De distributiesnaar is van de rollen gelopen omdat de veer van de spanner gebroken was. Nu is er een andere complete, goede kop op gekomen want 15 kleppen krom. alle onderdelen weer schoon teruggeplaatst. Maar nu loopt de motor ongeveer 1200 toeren stationair en geeft zelf gas tot 3000 toeren en laat weer los. Dit gaat maar door. Zowel met koude als warme motor. OBD uitgelezen met diverse apparaten. Geen relevante codes. Het lampje motorstoring brandt wel en piept constant. Een van de codes is (fonic wheel verkeerd signaal). de auto rijdt wel goed op benzine en op gas. Zodra ik na een rit , zeg maar, bij een stoplicht sta dan geeft het weer gas en laat los, gas,los, gas, los. De uitlaat is dicht en de slangen en luchtinlaatslang zijn gecontroleerd. het gasklephuis is vervangen en dat gaf geen verbetering, dus weer teruggeplaatst.
Zijn er ideeen waar het aan kan liggen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De foutcode op dat Fonic wheel betekent dat je de nokkenas sensor opnieuw moet inleren.
Dat moet iedere keer ma het wissen van foutcodes en nadat de accu los is geweest.
Inleren doe je met een warme motor (koelvin 2 x aangeslagen).
Je moet dan 3 maal gas geven tot boven de 5000 toeren.
Zie ook: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Wat waren de andere codes (die volgens jou niet relevant waren)? Exacte tekst en/of nummer.
beste oldford,
De nokkenassensor of de bdp sensor. Even voor de duidelijkheid: de sensor bij de poelie van de krukas of de sensor van de inlaatnokkenas?
Kan die stuk zijn want die is met de kop meevervangen.
p 1300
p 0130
p 0135
p 0141
9 jaar
Het is maar wat je niet relevant noemt. P1300 is volgens mij dat inleren van de nokkenas sensor (Phonic wheel in Fiat taal).
Om precies te zijn het inleren betreft de synchronisatie tussen de nokkenas en krukas positie sensoren.
De andere 3 zijn fouten op beide lambdasondes, waarbij opvalt dat de verwarming van beide sensoren niet (goed) werkt.
Aangezien er geen andere fouten op de nokkenas en krukas positie sensoren zijn denk ik dat die wel goed werken.
2 lambdasondes tegelijk defect (met hetzelfde probleem) zou kunnen, maar ik zou de voeding voor de lambdasensor verwarming controleren.
Ik zou ook de afstelling/signaal van de gasklep positie sensor controleren en de afstelling van de gasklep.
Mogelijk staat de gasklep iets open en krijg je daardoor het hogere toerental.
Zodra ik de motor weer aan het lopen heb, probeer ik het inleren.
Wordt vervolgd
9 jaar
waarschijnlijk ergens valse lucht. Niet een slangetje vergeten achter op het inlaatspruitstuk?
[quote=jeroenmonteyne]waarschijnlijk ergens valse lucht. Niet een slangetje vergeten achter op het inlaatspruitstuk?[/quote]
Het was wel valse lucht. Bij de gasinjector van cyl.1 de injector mount zat los en er kon dan gewoon lucht in de cilinder komen. Maar dat is verholpen door er elastiekjes en isolatietape er strak om heen te wikkelen. Hij loopt nogsteeds met een onstabiel stationair toerental. Kijken wat er gebeurt na het inleren toonwiel. (phonic wheel)...
9 jaar
Vandaag het inleren van het phonic wheel uitgevoerd en dat was succesvol.
De motor loopt als een zonnetje en het motordiagnoselampje is uit.
Dit was de oplossing.
Bedankt allemaal.
Topic kan gesloten worden.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Fiat Multipla of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar