit.
Gaan de koelvinnen draaien dan is de thermoschakelaar defect of er komt daar geen warm water (radiateur verstopt, thermostaat stuk, etc.).
Draaien de koelvinnen nog steeds niet, dan is er waarschijnlijk een zekering defect.

oldford 0
badge

14 jaar

Met wat zou ik het dan moeten doorverbinden? Ik heb twee contacten op de koelvin

[url=http://www.plaatjesupload.nl/bekijken/26...][img]http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2010...[/img][/url]

jaapieooo 0

14 jaar

Links onder op de foto: stekker met blauw randje en Groen? en paars draadje. Stekker los en doorverbinden. Denk om je vingers!
Als er maar 2 draden op de koelvin zelf zitten wordt er volgens mij een relais geschakeld.

oldford 0
badge

14 jaar

dus de contacten op de stekker met elkaar verbinden???

jaapieooo 0

14 jaar

Ja, met een draadje.

Highway 745
badge

14 jaar

Yes, het werkt, dan is het probleem de thermostaat?

jaapieooo 0

14 jaar

Even de begrippen goed uit elkaar halen: het ding wat de vinnen aan moet zetten is een thermo-schakelaar.
Een thermostaat is een klep in de bovenste radiateurslang die open gaat als de motor warm wordt.
Daarna wordt het water door de radiateur geleidt en afgekoeld.
De thermostaat zorgt er voor dat de motor op een bepaalde minimum temperatuur blijft.

Je moet nu nog 1 test doen: voorzichtig om niet je handen te branden en het mooiste zou zijn met een infrarood thermometer.
Laat de motor warm draaien en als deze zo ongeveer op normale temperatuur is eerst heel voorzichtig aan de bovenste radiateurslang voelen.
Wordt deze heet, dan werkt de thermostaat. Is deze nog steeds koud dan is de thermostaat stuk.
Daarna aan de onderste slang voelen.
Is deze koud of maar een beetje warm dan heb je niet genoeg stroming - radiateur verstopt of waterpomp defect.
Is deze bijna net zo warm als de bovenste (zo heet dat je vingers verbrandt als je hem langer vast houdt) dan is de schakelaar waarschijnlijk defect.

Hoe zien de pennen op de thermoschakelaar er uit? Goud of zilverkleurig en schoon? Of wit of groen uitgeslagen? Dan eerst schoonmaken.

oldford 0
badge

14 jaar

Ok, dan ga ik dat testen, echter de thermoschakelaar... Dat is die op de radiateur toch?

jaapieooo 0

14 jaar

de bovenste wordt heet, de onderste warm. Deze kun je wel vasthouden zonder je te branden. Correctie, hij is nu wel behoorlijk heet

jaapieooo 0

14 jaar

Lijkt erop dat de thermoschakelaar kapot is. Dat is het ding links onder op de foto waar je de stekker afgetrokken hebt.

oldford 0
badge

14 jaar

Misschien is het belangrijk, ik heb er nu gewoon water in zitten in plaats van koelvloeistof. Lijkt mij niet heel erg voor het testen, maar het zou kunnen natuurlijk.

Kan ik ook die stekker doorverbinden en de motor laten lopen om te kijken of het koelen werkt?

jaapieooo 0

14 jaar

Ja. Dat is een heel goede test-methode. Denk om je vingers!

oldford 0
badge

14 jaar

ik heb de halve voorkant er toch al af, dus kan overal goed bij hahaha

jaapieooo 0

14 jaar

Ik heb een nieuwe thermo schakelaar, maar nog gaat die niet aan.

Enig idee waar ik verder kan zoeken?

jaapieooo 0

14 jaar

We hebben van alles gechecked, maar komen niet verder.

- Het systeem is ontlucht
- Nieuwe thermoschakelaar
- De fan is getest
- Waterpomp werkt
- Kachel binnen wordt warm/heet
- Radiateur wordt warm/heet
- Bovenste slang wordt heet, onderste goed warm

Nog gedacht aan relais (in de auto lag een los relais toen we 'm kregen), maar dan zou hij toch ook niet moeten werken als we 'm direct doorverbinden zonder thermoschakelaar?

We weten het echt niet meer.

Is er nog een geest met briljante ideeën?

jaapieooo 0

14 jaar

Jou thermostaat is stuk.Ik heb een punto cabrio uit 1996 en ik had iedere keer heetlopers en de koelvin sloeg ook niet aan.Thermostaat vervangen en thermoswitch.Bij mij is alles opgelost.

En ik had bij de koelvin een snee in het snoer van de draadboom.

Als je 12 volt erop zet of je moet ff googlen hoe je draadjes aan elkaar zet.Dan moet de koelvin ook aanslaan.

Maar het is jou thermostaat dat komt heel veel voor en is makkelijk te vervangen.Thermostaat kost 25 eu en je heb toch water erin dus dat kan je makkelijk ff opvangen in een emmer.

Strandbarman , ik denk dat hij daar na 9 jaar wel achter is .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.