Fiat Panda: Werking vacuumvervroeger

Bouwjaar: 1991

Ik heb een Fiat Panda 1000 Fire i.e. uit 1991 (modeljaar 1992). Geen enkel probleem, op een tikkeltje onrustig stationair toerental na. Toen ik daarnet bezig was met de check-up voor een lange vakantierit, zag ik dat de rubberen slang van de vacuumvervroeger aan de kant van het inlaatspruitstuk een beetje ingescheurd was. Uit voorzorg heb ik de slang toen een beetje ingekort. Toen ik de motor toevallig even liet lopen zonder de vacuumslang gemonteerd, veel me op dat er helemaal geen verschil in de stationaire loop was! De slang (die wel zoog!) heb ik toen een aantal keren op en af de vacuumvervroeger op het ontstekingshuis geplaatst, geen enkele variatie in het stationair toerental.

Nu is mijn vraag, en dat is eigenlijk gewoon meer interesse, want de auto doet het verder prima, of ik nu de conclusie mag trekken dat mijn vacuumvervroeger gewoon niet werkt? Ik dacht dat als dat ding niet werkt, dat de motor dan heel beroerd gaat lopen, maar dat is dus niet het geval. Hij loopt nu gewoon netjes stationair, niet heel mooi, maar acceptabel in variaties. Het is niet extreem 'zagen' ofzo. Wie denkt dat de vacuumvervroeger kapot is? En zo ja, zou de vervanging daarvan ervoor kunnen zorgen dat mijn motor helemaal perfect stationair gaat lopen?

Torino11657

Geplaatst door Torino11657 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Fiat Panda? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

rfbroek (0), 20 jaar geleden

Bij stationair lopen wordt de vacuumvervroeging niet gebruikt, dus inderdaad merk je dan geen verschil als je de slang los trekt. De vervroeging is bedoeld voor als het gas is ingetrapt (voor hogere toerentallen), dan is het inlaatvacuum groter en gaat de ontsteking vervroegen.

Als je toch perse de vervroeger wil testen - trek dan de slang los van de inlaat, en zuig eraan met je mond - je zal dan merken dat de motor anders gaat lopen. (in feite moet je dan het ontstekingstijdstip meten met een strobscoop). Vervanging van de vervroeger zal dus niet zorgen voor beter stationair lopen van de motor, daar spelen andere dingen. Overigens wel goed dat je het lek hebt opgespoord en de slang hebt ingekort, de motor zal beter presteren en zuiniger lopen op toeren.



Torino11657 (0), 20 jaar geleden

Bedankt voor je reactie! Ik had dezelfde vraag autoweek.nl gezet en daar kreeg ik dezelfde reactie. Met mijn vacuumvervroeger is dus niets aan de hand.

H&k (0), 20 jaar geleden



Als de accu losgekoppeld is geweest of leeg, dan is de kans heel groot dat een panda onregelmatig stationair gaat lopen.

Een verschil van een paar honderd toeren per paar seconden.

Je moet dan de boordcomputer resetten!

Dit gaat als volgt....

*start de motor en laat hem stationair draaien tot de koelfan 2X is ingeschakeld.

*Zet de motor uit

*Koppel de + (!) kabel van de accu los (stoot hem niet tegen massa) en sluit na 30 seconden weer aan.

*Start de motor en houd het toerental tussen 2000 en 3000 toeren

tot de koelfan 2 of 3x is ingeschakeld.

*laat de motor nu 2 minuten stationair draaien.

* zet de motor af.

* Start opnieuw rijd een stukje en laat hem statonair lopen en bemerk dat dit verhaal geen onzin is!



Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Panda of stel zelf een nieuwe vraag.