Fiat Ducato: Vervangen distributieriem

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 TDI

Van mijn Fiat Ducato is het onbekend wanneer de distributieriem voor het laatst is vervangen, dus het lijkt mij handig dit binnenkort maar eens te gaan doen.

Nu heb ik zelf geen speciaal spangereedschap of vliegwielblokkkeergereedschap, en vroeg ik mij af hoe essentieel dit is en of er anders handige trucjes zijn die het vervangen van de riem zonder de speciale gereedschappen mogelijk maken.

Alvast bedankt voor de reacties.

michielvdm

Geplaatst door michielvdm (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Ducato? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

michielvdm (0), 16 jaar geleden

Nu ik toch met de motor bezig ga, hij heeft nog last van de volgende symptomen:

Bij koude start veel blauwe rook en moeilijk op toeren komen. Als je de turbo in hoort komen volgt nog iets meer blauwe rook en geen problemen meer met op toeren komen. De blauwe rook wordt na enkele minuten minder en verdwijnt op een gegeven moment. Als ik bij draaiende motor de olievuldop van het kleppendeksel haal, is een redelijke overdruk merkbaar en spettert er een beetje olie naar buiten. Er ligt overigens vrij veel olie onder de kleppendeksel, je zou zeggen dat dit toch een beetje weg hoort te stromen na enig stilstaan...

Zelf vermoedde ik vanwege de overdruk een verstopte carterventilatie, maar ook na het loskoppelen van de carterventilatieslang (loopt vanaf iets naast de inspuitpomp naar zo'n zwart doosje aan de voorkant van de motor) was er nog steeds druk en blauwe rook. Zit er ergens misschien nog een geblokkeerde klep die de ventilatie verhindert?

Naast deze olieverbranding verdwijnt er ergens in het systeem ook nog een beetje koelwater, niet heel dramatisch, maar wel genoeg om het reservoir elke maand even bij te moeten vullen. Er drijft overigens geen olie op de koelvloeistof en de olie ziet er op onder de kleppendeksel nog prima uit, geen mayonaise. Sluit dit een lekke koppakking uit?

Verder heb ik de slangen van de turbo naar de tussenkoeler losgehaald en bekeken, een beetje vettig. Een tijdje draaien met de turboslangen losgekoppeld, de blauwe rook bleef en uit de buis van de turbo naar tussenkoeler kwam alleen schone lucht.

Binnenkort ga ik nog de klepspeling opmeten en zonodig afstellen, misschien dat dit nog iets uithaalt. Ik dacht misschien ook nog aan de klepseals.

Als er iemand is die iets weet dan hoor ik het graag!

asx (0) PRO, 16 jaar geleden

gloeibougies controleren?
Eerst kleppen stellen
omdat hiervoor de nokkenas verwijderd moet worden als je geen gereedschap heb, samen met distriebutieriem vervangen
de krukas en brandstofpomp kunnen met een boortje geficeerd worden

michielvdm (0), 16 jaar geleden

Deze motor heeft slechts één gloeibougie, in het inlaattraject na de tussenkoeler. De gloeibougie wordt aangestuurd door een magneetklep. Volgens het werkplaatshandboek dat ik hier voorhanden heb zou de magneetklep en de gloeibougie bij temperaturen onder de 2 graden moeten werken. Ik heb de bougie en de magneetklep inmiddels even apart aangesloten op de accu, beiden werkten gewoon. Het is dus de vraag of het relais van de gloeibougie werkt, maar ook of het probleem boven de 2 graden wel zou kunnen bestaan, aangezien de gloeibougie dan sowieso niet aangestuurd wordt. Ik zal morgen proberen de bougie en de klep los van het relais aan te sturen en de motor te draaien, om te kijken of er verbetering optreedt.

Verder alvast de klepspeling gemeten, deze bedraagt gemiddeld zo'n 0.30-0.40 mm, terwijl 0.50 mm voorgeschreven staat (inlaat en uitlaatklep). Als ik wat meer tijd heb ga ik de kleppen stellen en de distributieriem vervangen, wie weet wat dat nog uithaalt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Ducato of stel zelf een nieuwe vraag.