Fiat Punto: Vervangen distributieriem

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9jtd

Hallo,

Weet er iemand exact na hoeveel kms die riem moet vervangen worden. Volgens de garage 60000 maar ik vind dat weinig. Bij mijn Ford hoeft het pas vanaf 150000.

En klopt het dat bij het breken van de riem de kleppen de zuigers niet kunnen raken omdat er een uitholling in de zuiger zit?

alvast bedankt

detollenaere

Geplaatst door detollenaere (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Punto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Hendrik4290 (0) PRO, 17 jaar geleden

Bij een diesel raken de kleppen altijd de zuigers als de riem breekt.

terror (0) PRO, 17 jaar geleden

volgens mij is het een ''ton''

jan5047 (0) PRO, 17 jaar geleden

Om de 80,000 km vervangen geeft men op
gr jan

jeroenmonteyne (0) PRO, 17 jaar geleden

in belgië geeft men 100000 of 120000km op, ik zou eens het eens moeten bekijken.

teczwolle (0) PRO, 17 jaar geleden

elke 60.000km distributie riem controleren elke 120.000 km riem vervangen

Jhreekers (0), 17 jaar geleden

60000 word er gezegd voor de punto de vorige eigenaar van mijn punto was ook eigenwijs en daar is die bij geknapt op 65000 km

teczwolle (0) PRO, 17 jaar geleden

Indien er één of meerdere aanwijzingen voor overmatige slijtage/beschadiging/scheuren aanwezig zijn, dan moet de distributieriem vervangen worden.


De riem moet altijd na 120.000 km worden vervangen of:

. elke 3 jaar als de auto onder één van de volgende zware bedrijfsomstandigheden wordt gebruikt:- langdurig gebruik in koude of warme klimaten;
- stadsgebruik waarbij de motor lang stationair draait;
- gebruik op zeer stoffige of met zand en/of zout vervuilde wegen (*).

. Elke 5 jaar onafhankelijk van de kilometerstand en de bedrijfsomstandigheden.



(*) Onder deze omstandigheden moet ook de slijtage van de getande poelies en de riemspanners (zowel de vaste als verstelbare) worden gecontroleerd; deze componenten moet bij slijtage worden vervangen.



De aanwijzingen in deze Service News worden bij de eerstvolgende aanvulling in het Geprogrammeerd Onderhoudsschema opgenomen.

teczwolle (0) PRO, 17 jaar geleden

net even onderhoudsschema bekeken en 60.000km geld voor de 1.8 16v
dus NIET voor de rest
schema is van een punto 188 bwjr 2001t/m 2003

teczwolle (0) PRO, 17 jaar geleden

versione: Alle Typen behalve Ducato motoren 10
10.02


1032 B 100 AA GETANDE DISTRIBUTIERIEM
Instructies voor de controle van de conditie - Aanvulling op het Geprogrammeerd Onderhoud



WIJZIGINGEN VOOR HET DEALERNET
Bij de modellen van de huidige productie moet, volgens het Geprogrammeerd Onderhoud, de conditie van de getande distributieriem worden gecontroleerd bij 60.000 en 180.000 km.

Volg bij het uitvoeren van deze controle zorgvuldig onderstaande instructies; deze zijn een aanvulling waarbij zeer zorgvuldig naar de tanden op de riem moet wordt gekeken bij de waterpomppoelie (of in een ander gebied waar de tanden goed zichtbaar zijn).


Bij verwijderd distributiedeksel:

- Controleer de distributieriem op rafels of scheuren.
- Controleer of er geen "fijn zwart stof" (riemslijpsel) op de riem, de tandwielen, de deksels, enz. zit.
- Controleer visueel, in het gebied bij de waterpomppoelie (1 - Fig. 1) de tandflanken om eventuele slijtage van het buitenste beschermweefsel of scheuren te signaleren.
- Controleer op eventuele scheuren aan de onderzijde van de tanden (drukzijde - 2) door tegen de tand te drukken met een gereedschap met afgeronde punt (3) op het in de afbeelding aangegeven punt; voorkom hierbij beschadiging van het weefsel.
Fig. 1 - Conditie van getande distributieriem controleren



De riem moet altijd over de gehele lengte gecontroleerd worden.







Indien er één of meerdere aanwijzingen voor overmatige slijtage/beschadiging/scheuren aanwezig zijn, dan moet de distributieriem vervangen worden.


De riem moet altijd na 120.000 km worden vervangen of:

. elke 3 jaar als de auto onder één van de volgende zware bedrijfsomstandigheden wordt gebruikt:- langdurig gebruik in koude of warme klimaten;
- stadsgebruik waarbij de motor lang stationair draait;
- gebruik op zeer stoffige of met zand en/of zout vervuilde wegen (*).

. Elke 5 jaar onafhankelijk van de kilometerstand en de bedrijfsomstandigheden.



(*) onder deze omstandigheden moet ook de slijtage van de getande poelies en de riemspanners (zowel de vaste als verstelbare) worden gecontroleerd; deze componenten moet bij slijtage worden vervangen.



De aanwijzingen in deze Service News worden bij de eerstvolgende aanvulling in het Geprogrammeerd Onderhoudsschema opgenomen.


Dit is de complete service news overgenomen van fiat en als ik me niet vergis bestaat er bij dit type punto geen jtd met dubbele nokkenas

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.