Fiat Doblo: Welke draad temp.opnemer luchtmassameter?

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.3 JTD

Ik heb het vermoeden dat er een valse temp.meting gedaan word van de aangezochen lucht,
nu heb ik de luchtmassameter al los gehad en de voelers gereinigd, maar nu wil ik ze handmatig
doormeten, in tegenstelling tot mijn vorige auto heeft deze 5 draden ipv 2.
Dus de vraag: welke draden zijn van de NTC/PTC?

Ik heb de volgende kleuren:
1: Bruin
2: Grijs/geel (zou ook paars/geel kunnen zijn)
3: Blauw/zwart
4: Lichtblauw
5: Donkerblauw
Heb in de L.massameter 2 senoren gezien, en heb geen idee waarom er 2 zitten en wat hun nut zijn,
1 zal de temp. meten, maar de 2e??? geen idee
En weet iemand ook of dit een NTC of PTC is en welke meetwaarde erbij horen???

Al vast bedankt.

DexterXL

Geplaatst door DexterXL (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Doblo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Laat je de motor toch even uitlezen. In live data kun je zo zien of de inlaatlucht temperatuur wel of niet goed is.
Waarom denk je trouwens dat deze temperatuur verkeerd is?

DexterXL (0), 14 jaar geleden

Uitlezen is intussen al gedaan, kwamen geen problemen uit, aangezien het een interne lease auto is, willen ze er niks geen moeite voor doen,
dus wou ik het zelf meten en de afwijking compenseren door er een weerstand tussen te solderen.
Dit zelfde grapje heb ik met mijn vorige auto gedaan (Seat Inca 1.9 SDi), daar zat 4 graden verschil in en heb er een weerstand tussen gezet die
10 graden kouder aangaf, hierdoor liep hij een stuk beter, sneller en zuiniger.
Deze Doblo loopt niet lekker, traag op toeren en een turbogat van hier tot Tokyo, hij komt pas in rond de 2200 tpm en er zijn geen foutmeldingen
te vinden, de nieuwere lichting Doblo's die hier rijden komen allemaal in rond de 1750 tpm en lopen een stuk zuiniger, ik haal net aan de 1:13
en heb geen aso-rijstijl, maar zoals hij nu rijd is het gewoon gevaarlijk om even snel een weg over te steken, dat kan je gewoon vergeten.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Als er bij uitlezen geen problemen uit kwamen, dan zijn er a) geen problemen of b) is er verkeerd uitgelezen (niet naar live data gekeken).
Door de lucht-temperatuur te verlagen maak je hem niet zuiniger, daardoor wordt er hooguit meer brandstof ingespoten.

DexterXL (0), 14 jaar geleden

Juist, en dat is ook de achterliggende gedachte, het motortje is te licht voor het werk wat hij nu doet.....blijkt sinds vanmiddag, mij collega's
die met ongeveer dezelfde leeftijd rijden ervaren precies hetzelfde, een proefritje in die van hun gaf dus geen verschil, dus als ik de temp.voeler
iets aanpas (ongeveer 10 graden kouder) dan word er iets meer diesel ingespoten in de hoop dat deze iets krachtiger word en makkelijker oppakt.
Chiptunen is geen optie omdat dat te duur is en niet vergoed word door de zaak, andere auto's zijn ook geen optie omdat dat ook te duur is en we
mogen er niet privé in rijden dus hebben we er ook geen zeggenschap over, dan houden we nog een K&N inlegfilter over en het aanpassen van de
temp.sensor.

Maar weet iemand waarom er 2 sensoren inzitten? temperatuur en.......??

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Éen sensor zal voor de motorregelmodule zijn en de ander voor de meter op je dashbord ?

Maar als je dat wilt doen wat je nu van plan bent,zal je verbruik van 1 op 13 zo richting de 1 op 10 dalen..dus echt zuiniger rijden zal het ook niet worden.

DexterXL (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor het meedenken, dat hij minder zuinig gaat rijden is niet echt interessant,
de 2 sensoren nog een beetje een raadsel....
Als ik een beetje logisch nadenk kom ik op 1 temp.sensor en dan zou die andere de luchtmassa meten?, in het koelsysteem zit dan ook
een dubbele sensor, 1 voor de ECU en 1 voor het dashboard
In de L.massameter zitten dus die 2 sensoren, 1 zit er gewoon los in, dat zal hoogstwaarschijnlijk de temp.sensor zijn, die andere zit in
een soort venturi en dus ingekapseld, dat zou dan de massameter kunnen zijn????

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Doblo of stel zelf een nieuwe vraag.