Hallo,
Weet er iemand exact na hoeveel kms die riem moet vervangen worden. Volgens de garage 60000 maar ik vind dat weinig. Bij mijn Ford hoeft het pas vanaf 150000.
En klopt het dat bij het breken van de riem de kleppen de zuigers niet kunnen raken omdat er een uitholling in de zuiger zit?
alvast bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bij een diesel raken de kleppen altijd de zuigers als de riem breekt.
volgens mij is het een ''ton''
Om de 80,000 km vervangen geeft men op
gr jan
in belgië geeft men 100000 of 120000km op, ik zou eens het eens moeten bekijken.
elke 60.000km distributie riem controleren elke 120.000 km riem vervangen
60000 word er gezegd voor de punto de vorige eigenaar van mijn punto was ook eigenwijs en daar is die bij geknapt op 65000 km
18 jaar
Indien er één of meerdere aanwijzingen voor overmatige slijtage/beschadiging/scheuren aanwezig zijn, dan moet de distributieriem vervangen worden.
De riem moet altijd na 120.000 km worden vervangen of:
. elke 3 jaar als de auto onder één van de volgende zware bedrijfsomstandigheden wordt gebruikt:- langdurig gebruik in koude of warme klimaten;
- stadsgebruik waarbij de motor lang stationair draait;
- gebruik op zeer stoffige of met zand en/of zout vervuilde wegen (*).
. Elke 5 jaar onafhankelijk van de kilometerstand en de bedrijfsomstandigheden.
(*) Onder deze omstandigheden moet ook de slijtage van de getande poelies en de riemspanners (zowel de vaste als verstelbare) worden gecontroleerd; deze componenten moet bij slijtage worden vervangen.
De aanwijzingen in deze Service News worden bij de eerstvolgende aanvulling in het Geprogrammeerd Onderhoudsschema opgenomen.
net even onderhoudsschema bekeken en 60.000km geld voor de 1.8 16v
dus NIET voor de rest
schema is van een punto 188 bwjr 2001t/m 2003
versione: Alle Typen behalve Ducato motoren 10
10.02
1032 B 100 AA GETANDE DISTRIBUTIERIEM
Instructies voor de controle van de conditie - Aanvulling op het Geprogrammeerd Onderhoud
WIJZIGINGEN VOOR HET DEALERNET
Bij de modellen van de huidige productie moet, volgens het Geprogrammeerd Onderhoud, de conditie van de getande distributieriem worden gecontroleerd bij 60.000 en 180.000 km.
Volg bij het uitvoeren van deze controle zorgvuldig onderstaande instructies; deze zijn een aanvulling waarbij zeer zorgvuldig naar de tanden op de riem moet wordt gekeken bij de waterpomppoelie (of in een ander gebied waar de tanden goed zichtbaar zijn).
Bij verwijderd distributiedeksel:
- Controleer de distributieriem op rafels of scheuren.
- Controleer of er geen "fijn zwart stof" (riemslijpsel) op de riem, de tandwielen, de deksels, enz. zit.
- Controleer visueel, in het gebied bij de waterpomppoelie (1 - Fig. 1) de tandflanken om eventuele slijtage van het buitenste beschermweefsel of scheuren te signaleren.
- Controleer op eventuele scheuren aan de onderzijde van de tanden (drukzijde - 2) door tegen de tand te drukken met een gereedschap met afgeronde punt (3) op het in de afbeelding aangegeven punt; voorkom hierbij beschadiging van het weefsel.
Fig. 1 - Conditie van getande distributieriem controleren
De riem moet altijd over de gehele lengte gecontroleerd worden.
Indien er één of meerdere aanwijzingen voor overmatige slijtage/beschadiging/scheuren aanwezig zijn, dan moet de distributieriem vervangen worden.
De riem moet altijd na 120.000 km worden vervangen of:
. elke 3 jaar als de auto onder één van de volgende zware bedrijfsomstandigheden wordt gebruikt:- langdurig gebruik in koude of warme klimaten;
- stadsgebruik waarbij de motor lang stationair draait;
- gebruik op zeer stoffige of met zand en/of zout vervuilde wegen (*).
. Elke 5 jaar onafhankelijk van de kilometerstand en de bedrijfsomstandigheden.
(*) onder deze omstandigheden moet ook de slijtage van de getande poelies en de riemspanners (zowel de vaste als verstelbare) worden gecontroleerd; deze componenten moet bij slijtage worden vervangen.
De aanwijzingen in deze Service News worden bij de eerstvolgende aanvulling in het Geprogrammeerd Onderhoudsschema opgenomen.
Dit is de complete service news overgenomen van fiat en als ik me niet vergis bestaat er bij dit type punto geen jtd met dubbele nokkenas
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Punto of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar